Prima pagină » Economic » Premierul Victor Ponta: În 10 zile vom avea câștigătorul pentru Comarnic-Brașov. Care sunt firmele care au depus oferte finale

Premierul Victor Ponta: În 10 zile vom avea câștigătorul pentru Comarnic-Brașov. Care sunt firmele care au depus oferte finale

Premierul Victor Ponta: În 10 zile vom avea câștigătorul pentru Comarnic-Brașov. Care sunt firmele care au depus oferte finale

Premierul Victor Ponta a declarat luni că în 10 zile va fi anunțată firma care va construi în concesiune autostrada Comarnic-Brașov (58 km). În  cursă au rămas două consorții formate din firme străine, după ce UMB Spedition, controlată de omul de afaceri Dorinel Umbrărescu, a renunțat să mai depună ofertă.

„Domnul Șova (Dan Șova, ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructură n.n.) m-a informat că două consorții, unul condus de Vinci și Strabag și altul de Impregilio au depus oferte finale. În 10 zile vom avea câștigătorul”,  a declarat Victor Ponta, la BNR, în contextul unei dezbateri organizate de Institutul Aspen din România și German Marshall Fund.

Departamentul pentru Proiecte de Infrastructură și Investiții Străine a anunțat că au depus oferte finale asocierea VISTRADA Nord (Vinci/ Franța, Strabag/Austria și Aktor /Grecia) și asocierea Impregilo SpA/Salini (Italia). Firma UMB Spedition a renunțat să mai depună ofertă.

Consorțiul Vinci-Aktor a mai avut o tentativă de a construi Comarnic-Brașov în anul 2010, dar aceasta a eșuat. 

„Pentru atribuirea „Contractului de concesiune de lucrări publice privind proiectarea, construirea, finanțarea, operarea și întreținerea Autostrăzii București-Brașov, Tronsonul Comarnic-Brașov, km 110+600 – km 168+600” își anunțase participarea și firma UMB Spedition.  Precizăm că această societate a renunțat să mai depună oferta.

Pe data de 20 decembrie va fi stabilită oferta câștigătoare, se arată într-un comunicat transmis luni de Departamentul pentru Proiecte de Infrastructură și Investiții Străine.

Pentru tronsonul de autostradă Comarnic – Brașov ofertele pentru preselecție la dialog competitiv au fost depuse în februarie, pe listă fiind înscrise compania China Communications Construction și asocierile Spedition UMB-Tehnostrade, Vinci – Strabag – Aktor și Impregilo – Salini.

La începerea etapei dialogului competitiv, în perioada mai-iunie, China Communications Construction și-a anunțat retragerea din cursă.

Gândul a scris recent că termenul estimat pentru finalizarea tronsonului Comarnic-Brașov este 2017, potrivit unui răspuns primit de la Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR).

Premierul Victor Ponta promitea, la începutul acestui an, că data-limită pentru finalizarea autostrăzii Comarnic-Brașov este anul 2016, în cazul nerespectării acestui termen susținând că nu va mai candida la alegerile parlamentare. „Dacă nu e gata până în 2016 nu mai candidez. Am un fix cu Comarnic-Brașov și cu Pitești-Craiova”, spunea premierul la începutul acestui an.

1,2 miliarde de euro, valoarea estimată a tronsonului Comarnic-Brașov

Valoarea estimată pentru acest tronson este de aproape 1,2 miliarde de euro, iar pentru demararea lucrărilor anul viitor, guvernul a convenit cu reprezentanții FMI o finanțare de 600 de milioane de lei , echivalentul a 134 de milioane de euro, prevăzută în proiectul Bugetului de stat pe 2014.

Autostrada Comarnic-Brașov va avea o lungime de 58 de kilometri, potrivit studiului de fezabilitate, datele tehnice ale proiectului putând fi modificate „în vederea optimizării proiectului”.

„Datele tehnice, la faza de proiectare a Studiului de Fezabilitate pentru proiectul Autostrăzii București-Brașov, tronsonul Comarnic-Brașov sunt: lungimea – 58 km; partea carosabilă – 2 x (2 x 3,50 m) și 2 x (2 x 3,75 m); benzi de staționare de urgență –  2 x 2,50 m; poduri, pasaje și viaducte pe autostradă  – 54 și tuneluri – 18. Precizăm că în cadrul procedurii de dialog competitiv, specificațiile tehnice au constituit obiect al dialogului cu posibilitatea de a fi modificate -în vederea optimizării proiectului-, urmând ca o parte din acestea să facă obiectul ofertelor finale”, se arată în răspunsul primit de gândul de la CNADNR.

