La începutul săptămânii, banca de investiții Goldman Sachs a redus estimarea privind prețul mediu al petrolului pentru primul trimestru al acestul an, de la 80 de dolari pe baril la 42 de dolari pe baril. Decizia a dus la o nouă scădere a cotațiilor internaționale care au atins cel mai jos nivel din aprilie 2009 și până în prezent.
Astfel, prețul petrolului Brent cu livrare în februarie a scăzut luni cu până la 2,9% pe bursa din Londra, la 48,68 de dolari pe baril, marcând cel mai jos nivel din ultimii cinci ani și jumătate. De asemenea, cotația petrolului WTI pentru februarie a coborât cu 2,5%, la 47,16 dolari barilul la New York.
În Bulgaria, prețurile au scăzut de aproape două ori mai mult decât în România
În graficul de mai jos, este ilustrată evoluția cotațiilor internaționale ale țițeiului, mai exact indicele WTI, în comparație cu cea a prețurilor medii de la pompele din România, Bulgaria și Franța.
Prăbușirea cotațiilor țițeiului a dus la o scădere a prețurilor carburanților, însă benzinarii din România au operat reduceri mai mici decât cei din Bulgaria sau din Franța, dacă ne raportăm la datele Comisiei Europene din ultimul an.
Astfel, dacă în Bulgaria, prețul benzinei la pompă a scăzut, în medie, cu 15,3% în perioada 5 ianuarie 2013 – 6 ianuarie 2014, în România, scăderea a fost de numai 8,9 procente. În Franța, prețul unui litru de euro-super 95 a scăzut în aceeași perioadă cu 14,5%, de la 1,5 euro la 1,28 de euro.
Prețurile carburanților din România au fost influențate și de introducerea accizei suplimentare de 7 eurocenți, în aprilie 2014, pe litru de carburant. Premierul Victor Ponta a explicat la acea dată că banii care se vor strânge din această acciză ar urma să fie vărsați într-un fond pentru construcția de autostrăzi, însă Finanțele nu au obținut aprobarea Comsiei Europene pentru constituirea acestui capitol bugetar. Așa se face că banii au ajuns la bugetul general consolidat, fiind repartizați, la fel ca veniturile din TVA sau din impozite, către cheltuielile aparatului administrativ (salariile bugetarilor, pensii etc).
Acciza și TVA reprezintă 2,5 lei pe litru de benzină
La Petrom, prețul mediu la pompă este la ora actuală de 4,9 lei/litru, în scădere cu 22,2% față de sfârșitul lunii iunie, când era de 6,3 lei, au declarat pentru gândul surse din piață.
Fără taxe, respectiv fără a lua în calcul acciza și TVA, prețul net al unui litru de carburant este de 1,92 de lei, față de 3,05 lei în iunie.
Ponderea taxelor ca valoare în prețul carburanților a crescut de la 52% la 61%.
Astfel, acciza reprezintă 2,03 lei pe litru de benzină și 1,9 lei pe litru de motorină. Dacă adăugăm și TVA, valoarea totală a taxelor pe litru de benzină ajunge la 2,5 lei, iar la motorină la 2,3 lei.
Tampiza: Prețul benzinei ar trebui să fie de 4,5 lei pe litru
Constantin Tampiza, fost coordonator al activității Lukoil în România, este de părere că, la ora actuală, un litru de benzină ar trebui să coste în jur de 4,5 lei, având în vedere evoluția prețului țițeiului. În opinia sa, dacă barilul de petrol se va menține la acest nivel, benzinăriile din România vor afișa prețuri între 4,5 și 5 lei pe litru.
„Sigur că ar trebui să vedem prețuri mai mici, dar trebuie spus că 50 de procente din preț sunt accizele și TVA, vorbim de cealaltă jumătate de preț care a scăzut (…) Prețurile se vor afla într-o marjă de 4,5 – 5 lei pe litru”, a declarat Tampiza pentru gândul.
În opinia sa, barilul de petrol s-ar putea menține la acest nivel dacă SUA și Arabia Saudită vor continua politica de presiune la adresa Rusiei.
„Aproape 50 la sută din veniturile bugetare (ale Rusiei, n.r.) provin din vânzarea petrolului și a gazelor naturale. Impozitul pe export era de 360-400 de dolari pe tonă, iar impozitul pe resurse naturale de încă 100 de dolari pe tonă”, a explicat Tampiza.
„În țările din Orientul Mijlociu și Apropiat costul de extracție este de 0,7 dolari pe baril. Aceste țări suportă un preț de 32-35 de dolari pe tona de țiței”, a arătat el.
Cum răspund benzinarii
Contactați de gândul, reprezentanții Lukoil nu au dorit să răspundă la nicio întrebare.
Reprezentanții Rompetrol au precizat că nu doresc să aducă lămuriri suplimentare celor date săptămâna trecută.