Premierul Victor Ponta a declarat, sâmbătă, după inaugurarea Punctului de Trecere a Frontierei Nădlac II – Csanadpalota și a lotului II al Autostrăzii Nădlac-Arad, că nu a ținut un discurs la eveniment, pentru că, fiind vorba de un proiect cu finanțare europeană, a preferat să îl lase să vorbească pe ministrul Fondurilor Europene, transmite corespondentul MEDIAFAX.
„Anul acesta se dau în folosință loturile până la Lugoj și lotul I după Lugoj, iar anul viitor, din Ungaria până dincolo se Sibiu se va merge pe autostradă. Bucata cea mai grea și importantă, Sibiu-Pitești, a fost aprobată ieri (vineri – n.r.) și este pe primul loc în proiectele de infrastructură finanțate de Comisia Europeană. S-au finalizat contestațiile și s-a făcut studiul de fezabilitate”, a afirmat Ponta.
Premierul a spus că ultimele 24 de ore sunt foarte importante pentru România, pentru că vineri s-a semnat contractul pentru o finanțare de 12 miliarde de euro pentru infrastructura din România.
„În plus, de azi (sâmbătă – n.r.), pentru prima dată în istoria noastră suntem conectați prin autostradă de Uniunea Europeană. Vreau să rămânem, acest guvern, nu doar cu faptul că am dat pensii, salarii și am scăzut TVA. În sfârșit, după 25 de ani, se fac lucruri concrete pentru infrastructura din România”, a spus el.
Întrebat de jurnaliști despre alte subiecte, premierul a refuzat să răspundă la orice altă întrebare, spunând că este supărat că presa din România nu a scris vineri despre finanțarea de 12 miliarde de euro obținută.
„O să vă dezamăgesc foarte tare, dar având în vedere că ieri nu s-a vorbit deloc în presă despre 12 miliarde de euro primiți de România, s-a vorbit despre altceva, pentru că eu am vorbit de altceva, azi nu mai fac greșeala aceasta și vorbesc doar despre infrastructură, ca să fiți obligați voi să vorbiți despre ce e important, să vorbiți despre autostrăzile din țara asta, după care, de luni, ne întoarcem la problemele politice”, a spus Ponta.
Întrebat despre numirea noului ministru al Transporturilor, Ponta a spus că este convins că președintele Klaus Iohannis se va pronunța în perioada următoare.
Ministrul Fondurilor Europene, Marius Nica, și vicepremierul ungar Semjen Zsolt au tăiat, sâmbătă, panglica inaugurală a Punctului de Trecere a Frontierei Nădlac II – Csanadpalota, la eveniment fiind prezent și premierul Victor Ponta, care a venit sprijinindu-se în cârje.
În timpul discursurilor ținute de oficiali, Ponta a stat lângă podiumul amenajat, pe un scaun adus pentru el.
Punctul de frontieră va fi deschis circulației publice sâmbătă, la ora 15.00, odată cu deschiderea lotului II al Autostrăzii Nădlac-Arad, cuprins între Pecica și Arad.
Noul punct de control de la graniță, aflat la joncțiunea A1 (RO) și M43 (H), se va numi Punctul de Trecere a Frontierei Nădlac II (RO) – Csanadpalota (H).
Punctul de frontieră se află pe teritoriul României, la aproximativ zece kilometri de Vama Nădlac, situată pe DN 7.
Noul punct de control are 20 de benzi de circulație, respectiv câte zece pe fiecare sens, cu câte zece cabine duble, în care vor sta polițiști de frontieră români și ungari.
Suprafața punctului Nădlac II este de 22 de hectare și este complet supravegheată video. De asemenea, camerele instalate la cabinele de control identifică automat numerele de înmatriculare ale mașinilor, iar programele informatice afișează dacă mașinile sunt furate sau dacă au vigneta plătită.
Din cele zece benzi de pe fiecare sens, patru sunt pentru autoturisme, patru sunt pentru automarfare, nefiind inclus transportul de mărfuri ce trebuie controlate fitosanitar și veterinar și transportul de mărfuri periculoase, iar două sunt pentru autocare.
Pentru traficul greu vor exista patru cântare, două pe fiecare sens de circulație.
Parcarea de pe sensul de ieșire din țară are 107 locuri pentru camioane.
Proiectul amenajării acestui punct de frontieră a fost modificat față de cel cuprins în contractul de construire a autostrăzii Nădlac-Pecica. Astfel, la solicitarea autorităților, punctul a fost extins, pentru a avea o capacitate de tranzit mult mai mare decât cea prevăzută inițial, iar costurile de amenajare se ridică la peste 30 de milioane de lei, pentru care s-a semnat un contract nou cu asocierea de firme care a realizat autostrada.
Începând din 15 iulie, automarfarele cu o capacitate de peste 7,5 tone nu vor mai putea tranzita Punctul de Trecere a Frontierei Nădlac, de pe DN 7.
Deschiderea acestui nou punct de frontieră a fost aprobată de Guvern printr-o hotărâre. Pentru acest proiect, bugetului Ministerului Afecerilor Interne a fost suplimentat cu 280.000 lei, din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, pentru Inspectoratul General al Poliției de Frontieră, în vederea achiziționării de echipamente necesare completării dotării și operaționalizării punctului de trecere a frontierei.
Amenajarea Punctului de Trecere a Frontierei Nădlac II (România) – Csanadpalota (Ungaria) a fost inclusă în proiectul autostrăzii Nădlac-Arad, care face parte din Rețeaua – Europeană de Transport (TEN-T), ce traversează România și care are ca obiectuiv conexiunea între Autostrada (A1) și Autostrada (M43).
Lotul II al Autostrăzii Nădlac-Arad are o lungime de 16 kilometri, însă șase kilometri au fost deschiși circulației în luna decembrie 2014, odată cu primul lot, pentru a exista legătură între DN 7 și șoseaua de mare viteză. Astfel, sâmbătă sunt deschiși traficului cei zece kilometri rămași, cuprinși între DN 7 Pecica și Arad.
Construcția Autostrăzii Nădlac-Arad a fost împărțită în două loturi, pe o distanță totală de aproape 39 de kilometri. Primul a fost adjudecat inițial de asocierea româno-portugheză Romstrade-Monteadriano Engenharia e Construcao-Donep Construct, pentru 115,8 milioane de euro, iar lotul II a revenit Alpine Bau, valoarea contractului fiind de 124,45 milioane de euro.
Lucrările de construcție pentru cele două tronsoane au fost deschise în octombrie 2011, termenul de execuție fiind de un an și jumătate.
CNADNR a reziliat, la finele anului 2012, contractul pentru construirea primului tronson al autostrăzii, motivul principal fiind întârzierea lucrărilor, și a atribuit, în decembrie 2013, asocierii italo-germane Astaldi-Max Boegl, un contract de 308 milioane de lei (69 de milioane de euro), cu TVA, pentru finalizarea acestora.
CNADNR a reziliat în vara anului trecut și contractul de proiectare și execuție a lotului al doilea, după falimentul constructorului Alpine Bau din Austria, comunicând la vremea respectivă că stadiul de execuție a lucrării era de 84,75%. Lotul al doilea al autostrăzii Nădlac-Arad, în lungime de 16,6 kilometri, a fost finalizat tot de asocierea italo-germană Astaldi – Max Boegl.