Poveste de SUCCES după ce statul a executat garanția Blue Air. Daniel Geantă, șeful AAAS: „Am redus datoriile istorice și am reușit să fim pe plus”

Publicat: 17 10. 2024, 08:00

În urmă cu aproape doi ani, vestea că statul român execută garanția în cazul Blue Air – după ce operatorul aerian nu își îndeplinise obligațiile pentru ajutorul de stat primit – ținea prima pagină a publicațiilor din țară. După acest demers, pachetele majoritare de acțiuni ale Blue Air Aviation și Airline Invest, dar și pachetul integral din acțiunile Blue Air Technic au intrat în proprietatea statului, prin Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS). Președintele instituției, Daniel Geantă, a dezvăluit pentru Gândul că societatea la care statul a devenit acționar unic nu numai că nu mai are cele câteva zeci de milioane de lei datorii cu care a intrat patrimoniul AAAS, ci chiar a înregistrat un profit contabil în ultimele luni.

Situația înfloritoare a fostei companii private, care este la mare căutare pe piață, a fost confirmată pentru Gândul și de directorul general al Blue Air Technic, care a recunoscut cu sinceritate reticența atunci când societatea a fost preluată de stat.

  • Președintele AAAS, Daniel Geantă, explica pentru Gândul, într-un material exclusiv publicat pe 17 noiembrie 2022, cum fusese anunțat oficial de Ministerului Finanțelor că a fost executată scrisoarea de garanție în cazul Blue Air, conform Ordonanței 39/2020, care prevede ca, în situația executării garanției de stat, garanțiile sunt trecute integral în proprietatea statului, prin Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului, statul devenind astfel acționar.
  • Suma pe care statul a garantat-o pentru Blue Air este de 300.775.000 de lei, ceea ce la momentul executării garanției însemna aproape 62 de milioane de euro.
  • Astfel, prin executarea garanției, statului i-au revenit 75% din acțiunile Blue Air Aviation, 75% din acțiunile Airline Invest și 100% din acțiunile Blue Air Technic.
  • Doi ani mai târziu, același președinte al AAAS a precizat pentru Gândul că Blue Air Aviation, care a intrat între timp în insolvență, este departe de a putea fi pusă pe picioare, dar Blue Air Technic, societatea care a fost înființată pentru a oferi mentenanță aeronavelor operate de compania aviatică, aflată în concordat, a scăpat de datoriile uriașe și a reușit chiar să aibă profit în ultimele luni.
  • Directorulul general al Blue Air Technic, Dan Dumitru, a confirmat că firma este pe plus – în pofida reticenței inițiale față de administrarea statului – și asta datorită cererii mari primite de la companiile private, exclusiv externe.

„În momentul de față, lucrurile arată foarte bine”

Daniel Geantă a detaliat pentru Gândul parcursul companiei la care statul a devenit acționar unic în decembrie 2022.

”În momentul când am preluat Blue Air, am preluat la pachet și societatea Blue Air Technic. Blue Air Aviation a intrat în insolvență pentru că am avut probleme le pe care le știm cu toții și societatea care se ocupa de mentenanța avioanelor Blue Air nu am vrut să o îngropăm, considerând că există un potențial pe ramura aceasta.

Am privit lucrurile foarte serios și atunci ne-am aplecat către problema aceasta și am reușit să reducem datoriile. De la datorii istorice, am reușită ca ultimele două luni să fim pe plus, ceea ce este un lucru foarte bun. În momentul de față lucrurile arată foarte bine, pentru că se previzionează contracte din ce în ce mai bune și sperăm să fie o societate de succes”, a spus Daniel Geantă, pentru Gândul.

Potrivit șefului AAAS, toate contractele sunt încheiate cu companii private, care au solicitat servicii de mentenanță, la mare căutare pe piața aviației.

„Avem oameni bine pregătiți, profesioniști și trebuie să recunosc că lucrurile sunt din ce în ce mai bine acolo, chiar dacă la început au fost probleme foarte mari. Și mă refer aici la faptul că se acumulau datorii din ce în ce mai mari, pentru că societatea Blue Air Aviation executa lucrări de mentenanță la Blue Air Technic, dar nu plăteau lucrările și atunci datoriile se acumulau din ce în ce mai mult. Am reușit să acoperim o parte din datorii, am reușit să băgăm societatea în concordat și se pare că drumul este unul bun”, a detaliat Daniel Geantă.

