Carburanții s-au scumpit la pompă pentru români, dar și pentru șoferii din toată lumea, iar acest trend încă nu s-a finalizat, conform prognozelor specialiștilor, pe baza cifrelor din industrie.
Un litru de benzină standard costa, vineri dimineața, între 7,15 și 7,32 de lei la stațiile de alimentare din Capitală, conform cifrelor publicate pe platforma Monitorul Prețurilor, gestionată de Consiliul Concurenței.
Prețul este în creștere față de cel de cel mediu la nivelul României, conform calculelor de pe platforma de specialitate peco-online.
Acesta a fost, joi, de 7,22 de lei, mai mare cu 20 de bani față de acum o săptămână, de 7,02 de lei, în 11 august, în timp ce în urmă cu un an, dar încă mai mic față de valoarea maximă din ultimul an, de 7,5 lei, din 19 august 2022.
În urmă cu aproximativ o lună, în 9 iulie, media era de 6,71 de lei, deci o diferență de 0,51 de lei, ceea ce înseamnă un plus de plătit la pompă de 25,5 lei la un plin de 50 de litri.
Comparativ cu luna trecută, prețul mediu al unui litru de benzină s-a majorat cu 7.8%.
În mod similar, și motorina s-a scumpit. Un litru de motorină standard costa vineri dimineața în stațiile din București între 7,38 – 7,51 de lei.
Joi, prețul mediu în România era de 7,42 de lei, față de 7,22 lei de lei, acum o săptămână, și 6,7 lei, în urmă cu aproximativ o lună, în 9 iulie.
În cazul motorinei, prețul mediu al unui litru a crescut cu 10.7%.
Astfel, la o diferență de 0,72 de lei, un șofer plătește cu 36 de lei în plus la un plin de 50 de litri.
Scumpirile vin pe fondul creșterii prețului barilului de țiței Brent din ultima perioadă.
Țițeiul Brent se tranzacționa vineri dimineața la 84,49 de dolari pe baril, cu 2,1% mai puțin decât în ziua precedentă, conform cifrelor publicate de Departamentul pentru Energie al Statelor Unite ale Americii, ceea ce ar însemna 383,56 de lei la cotația BNR de joi.
Conform istoricului realizat de platforma peco-online, joi prețul unui baril era 379 de lei, în creștere față de valoarea de la începutul lunii iulie, de 331 de lei.
Astfel, scumpirile sunt în plin avânt în toată lumea, nu numai în România. Potrivit calculelor platformei peco-online, pe baza cifrelor de la Comisia Europeană, în această perioadă România se află pe locul al 3-lea în Uniunea Europeană în topul țărilor cu cea mai ieftină benzină, după Bulgaria, Malta.
În cazul motorinei, România este situată pe locul 4 între statele Uniunii Europene în ceea ce privește cel mai mic preț la acest tip de combustibil, după Bulgaria, Malta, Polonia.
Comparativ cu celelalte țări UE, România se clasează pe locul 12 la benzină fără taxe, că fiind cea mai ieftină, după Austria, Bulgaria, Croația, Cehia, Finlanda, Irlanda, Letonia, Lituania, Malta, Polonia, Slovenia, în timp ce motorină fără taxe comercializată la noi este pe locul al 10-lea în topul celor mai mici prețuri, după Bulgaria, Cehia, Irlanda, Italia, Letonia, Lituania, Malta, Polonia, Slovenia.
Scumpirile vin, conform legilor economice, pe baza creșterii cererii.
„Cererea mondială de petrol este la niveluri-record, declanșată de revigorarea călătoriilor aeriene din această vară, de utilizarea crescută a petrolului în producție de energie și de creșterea activității petrochimice din China”, arată un raport recent al Agenției Internaționale pentru Energie (IEA). Potrivit specialiștilor cererea globală de petrol este așteptată să crească în 2023.
Mai mult, oferta de petrol a scăzut din partea OPEC+, respectiv prin reducerea bruscă a petrolului saudit, din iulie, iar tăierile vor dura cel puțin până în septembrie. În același timp, rafinăriile încercă să țină pasul cu creșterea cererii.
Conform specialiștilor citați de presa americană, sunt șanse, ca, după toate probabilitățile luate în calcul în prezent, ca prețurile la gaze să se reducă față de prezent, dar consumatorii ar putea să fie nevoiți să de să se obișnuiască să vadă prețuri mai mari la pompă în general.
Sean Snaith, directorul Institutului de Prognoză Economică al Universității din Florida Centrală, se așteaptă ca prețurile gazelor să scadă în toamnă și iarnă. „Ajungem la sfârșitul sezonului de vară”, spune el. Dar elementul necunoscut este dacă vor exista mai multe restricții de aprovizionare, cum ar fi alte reduceri ale OPEC.
Conform sursei citate, Goldman Sachs și-a actualizat previziunile privind benzina cu amănuntul la începutul acestei săptămâni, prognozând o medie națională de 3,60 USD până în 2024. Se așteaptă o oarecare ușurare pe măsură ce temperaturile se răcesc, prețurile estimate să fie în medie în jurul valorii de 3,40 USD din octombrie până în decembrie.
În plus, s-a condu mult în ultimele săptămâni, dar când această activitate se va reduce, la final de sezon estival, ar trebui să existe mai puțină presiune asupra prețurilor la gaze.
De asemenea, creșterea recentă a cererii globale de petrol este probabil să încetinească în viitor, în contextul în care „redresare post-pandemie și-a urmat în mare măsură cursul”, potrivit IEA.
Este mereu foarte dificil să prognozezi prețurile la gaze. De obicei, acestea scad în toamnă din cauza tendințelor sezoniere, dar acest lucru nu este garantat să se întâmple într-un anumit an.
James Williams, economist de energie la WTRG Economics, spune că aprovizionarea limitată cu petrol face improbabilă o scădere majoră a prețului gazelor. „Cred că vom avea un pic de răgaz”, spune Williams, „dar nu suficient pentru a te face să sari în sus și în jos și să sărbătorești”, a spus el citat de Miami Herald.
Sursa FOTO: Facebook