Prima pagină » Economic » PREMIERĂ ÎN ROMÂNIA. 11.000 de persoane au ieșit în stradă să ceară construirea unei autostrăzi

PREMIERĂ ÎN ROMÂNIA. 11.000 de persoane au ieșit în stradă să ceară construirea unei autostrăzi

Aproximativ 11.000 de persoane, membri de sindicat de la Automobile Dacia, dar și familii ale acestora, au protestat, miercuri, pe platoul Casei de Cultură a Sindicatelor din Mioveni, cerând construirea autostrăzii Pitești - Sibiu.

Sindicaliștilor din cadrul Automobile Dacia li s-au alăturat și sindicaliști veniți de la Craiova, Constanța și București. Mitingul, organizat de Sindicatul Autoturisme Dacia, a început în jurul orei 13.00 cu intonarea imnului României.

Protestatarii au avut pancarte pe care scria: „Clasa politică iresponsabilă”, „Jos Guvernul”, „Jos Băsescu” și au scandat lozinci împotriva Guvernului și a președintelui Traian Băsescu, potrivit Mediafax.

Liderul Sindicatului Automobile Dacia, Nicolae Pavelescu, a declarat că principalele cereri ale protestatarilor sunt legate de construirea autostrăzii Pitești – Sibiu și de sprijinirea învățământului profesional.

„Dacă ar fi avut un gram de patriotism cei din Guvern, nu am fi fost aici să spunem «Jos Guvernul!». Unde este patriotismul celor care ne conduc? Dacă astăzi eram auziți, nu eram în această piață să spunem «Jos Băsescu!» De ce jos Băsescu? Pentru că pe vremea lui a fost modificat Codul Muncii în interesul altora, nu al cetățenilor României”, a spus liderul sindicatului de la Dacia, Nicolae Pavelescu.

Viceliderul acestui sindicat, Ion Iordache, a menționat că participanții la miting nu au nicio legătură cu politica.

„Ne aflăm azi într-un moment în care investitorii au început să-și piardă interesul. (…) Dorim să fim ascultați, dorim un program național pentru învățământul profesional, dorim infrastructură, sprijin financiar pentru întreprinderile care se dezvoltă, guvernanții să vină printre noi să ne afle păsurile”, a spus Ion Iordache.

Acesta, dar și alți lideri de sindicat care s-au adresat manifestanților au acuzat faptul că, în baza Codului Muncii, angajatorii le fac muncitorilor contracte pe durată determinată, aceasta fiind una dintre marile nemulțumiri ale angajaților.

Protestul, care a durat peste o oră, s-a încheiat cu hora unirii.

Aproximativ 200 de jandarmi au asigurat măsurile de ordine la acest miting, potrivit unei informări a Inspectoratului Județean de Jandarmi Argeș.

Ce le răspunde Dan Șova, propus pentru portofoliul de la Transporturi: În cel mai bun caz, lucrările la Sibiu-Pitești pot începe în 24 de luni

În timpul protestelor de miercuri de la Dacia, Dan Șova a postat pe blog răspunsul lui pentru sindicaliștii de la Automobile Dacia, dând asigurări că „Sibiu-Pitești se face”. El a precizat că „în cel mai bun caz” lucrările la Sibiu-Pitești pot începe în 24 de luni, după realizarea studiului de fezabilitate și selectarea constructorului.

El a repetat de alfel ce spusese cu o zi înainte, la audierea sa în fața comisiilor reunite ale Parlamentului, pentru portofoliul de la Ministerul Transporturilor.

„Sibiu – Pitești se face. Nu este în concurență în niciun caz cu tronsonul Sibiu – Brașov pentru bunul și simplul motiv că Sibiu – Pitești este finanțat din fonduri de coeziune și Sibiu – Brașov este finanțat din fonduri de dezvoltare regională. Au surse de finanțare diferite, nu se află în competiție, așa cum în mod greșit s-a reținut în spațiul public”,

Șova a adăugat că luni au fost declanșate la CNADNR procedurile pentru selecția consultantului pentru a realiza studiul de fezabilitate, procedurile urmând să dureze maximum 6 luni, cu tot cu eventuale contestații.
Pentru studiul de fezabilitate al autostrăzii Sibiu – Pitești există o sumă de 28 de milioane de euro pusă la dispoziție de Comisia Europeană în alocarea 2007 – 2013.

