Europenii au condus mai puțin, din cauza restricțiilor impuse de pandemia de COVID-19, dar prețul pe care îl plătesc pentru benzină a crescut, pe măsură ce rafinăriile de pe continent și-au redus producția și au mărit exporturile, relatează Bloomberg.
Diferența dintre prețul la care se tranzacționează benzina comparativ cu țițeiul brut a atins, la începutul lunii aprilie, cel mai ridicat nivel de după 2017. Astfel, prețurile de vânzare cu amănuntul au ajuns la un record al ultimilor ani în mai multe țări mari consumatoare de pe continent, printre care Germania, Franța și Italia, arată o analiză Bloomberg, citată de Agerpres.
Evoluția prețurilor vine în contextul în care cel puțin un sfert dintre unitățile care produc benzină la rafinăriile din nord-vestul Europei au intrat recent în lucrări de mentenanță sau au suferit întrerurperi neplanificate. Astfel, producția de benzină a fost redusă și mai mult, într-o perioadă în care rafinăriile procesau mai puțin țiței din cauza pandemiei. În plus, dacă sunt luate în calcul și exporturile solide, în special spre Statele Unite ale Americii, creșterea prețurilor sugerează că piața a contrabalansat cu mult pierderea cererii, arată sursa citată.
Potrivit analiștilor citați, există exporturi mari de benzină din Europa spre alte regiuni importante, iar revenirea cererii în SUA influenţează piaţa europeană. Exporturile europene de benzină spre SUA au crescut cu peste 60% în luna martie şi au rămas la un nivel susţinut în luna aprilie, potrivit datelor furnizate de firma de analiză Kpler, citate de Bloomberg. Mai mult, au fost consistente și livrările spre Vestul Africii, ajungând la o medie de aproape 500.000 de barili pe zi în primul trimestru.
Pe lângă avansul exporturilor, producţia de benzină în Europa este diminuată ca urmare a scoaterii din funcţiune a mai multor unităţi de cracare catalitică, arată sursa citată. Un exemplu este rafinăria Miro din Germania, care furnizează în mod normal între un sfert şi o treime din benzina consumată în țară, a trecut printr-un proces major de revizie în primăvara acestui an. Și rafinăria Pembroke din Marea Britanie este una dintre facilităţile care și-au redus producţia în ultimele săptămâni.
Astfel, întreruperile de producţie şi exporturile ridicate au susţinut piaţa europeană a benzinei în ciuda faptului că gradul de utilizare a şoselelor de pe continent a ajuns, în medie, cu 30% sub nivelul înregistrat înaintea pandemiei de COVID-19.
Potrivit sursei citate, toţi aceşti factori influenţează preţul benzinei, dar nu sunt de ajuns pentru a modifica marjele pentru alte tipuri de combustibili utilizaţi în transport. Astfel, în condiţiile în care traficul aerian în Europa este în continuare cu 60% sub nivelul la care era înaintea pandemiei, rafinăriile se reorientează dinspre producţia de combustibil pentru avioane spre producţia de motorină, ceea ce conduce la majorarea ofertei şi la scăderea preţurilor, arată analiza Bloomberg, citată de Agerpes.
„Pentru benzină, datele fundamentale nu arată bine. Acest lucru nu se va schimba până când cererea de combustibili pentru avioane nu se va îmbunătăţi”, a explicat Mark Williams, analist la firma de consultanţă Wood Mackenzie Ltd., citat de Bloomberg.