De altfel, traseul inițial a fost modificat, în septembrie gândul dezvăluind că autostrada  nu va mai trece „aproape de mijlocul orașului Bușteni”, adoptându-se varianta construirii a aproximativ 10 kilometri de tunel, după cum a explicat directorul general al CNADNR, Narcis Neaga.

Cum își va recupera finanțatorul costurile cu proiectarea și construirea autostrăzii

Fondurile necesare pentru exproprierea și trecerea în proprietatea statului a imobilelor aferente autostrăzii Comarnic-Brașov vor fi asigurate de la bugetul de stat. Proiectarea și construirea autostrăzii vor fi finanțate prin fonduri atrase de viitorul concesionar. În perioada de operare și întreținere a autostrăzii (26 de ani), viitorul concesionar își va recupera costurile privind proiectarea și construirea autostrăzii prin „plăți de disponibilitate” efectuate de CNADNR.

„Plățile de disponibilitate vor fi supuse unor deduceri în cazul în care autostrada nu este disponibilă sau nu este operată și întreținută la anumite standarde de performanță”, au explicat reprezentanții Companiei Naționale de Autostrăzi.

Premierul Victor Ponta a anunțat, în februarie, că sectorul de autostradă concesionat va fi taxat. „Cei care fac această concesiune vor pune barieră și vor pune taxă”, a spus Victor Ponta.

Firmele interesate de Comarnic-Brașov

Pentru tronsonul de autostradă Comarnic – Brașov ofertele pentru preselecție la dialog competitiv au fost depuse în februarie, pe listă fiind înscrise compania China Communications Construction și asocierile Spedition UMB-Tehnostrade, Vinci – Strabag – Aktor și Impregilo – Salini.

La începerea etapei dialogului competitiv, în perioada mai-iunie, China Communications Construction și-a anunțat retragerea din cursă.

În decembrie, după nouă luni de negocieri, Compania Națională de Autostrăzi promite că va desemna câștigătorul, adică firma care va trebui să aducă finanțare și să construiască autostrada Comarnic-Brașov.

Gândul a scris anul trecut că în documentația de selectare a consultantului pentru autostrada Comarnic-Brașov au fost trecute printre cerințe un autoturism 25-30.000 euro și 30-40.000 euro pentru instruirea angajaților CNADNR. După ancheta din gândul, procedura de selecție a consultantului a fost anulată, spre sfârșitul anului trecut. Ulterior, CNADNR a anunțat lansarea procedurii de atribuire pentru concesiunea autostrăzii Comarnic-Brașov.

Vinci a mai fost pe lista scurtă pentru Comarnic-Brașov

Gândul a arătat că Vinci a mai avut și alte tentative de a construi Comarnic-Brașov.

În 2004 a eșuat prima tentativă de construire prin concesiune a autostrăzii Comarnic-Brașov. Guvernul Năstase selectase firma Vinci pentru construcția acestui tronson, dar și pentru segmentele București-Ploiești și Predeal -Brașov. Draftul proiectului era gata, dar Comisia Europeană s-a opus, nefiind de acord cu modul în care au fost selectați viitorii concesionari și precizând că legislația privind parteneriatul public-privat trebuie refăcută.

O altă încercare pentru găsirea unui concesionar a avut loc în 2010. Ministrul Transporturilor, la acea vreme, Radu Berceanu, președintele grupului francez Vinci si un reprezentant al companiei elene Aktor semnaseră la începutul anului 2010 contractul de concesiune pentru tronsonul de autostradă Comarnic-Brasov, proiectul urmând să fie finalizat pănă in ianuarie 2014.

Consorțiul Vinci-Aktor a renunțat însă în aprilie 2010 la contractul de construcție în concesiune a tronsonului de autostradă Comarnic-Brașov, în valoare de 1,5 miliarde de euro, invocând clauze contractuale. În fapt, consorțiul nu reușise să strângă banii necesari lucrării. Tronsonul avea atunci ca termen de realizare anul 2014. După finalizarea lucrărilor, statul român ar fi plătit în 26 de ani în total 4,8 miliarde de euro.

Fii la curent cu știrile economice ale momentului. Abonează-te la pagina de Facebook Gândul Financiar

Citește și