Ministrul propus pentru Transporturi a calculat că, în 24 de luni, ar putea începe lucrările la autostrada Sibiu-Pitești.

„După ce se termină studiul de fezabilitate în 12 luni, urmează procedurile de aprobare a lui, se va începe licitația pentru atribuirea de lucrări care va dura 6 luni. Dacă punem 6 luni acum, 12 și cu 6, în cel mai bun caz, în 24 de luni se pot începe lucrările pe Sibiu – Pitești”, a arătat el.

Pentru Sibiu-Pitești există un studiu de fezabilitate vechi, datând din 2008, „făcut pe genunchi”, pe care Comisia Europeană nu îl agreează, a arătat Șova.

Dacia pierde în fiecare an peste 14 milioane euro din cauza lipsei autostrăzii Sibiu-Pitești

În fiecare an, Uzina Dacia de la Mioveni pierde peste 14 milioane euro din cauza lipsei unei autostrăzi pe tronsonul Pitești-Sibiu, iar ruta actuală (Pitești -Râmnicu Vâlcea-Valea Oltului – Sibiu) atrage costuri mai mari de transport și dublarea timpului până la ieșirea unui camion din țară, pe la Nădlac.

„Zilnic, intră și ies din Dacia 500 de camioane de mare tonaj, care, întâmplarea face, circulă pe ruta Vest, spre Vâlcea, Sibiu și Oradea. Acolo avem noi grosul furnizorilor – în Transilvania și în partea de vest a țării. Costul pe o mașină în condițiile actuale de transport, în absența unei autostrăzi, este de 68 de euro. Înmulțiți 210.000 de mașini cât am exportat noi anul trecut pe granița de vest și veți ajunge la niște valori înspăimântătoare”, a declarat Constantin Stroe, vicepreședintele Dacia, care mai deține și funcția de președinte al Asociației Constructorilor de Automobile din România (ACAROM), în cadrul emisiunii Gândul Live.

Amintim că pe harta autostrăzilor prioritare pentru 2018 prezentată la sfârșitul anului trecut de premierul Victor Ponta nu apare autostrada Sibiu-Pitești, singura care lipsește pentru a închide coridorul Nădlac-Constanța. Segmentul face parte din proiectele prioritare europene (din rețeaua TEN T), ceea ce înseamnă că este eligibil pentru finanțare nerambursabilă în valoare de 85%.

Deși includerea segmentului Sibiu-Pitești în harta europeană a drumurilor fusese negociată cu Comisia Europeană și urma să fie finanțată începând din 2014, autoritățile spun că proiectul este prea scump, preferând să ignore fluxurile de marfă în favoarea fluxurilor turistice de sezon.

De departe, între marii câștigători ai programului de autostrăzi la loc de frunte se află fostul șef de CJ Teleorman, Liviu Dragnea, care va putea veni la serviciu, în câțiva ani, pe autostrada care va lega București de Alexandria. Autostrada ar urma să fie finanțată din Fondul de Coeziune, potrivit datelor prezentate de premierul Ponta.

Președintele Traian Basescu a acuzat, în luna februarie, lipsa unei autostrăzi Pitești-Sibiu, care să faciliteze transportul automobilelor Dacia către Occident.

„Este adevărat că la noi salariile sunt mai mari și, din păcate, în drum către Occident, ce exportăm, de la Dacia trebuie să treci Valea Oltului, către Sibiu. Guvernul a preferat să facă autostrada către Dragnea, la Alexandria. Dacă nu le creăm condiții ca infrastructura să genereze un transport mai ieftin și mai rapid, este încă un dezavantaj, în afara distanțelor până la Portul Constanța”, a declarat în februarie președintele Traian Băsescu.

 

Citește și