Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) pregătește lansarea mai multor proiecte pentru zilele următoare, de la Chat, la SAF-T, digitalizarea declarațiilor, înființarea Autorității Vamale Române, Big Data și factura electronică, a declarat președintele Fiscului, Mirela Călugăreanu.
“Am ajuns la un grad de depunere a declarațiilor fiscale pentru persoanele juridice de 99%. Am reușit să digitalizăm în acest an 51 de formulare și declarații. Sunt perspective să finalizăm încă 61 de astfel de documente în primul semestru al anului 2022. Adică să digitalizăm toate formularele și declarațiile”, a spus ea în cadrul unui eveniment organizat de cursdeguvernare.ro.
De asemenea, a spus că lucrează împreună cu colegii din Ministerul Finanțelor la operaționalizarea sistemului pe relația B2G în privința facturii electronice.
Potrivit acesteia, a fost testat de curând serviciul de Chat. Acesta va fi lansat în sistem pilot până la finalul acestui an.
„Nu am reușit să publicăm în luna octombrie cum ne-am propus lista marilor contribuabili și am avut o oarecare întârziere. A fost de analizat mai bine decât în alte ocazii evoluția cifrei de afaceri a contribuabililor în contextul pandemic”, a spus Călugăreanu.
• Având în vedere că am întârziat și am intrat în luna noiembrie, am avut în vedere ca urmare a semnalelor pe care mediul de afaceri ni l-a dat, ca pentru noii mari contribuabili sistemul de declarare în SAF-T să devină obligatoriu începând cu luna iulie a anului 2022.
“Ca regulă generală, toți contribuabilii care vor raporta au o perioadă de grație de 6 luni pentru prima raportare, perioadă în care nu vor fi sancționați”, a precizat șefa ANAF.
“Deja lucrăm la partea de bucătărie la ceea ce înseamnă transpunerea actului normativ, respectiv a Legii privind înființarea Autorității Vamale Române”, a spus Călugăreanu.
• Am avut în vedere susținerea Vămii prin PNRR și prin fondurile de care ANAF va beneficia, 70 milioane de euro sunt dedicate Vămii atât în ceea ce privește partea de informatizare, dar avem în vedere să rezolvăm și problema scanerelor.
“De la anul începem lansarea procedurii de achiziție publică în ceea ce privește Big Data și Administrație Performantă prin Informație Consolidată – APIC. Noi vedem proiectul APIC ca fiind unul modular în care să implementăm etapizat acest instrument. Ne-am bucura ca la finele anului 2022 să vă spunem că avem un modul de analiză de risc care să ne automatizeze în totalitate acest proces”, a spus șefa ANAF.
Despre acest proiect ea declara în ianuarie că: „Presupune dezvoltarea unei platforme de tip Big Data care va permite gestionarea unui volum masiv de date analiză și modelare. Implementarea unui sistem informatic integrat care să asigure realizarea în mod automat a analizei de risc”.
În ceea ce privește eșalonarea simplificată: până acum au fost aprobate peste 67.000 de decizii de eșalonare pentru suma de 12 miliarde lei.