Prețurile la transportul maritim au explodat. Pandemia scumpește totul
Preţurile la containerele maritime au atins un nivel record la 18 luni după izbucnirea pandemiei de coronavirus. Din cauza restricțiilor impuse de autoritățile naționale, toate lanţurile logistice în domeniul transportului maritim au fost perturbate.
În același timp, cererea pentru transportul pe apă a atins un nivel record, arată firmele din domeniu.
„Rămânem fără nave şi containere goale”
„Practic, rămânem fără nave şi containere goale”, a declarat Alan Murphy, preşedintele firmei de consultanţă Sea Intelligence, citat de RTE.
Există un deficit uriaş de containere goale, care se află acum în locuri nepotrivite. Sunt blocate în diverse porturi din lumea asta şi nu sunt în Asia, acolo unde să fie pregătite pentru a fi încărcate” – Alan Murphy, CEO firma de consultanță Sea Intelligence.
Indicele Freightos Baltic Index (FBX), un indicator de referinţă cu privire la costul transportului unui container de marfă pe marile rute de shipping, s-a triplat în decurs de un an. Azi, a ajuns la 7.000 de dolari (5.900 de euro) pentru o călătorie din China spre coasta de vest a SUA. Costul unei călătorii spre Europa a depăşit 10.000 de dolari, comparativ cu doar 1.600 de dolari în aceeaşi perioadă a anului trecut.
Alan Murphy spune că această situaţie fără precedent a agravat necazurile din ultimii 10 ani, care în opinia sa au fost „nefavorabili pentru companiile de shipping”. „Din cauza supracapacităţii existente în sector, companiile au pierdut bani de fiecare dată când au transportat un container”.
Comenzi pe bandă rulantă pentru marfă din Asia
Dacă inițial a paralizat transportul maritim, pandemia Covid-19 a dus la un „boom” fără precedent în industria de shipping. În rândul consumatorilor americani şi europeni, tendinţa este de a cheltui banii strânși în 2020. Blocaţi în case în timpul carantinei, americanii și europeni au încetat să mai cheltuie bani la restaurante şi pe vacanţe. În schimb, şi-au folosit fondurile pentru a achiziţiona produse manufacturate, majoritatea importate din Asia.
„Imaginaţi-vă câte televizoare puteţi cumpăra în schimbul unei excursii la schi timp de o săptămână pentru patru persoane”, spune Paul Tourret, directorul Institutului francez de economie maritimă (ISEMAR). Dar această tendinţă a fost agravată de perturbările înregistrate în rândul operaţiunilor de încărcare şi descărcare din cauza restricţiilor impuse de autorități, precum şi de evenimente neprevăzute, vezi blocarea Canalului Suez în luna martie.
Profituri record pentru proprietarii de nave
O consecinţă a acestei evoluţii este aceea că proprietarii de nave înregistrează profituri record. De exemplu, compania franceză de shipping CMA CGM a raportat un profit net de peste două miliarde de dolari în primul trimestru al acestui an, de 40 de ori mai mult decât în perioada similară a lui 2020. Rivalul danez AP Moller-Maersk a raportat, la rândul său, un profit net şi mai mare, de 2,7 miliarde dolari în primele trei luni ale anului.
Preţul transportului cu containere maritime depinde de nivelul cererii, dar şi de capacitatea existentă la nivelul ofertei pentru a îndeplini cererea. Jean-Marc Lacave, directorul Asociaţiei Armatorilor din Franţa, se aşteaptă ca situaţia să revină la normal abia după primul trimestru din 2022.
Cred că am atins un nivel maxim. Dacă cererea va continua să crească, există un risc semnificativ ca preţurile să înceapă să crească din nou. Suntem mai mult sau mai puţin în vârful curbei” – Jean-Marc Lacave, directorul Asociaţiei Armatorilor din Franţa.