Premierul Victor Ponta a declarat, joi, că atât el, cât și președintele Traian Băsescu trebuie să discute cu delegația FMI referitor la CFR Marfă, explicând că, dacă România s-a râzgândit în ceea ce privește privatizarea acestei companii, și partenerii financiari externi trebuie să fie de acord.
„Vizita este una importantă pentru că avem și realizări, cele care țin de ajustarea fiscal-bugetară, avem și restanțe, în special de companii. Și la companii, dacă avem în acest moment manageri privați la Tarom, la CFR Infrastructură, trebuie să accelerăm procedura și în altele. Astăzi am vorbit cu domnul Niță (ministrul delegat pentru Energie-n.r.), avem restanța cu Transgaz și Nuclearelectrica pe care o îndeplinim până la 31 martie. Avem de luat și decizia politică referitoare la CFR Marfă, pentru că s-a dat o decizie a CSAT și acolo, împreună cu președintele, amândoi, trebuie să discutăm cu delegația FMI, pentru că obligația privatizării CFR Marfă este trecută în acord din februarie deja. Ori, dacă noi ne-am răzgândit, trebuie să fie de acord și ceilalți”, a spus premierul.
Guvernul s-a angajat față de FMI, în cadrul acordului de tip preventiv aflat în derulare, să vândă participații deținute de stat la companii strategice din domeniile energiei și transporturilor, inclusiv Transgaz (15%), Romgaz (10%), Hidroelectrica (10%), Nuclearelectrica (10%), Oltchim (privatizare integrală), CFR Marfă (privatizare pachet majoritar), Tarom (20%), Electrica Furnizare și cele trei companii de distribuție ale Electrica (participații majoritare.
Guvernul trebuie astfel să vândă prin licitație cu strigare un pachet de acțiuni reprezentând 100% din capitalul social al companiei, precum și pachetul care va fi deținut de stat în urma conversiei datoriilor societății în acțiuni și cel rezultat în urma compensării datoriilor CFR Marfă către CFR S.A
La sfârșitul lunii noiembrie, președintele și premierul au avut însă o întâlnire, la finalul căreia surse oficiale au declarat agenției MEDIAFAX, printre alyele, că cei doi au convenit să amâne privatizarea CFR Marfă, apreciind că momentul actual nu este prielnic pentru astfel de operațiuni, și să aștepte numirea managerilor privați care să crească valoarea celor două companii.
Inițial, Guvernul s-a angajat față de FMI să vândă doar 20% din acțiunile CFR Marfă, dar ulterior s-a decis în Consiliul Suprem de Apărare a Țării (CSAT) să fie vândut un pachet majoritar de acțiuni.
Ministerul Transporturilor a anunțat că își asumă privatizarea CFR Marfă până în luna decembrie a acestui an, obiectiv care va fi atins și în cazul celui mai pesimist scenariu.
Ulterior, oficialii ministerului au declaat că procedura de vânzare a CFR Marfă este întreruptă și nu va putea fi finalizată până la sfârșitul anului întrucât strategia de privatizare nu a primit avizul CSAT.