Petrom, liderul pieței de distribuție a carburanților din România, a crescut prețul benzinei și motorinei, la două zile de la precedenta scumpire a carburanților. Scumpirea este mai mare decât cea cu care ne obișnuise compania.
Stațiile Petrom din București afișau marți, 24 ianuarie 2023, un preț al benzinei standard cuprins între 6,53 și 6,59 lei/litru, în timp ce prețul motorinei standard era de 7,71 – 7,72 lei/litrul.
Aceasta reprezintă o creștete a liderului pieței de distribuție a carburanților de 9 bani pe litru, cea mai mare de la începutul anului, când prețurile creșteau în general cu 5 bani pe litru, potrivit e-nergia.
Astfel, scumpirea anterioară a avut loc acum două zile, pe 22 ianuarie, și a fost o creștere de preț de cinci bani pe litru, la benzină, care a venit la două zile după o creștere de preț tot de cinci bani pe litru, dar de data aceasta la motorină. De asemenea, cu doar o zi înainte, pe 19 ianuarie, compania a operat o scumpire de cinci bani pentru benzină.
Și celelalte lanțuri sunt așteptate să își actualizeze prețurile. La Rompetrol, de exemplu, care a anunțat luni intrarea în lucrări de mentenanță la rafinăria Petromidia Năvodari – prețurile la pompele din București erau la benzină standard de 6,54 -6,73 lei/litru și la motorină, de 7,67 – 7,84 lei/litru.
„Astfel, timp de aproximativ 10 zile, cea mai mare unitate de profil din țară își va reduce capacitatea de producție, pentru a efectua lucrări de schimbare și regenerare a catalizatorilor, decocsare și alte operațiuni specifice de mentenanță. (…) Pe parcursul lucrărilor programate, compania va continua să asigure necesarul de carburanți pe piața din România. Carburanții produși în rafinăria Petromidia se adresează prioritar pieței domestice, dar susțin și realizarea de exporturi în țări precum Republica Moldova, Georgia și Bulgaria”, au transmis, luni, reprezentanții Grupului KMG International (Rompetrol).
Cauza actualelor scumpiri ține de creșterea prețurilor petrolului de la începutul anului, cotația țițeiului Brent, de referință pentru piața europeană, crescând până la 88 de dolari pe baril în cursul zilei de marți.
În plus, sunt așteptate efecte pe piață, la 5 februarie, va intra în vigoare un nou embargo, pe combustibilii produși din țiței rusesc, pe lângă embargoul UE asupra livrărilor de țiței rusesc pe conductă.
Consumul mediu anual în România este de circa 7,3 milioane de tone de carburanți, dintre care 5,9 milioane de tone motorină, dintre care doar circa două treimi se produce în cele trei rafinării din țară, restul se importă.
Comparativ cu luna trecută, prețul mediu al unui litru de benzină s-a majorat cu 8.3%, ceea ce înseamnă că un plin (50 de litri) costă marți cu 25 de lei mai mult decât în urmă cu 30 de zile, potrivit datelor agregate de platforma de specialitate peco-online.ro.
În cazul motorinei, prețul mediu al unui litru a crescut cu 6.7%, ceea ce înseamnă că un plin (50 de litri) costă marți cu 24 de lei mai mult decât în urmă cu 30 de zile.
Statisticile sunt bazate pe prețurile actualizate zilnic pentru fiecare stație din rețelele Gazprom, Lukoil, Mol, OMV, Petrom, Rompetrol, Socar, BLKOil, CellyRo, Fermierul, MaximCoLtd, Metropoli, Ozana, Petrolium, Petromar, RoOscar, RST, VhExtraOil.
În această perioadă România se află pe primul loc în Uniunea Europeană în topul țărilor cu cea mai ieftină benzină. În cazul motorinei, se situează pe locul 3 între statele Uniunii Europene în ceea ce privește cel mai mic preț la acest tip de combustibil, după Bulgaria, Malta.
Comparativ cu celelalte țări UE, România se clasează pe locul 7 la benzină fără taxe, că fiind cea mai ieftină, după Bulgaria, Croația, Cehia, Malta, Slovacia, Slovenia, în timp ce motorină fără taxe comercializată la noi este pe locul al 6-lea în topul celor mai mici prețuri, după Bulgaria, Italia, Malta, Olanda, Slovenia, potrivit datelor Comisiei Europene