PRIMA MAȘINĂ 2015. Aproximativ 14.000 de tineri cu vârsta peste 18 ani care îndeplinesc câteva condiții vor putea să își cumpere prima mașină, prin programul guvernamental cu același nume.
Teoretic, programul anunțat cu surle și trâmbițe încă de la jumătatea anului trecut poate demara din 2 martie, data limită până la care instituțiile bancare s-au putut înscrie în program. Deocamdată, Ministerul Finanțelor nu a comunicat lista băncilor înscrise în program. Până la sfârșitul lunii decembrie, un număr de 10 instituții bancare erau înscrise în „Prima Mașină”, între ele numărându-se mari bănci din sistem.
Reprezentanții pieței auto acuzau în ultima perioadă scăderi majore de vânzări în cazul persoanelor fizice, aflate în așteptarea noului program.
PRIMA MAȘINĂ 2015. Românii se vor orienta spre mașina de 10.000 de euro
Constantin Stroe, membru al Consiliului de Administrație Dacia și președintele Asociației Constructorilor de Automobile din România, spune că numărul de mașini care vor putea fi cumpărate prin program, deși nu unul prea mare, va da un impuls pieței de profil.
„Programul ar fi bine să înceapă cât mai repede, pentru că pe piață este o așteptare, un blocaj. Se discută de program din iunie anul trecut și iată că suntem în martie. Probabil românii se vor orienta în general către mașini cu un cost de 10.000-11.000 de euro”, a declarat pentru gândul Constantin Stroe, președintele Asociației Constructorilor de Automobile din România.
PRIMA MAȘINĂ 2015. Programul Prima Mașină ar putea fi cumulat cu programul Rabla
Cristian Preoteasa, director de vânzări Brady Auto Center, speră ca în 15 zile să vândă prima mașină prin noul program.
„Noi preconizăm ca în 15 zile să vindem primul automobil prin programul Prima Mașină. Noi suntem oameni de vânzări și ne-am făcut niște scenarii optimiste. Sperăm să vindem 300 de mașini prin programul Rabla, din care 25 de mașini prin Prima Mașină. Din discuțiile pe care le-am avut cu banca, cele două programe – Rabla și Prima Mașină – vor putea fi cumulate”, a explicat pentru gândul Cristian Preoteasa director de vânzări la Brady Auto Center.
Deja dealerul auto are o listă de așteptare cu persoane ce doresc să își cumpere un automobil. „Sunt preînscrise 60 de persoane pentru ‘Rabla’ și 15 pentru ‘Prima Mașină’. Din experiența noastră, rata de concretizare este de 20%, pentru că persoanele se înscriu în general la mai mulți dealeri”, spune Preoteasa.
Ce condiții trebuie să îndeplinească cei ce vor să ia Prima Mașină
Guvernul va aloca în acest an un plafon al garanțiilor care pot fi emise pentru programul „Prima mașină” de 350 milioane de lei.
Persoanele care vor achiziționa un autovehicul prin programul „Prima mașină” vor beneficia de o perioadă de creditare de maximum 5 ani, la un cost al mașinii de cel mult 50.000 lei plus TVA, și cu o dobândă subvenționată în proporție de 50%.
„Pe scurt, cei interesați trebuie să aducă actele la noi, noi le trimitem la bancă. Iar în câteva zile dosarul se aprobă, Sperăm ca întreg procesul să dureze o săptămână-două”, explică Cristian Preoteasa.
De acest program pot beneficia toate persoanele fizice cu vârsta de minimum 18 ani, care obțin venituri și care îndeplinesc și celelalte criterii de eligibilitate, printre care să facă dovada, cu declarația pe proprie răspundere, că nu au mai deținut în proprietate un autoturism nou, iar cu copia facturii proforma emise de vânzător să ateste că autoturismul achiziționat prin program este nou, îndeplinește cel puțin cerințele minime ale standardului EURO 5, este achiziționat de la o persoană juridică care are ca obiect de activitate vânzarea autovehiculelor și are un preț de achiziție care nu depășește suma de 50.000 lei, la care se adaugă TVA, după caz.
Alte condiții sunt avansul de minimum 5% din prețul de cumpărare și asigurarea autoturismului nou-achiziționat din finanțarea garantată printr-o poliță de asigurare de tip CASCO, care va acoperi cel puțin riscurile de avarii și furt, fără franșiză pentru daunele totale de avarii și furt și cu o franșiză de maximum 100 de euro, echivalent în lei, pentru daunele parțiale de avarii și furt.
La aceste condiții se adaugă normele proprii fiecărei bănci, precum și condițiile specificate deja în OUG 66/2014 prin care s-a aprobat acest program, precizează ministerul.
PRIMA MAȘINĂ 2015. Costul total al finanțărilor
Costul total al finanțărilor acordate în cadrul programului va fi compus din dobânda exprimată în raport cu ROBOR la 6 luni (în prezent de 1,64%) plus o marjă de maximum 3% pe an. Marja include nivelul total al comisioanelor percepute de către finanțator și cheltuielile obligatorii legate de finanțare, în toate etapele finanțării. Marja nu include costul asigurării, costul aferent efectuării formalităților de publicitate, penalitățile percepute conform contractului de finanțare.
Comisionul de risc care se plătește de către beneficiar este calculat de către finanțator ca procent aplicat la suma garantată în cadrul programului și achitat o singură dată, la acordarea garanției, pentru toată perioada de valabilitate a garanției. Comisionul de risc este de maximum 1% din valoarea garantată.
Comisionul de administrare datorat Fondului de Garantare este plătit de către beneficiar și calculat la soldul finanțării garantate. Nivelul comisionului de administrare este negociat anual între Ministerul Finanțelor și Fondul de Garantare și este stabilit prin ordin al ministrului Finanțelor și al ministrului delegat pentru Buget.