Prima pagină » Economic » Povestea unui marinar român de 25 de ani care lucrează pentru o companie în care salariile ajung la peste 10.000 de euro pe lună

Povestea unui marinar român de 25 de ani care lucrează pentru o companie în care salariile ajung la peste 10.000 de euro pe lună

Povestea unui marinar român de 25 de ani care lucrează pentru o companie în care salariile ajung la peste 10.000 de euro pe lună
La 25 de ani, Sabin C., un român care a ales să lucreze la una dintre cele mai mari trei companii de transport naval la nivel internațional, a vizitat până acum țări precum Mexic, Peru, Chile, Statele Unite ale Americii, Japonia sau Coreea de Sud.

S-a rătăcit pe străzile unor orașe precum Hollywood, Los Angeles sau Hong Kong, iar pe lista viitoarelor aventuri stau regiuni din Brazilia, Spania și Egipt.

„La 23 de ani văzusem deja locuri pe care dacă rămâneam în țară, cu studii superioare și cu un salariu minim, nu aș fi reușit să le văd așa repede sau chiar deloc”, povestește tânărul, care lucrează de câțiva ani la unul dintre cei mai mari transportatori navali din lume. Meseria de ofițer maritim se împarte în trei categorii: ofițer de punte, electrician și ofițer mecanic, ultima fiind și alegerea lui Sabin, miza fiind un salariu de câteva mii de euro pe lună.

De exemplu un cadet (adică practicant) câștigă 300-400 de euro pe lună, iar salariul lunar al unui ofițer pornește de la 2.000-3.000 de euro în funcție de grad.

Salariul poate ajunge în timp și la 6.000-10.000 de euro sau chiar 12.000 de euro pe lună în cazul unui comandant, însă depinde de la companie la companie, dar și de tipul navei. Pe tancuri petroliere se câștigă cel mai bine. Contractele de muncă pot fi încheiate pe o perioadă de până la 8-9 luni, așa cum este cazul navelor de pasageri, iar cele pe navele de transport de containere contractele sunt de 3-4 luni cu o pauză de 1-2 luni acasă. De cele mai multe ori, marinarii se întorc cu salariul aproape întreg acasă, deoarece compania la care lucrează plătește drumul, cazarea la hotel dacă este cazul, masa pe navă sau asigurările de sănătate, singurele lucruri care implică cheltuieli proprii sunt cadourile pentru prieteni și familie.

„Cel care spune că se face navigator doar pentru plăcerea de a vedea marea nu va rezista. Cred că peste 90% din cei care urmează acest drum au ca principală motivație salariul. Faptul că ai avantajul de a vedea toată lumea este privit doar ca un bonus, pentru că nu toți au șansa de a vizita fiecare port în care intră nava și orașele învecinate, ci văd luminile orașului de la distanță”, afirmă tânărul.

Cum poți deveni marinar

În România, sunt trei instituții de învățământ ale căror cursuri le poți urma pentru a-ți începe cariera de ofițer în marină:  Universitatea Maritimă Constanța, Academia Navală Mircea cel Bătrân și Colegiul Nautic din Mogoșoaia, deschis recent.

„Trebuie să te hotărăști ce fel de marinar vrei să fii. Sunt brevetați, de exemplu ofițeri mecanici sau de punte, sau nebrevetați, adică personalul auxiliar. Dacă vrei să devii, ofițer trebuie să urmezi cursurile uneia dintre instituțiile acreditate”, precizează el. Pe lângă terminarea uneia dintre aceste facultăți, înainte de a păși pe o navă în calitate de ofițer, trebuie să faci cadeția, adică practica, trebuie să urmezi cursuri IMO, care cuprind tehici de prim-ajutor medical, prevenirea incendiilor sau tehnici de supraviețuire pe mare, și să ai carnet de marinar și brevet de ofițer. Pentru a obține brevetul de ofițer taxa este foarte mare, însă Sabin spune că aceasta se „decontează” din salariul din prima lună ca ofițer.

Citește mai multe pe Ziarul Financiar

Citește și