Mai exact, odată cu încasările din contractele încheiate, compania a reușit să se țină de eșalonarea plăților, prevăzută în procedura concordatului, menită se prevină intrarea în insolvență, și, în timp, s-a ajuns chiar la acumularea unui profit.

Nu este un profit foarte mare, dar este pe plus, începe să fie pe plus. Suntem căutați în continuare și cred că pe viitor se preconizează să facem o cifră frumușică de afaceri”, estimează șeful AAAS.

Dată fiind cererea mare de servicii de mentenanță, pe fondul creșterii traficului aerian post pandemie, compania caută chiar să facă noi angajări, dar „bazinul” este încă deficitar.

„Aici e o problemă: pe piața muncii, este o limitare la personalul care lucrează în domeniul acesta. Există niște licențe, durează licențierea și vrem să găsim o soluție prin care să ne facem propria noastră școală de pregătire. Avem licențele și putem face în momentul de față, dar mai durează puțin până le vom pune pe toate la punct. Este o provocare pentru noi, în condițiile în care noi nu cunoșteam nimic despre domeniul acesta, este o premieră”, admite Daniel Geantă.

  • Blue Air Technic SRL avea în decembrie 2022 datorii de 43.019.958 de lei, conform situației financiare transmise de oficialii AAAS, la solicitarea Gândul.
  • Cele mai recente date contabile arată că, în perioada ianuarie – august 2024, Blue Air Technic SRL nu numai că nu mai este pe minus, ci a realizat un profit contabil de 1.083.621 de lei.

Este un model de bună practică prin care demonstram că și statul român poate face lucruri bune. Momentan e doar un început, dar el poate avea rezultate frumoase pe viitor. Cererea este una neașteptată, recunosc, este peste așteptări”, a mai spus președintele AAAS.

„Trebuie să recunosc că nici eu n-aș fi putut să fac toate lucrurile astea dacă nu aveam deschidere la Guvernul României – pentru că noi suntem o instituție subordonată Guvernului României, nu facem nimic de capul nostru aici. Faptul că am găsit deschidere și ajutor din partea persoanelor din Guvern contează extrem de mult”, a subliniat șeful AAAS.

Pentru Blue Air Technic au venit și foarte multe oferte, dar acționarul unic a decis, deocamdată, să crească societatea intrată în portofoliu.

„Avem mereu oferte, pentru că oamenii sunt interesați să cumpere, dar pentru moment, societatea nu este scoasă la privatizare. Noi nu putem să vindem, noi privatizăm. Momentan, nu, probabil pe viitor, vedem, dar în momentul de față nu este scoasă la privatizare, este în procedură de creștere de a businessului”, a spus Daniel Geantă.

Blue Air Aviation nu mai este atractivă pentru investitori

În contrapondere, la Blue Air Aviation, aflată în procedură de insolvență din martie 2023, gestionată de un administrator judiciar, cerul nu este atât de senin, iar șansele pentru recuperarea sumelor din împrumutul de 62 de milioane de euro nu sunt unele foarte mari, consideră Daniel Geantă.

Dacă inițial au fost unele discuții cu un potențial cumpărător, o companie aeriană cu capital mixt, spaniol și portughez, condițiile propuse nu au convins acționarul majoritar, iar în prezent ofertele sunt inexistente.

„Nu-i mai interesează să cumpere. Dacă acolo e procedura de insolvență care se duce către faliment, că nu prea mai e ce să recuperezi. Datoriile au fost unele istorice, foarte mari și atunci nimeni nu este interesat să cumpere o datorie cu un nume care nu-i mai ajută la nimic, nu mai au nimic bun. Nu mai au licențe, nu mai au nimic, le-au expirat toate, pentru că neavând zboruri, toate expiră și nu mai sunt de interes”, a explicat Daniel Geantă.

„Au fost chiar peste așteptările tuturor”

În cazul Blue Air Technic însă, Daniel Geantă este cu atât mai bucuros de rezultate, cu cât a reușit să demonteze reticența angajaților fostei companii private.

