De la strip mallurile din mediul rural până la cele de pe bulevardul Manhattan, au fost doi ani dezastruoși pentru retailul american. Nouă falimente au fost înregistrate în retail de-a lungul anului 2017, mai multe decât în 2016. Nume grele precum J.C. Penney, RadioShack, Macy și Sears au anunțat, fiecare, că închid peste 100 de magazine. Sports Authority a fost lichidată, iar Payless și-a declarat falimentul. În ultimele săptămâni, stocurile mai multor companii de îmbrăcăminte au atins minimul din ultimii ani, inclusiv Lululemon, Urban Outfitters, American Eagle.
Ralph Lauren a anunțat că își închide magazinul Polo, unul dintre cele mai populare magazine de pe Fifth Avenue, la fel ca multe alte branduri care au abandonat bulevardul mărcilor de lux. O recesiune profundă ar putea explica acest nivel de extincție pentru retaileri mari, însă rezultatele nu confirmă fenomenul. PIB-ul a crescut continuu timp de opt ani, prețurile gazelor naturale sunt mici, șomajul este sub 5%, iar ultimele 18 luni au fost o perioadă excelentă pentru americanii cu venituri mici și mijlocii, care au cunoscut creșteri salariale consistente.
Așadar, ce se întâmplă? De fapt, cheltuielile globale din retail continuă să crească în mod constant, chiar dacă nu accelerat. Numeroase tendințe – precum creșterea fenomenului e-commerce, suprafurnizarea mallurilor, precum și efectele surprinzătoare ale restaurantului „renascentist” (care se axează pe emoții – n.red.) – au contribuit la schimbarea stilului americanilor de a face cumpărături. Există o serie de explicații ale dispariției magazinelor fizice din America.
În primul rând, oamenii folosesc din ce în ce mai mult mediul online pentru a face cumpărături.
Cea mai simplă și mai concretă explicație pentru dispariția magazinelor fizice este că Amazon și alte companii asemănătoare „mănâncă” din ce în ce mai mult din segmentul de retail. Între anii 2010 și 2016, vânzările Amazon din America de Nord au crescut de cinci ori, de la 16 miliarde de dolari până la 80 de miliarde de dolari. Veniturile retailerului Sears de anul trecut au fost, însă, de aproximativ 22 de miliarde de dolari. Conform rapoartelor de specialitate, jumătate dintre gospodăriile din SUA sunt acum abonate la Amazon. Dar povestea completă nu se rezumă doar la tentaculele crescânde ale companiei Amazon.
Cumpărăturile online au fost pentru o lungă perioadă de timp axate pe categoria mass-media și divertisment, iar oamenii cumpărau cel mai des cărți sau muzică. Dar politicile facile de returnare au făcut din online un mediu de cumpărături ieftin, ușor și fără riscuri pentru consumatorii de îmbrăcăminte, care acum reprezintă cea mai vastă categorie de e-commerce. Succesul start-up-urilor precum Casper, bonobo sau Warby Parker (care vând paturi, haine și, respectiv, pahare), a forțat comercianții cu amănuntul din magazinele fizice să implementeze oferte similare. Mai mult, cumpărăturile efectuate cu telefonul mobil, reprezentau o experiență greoaie, care începe să devină din ce în ce mai facilă datorită aplicațiilor și portofelelor mobile. Din 2010, comerțul realizat prin intermediul telefonului mobil a crescut de la 2% din totalul cheltuielilor digitale până la 20% în prezent.