„Cei de la Blue Air Technic au fost destul de speriați, când au fost preluați de statul român, pentru că există în mentalul colectiv că statul română nu se preocupă atât de mult, că nu ar fi cel mai bun administrator și au fost un pic speriați. Acum au rămas însă foarte impresionați de modalitatea noastră de lucru și au admis că nu se așteptau la așa ceva”, a completat Daniel Geantă.

Atitudinea angajaților a fost confirmată de directorul general al companiei, Dan Dumitru, în exclusivitate pentru Gândul.

Când a fost preluați, vă dați seama, noi, fiind o firmă privată, toată lumea a fost ușor reticentă de această preluare, pentru că aveam impresia că statul, în general, nu prea poate să administreze o societate de genul acesta. Eu, personal, ca și experiență profesională, n-am lucrat niciodată la stat și atunci nu știam cum o să desfășoare toată activitatea asta, dar, într-un final, am întâlnit niște oameni deosebiți și au fost chiar peste așteptările tuturor”, a spus Dan Dumitru.

Compania și-a revenit datorită comenzilor susținute de la preluarea de către stat.

„Este o cerere foarte mare pentru astfel de servicii, pentru că, în aviația generală, flotele operatorilor aerieni au crescut exponențial și genul de organizații cum suntem noi, care le reparăm, nu au reușit să se desfășoare atât de mult, iar noi avem un colectiv tânăr și un colectiv bine pregătit astfel încât să acordăm servicii de înaltă calitate. În ultimele două luni de zile, am reușit să revenim pe profit, datorită noilor comenzi pe care le avem, toate sunt externe, pentru întreținerea la bază, cât și la linie”, a precizat directorul general al Blue Air Technic.

Pentru moment, deși există dorință de extindere a colectivului, demersurile durează destul de mult, conform regulamentului european în baza căruia se face licențierea.

”Noi, în momentul de față, avem aproximativ 114 angajați în diverse departamente, pentru că în organizația noastră sunt mai multe departamente – siguranță, calitate ș.a.m.d. -, plus marea majoritate, în producție. Într-adevăr, noi am reușit și am reactivat, avem și școală pentru a licenția personalul aeronautic, mecanicii adică, doar că procesul, conform legislației în vigoare, este unul destul de lung, durează între 3 și 5 ani de zile, asta în funcție de cât de repede și-a luat persoana respectivă examenele necesare, cât de repede își face experiența necesară”, a detaliat Dan Dumitru.

În acest context, reprezentanții companiei încearcă să mărească baza de selecție a viitorilor mecanici și s-au îndreptat către Facultatea Politehnică, secția aeronave, dar și către Liceul ”Aurel Vlaicu”, unde sunt clase de specialitate.

„Încercăm să atragem tineri cât mai mulți în domeniu acesta, plus oamenii cu experiență pe care îi avem, astfel încât să dăm mai departe această meserie. Fiecare are scopul lui: noi încercăm ca omul care vine să învețe o meserie pentru care este și bine plătit, iar în plus avem posibilitatea să creștem prin contractele pe care le putem lua”, a mai spus directorul general al companiei.


CITEȘTE ȘI:

EXCLUSIV | Cum și când va ajunge statul acționar principal al Blue Air? Daniel Geantă, președinte AAAS: „Statul român a spus: «Gata, noi executăm, nu mai plătim în contul vostru!»”

Blue Air a intrat în insolvență. Care sunt următorii pași. Daniel Geantă, președintele AAAS: „Se renunță la contractele păguboase”

EXCLUSIV | Cum s-au ”sifonat” banii din Blue Air? Raportul-bombă pe care GÂNDUL îl dezvăluie în premieră (Ep. 1)

EXCLUSIV | Continuăm dezvăluirile despre devalizarea Blue Air. ”Schema” prin care acționarii au căpușat compania (Ep. 2)

EXCLUSIV | Șeful AAAS confirmă că raportul-bombă privind Blue Air a plecat spre instituțiile abilitate. Geantă: „Suntem datori să facem lucrul acesta”

EXCLUSIV | Teodor Cristian Rada, despre raportul-bombă privind situația dezastruoasă în care a ajuns Blue Air