Prima pagină » Economic » Prima Mașină, un program născut mort. Trei motive pentru care până la sfârșitul anului nu vor fi cheltuiți nici măcar 1% din banii alocați

Prima Mașină, un program născut mort. Trei motive pentru care până la sfârșitul anului nu vor fi cheltuiți nici măcar 1% din banii alocați

Programul Prima Mașină, prin care statul garantează creditul bancar contractat pentru achiziția unui autoturism nou, este aproape blocat. Dacă va continua în actualul ritm, cei 350 de milioane de lei alocați de Guvern pentru acest an vor rămâne neutilizați în proporție de 99,33%.

Românii au cumpărat prin programul Prima Mașină doar 70 de mașini din aprilie, la demararea programului, și până în prezent. 

Spre comparație, prin programul Rabla au fost vândute în acest an 10.000 de autoturisme, chiar dacă a început în acest an mai târziu decât Prima Mașină.

Astfel, din cei 350 de milioane de lei, cât este plafonul pentru acest an de acordare a garanțiilor în cadrul programului Prima Mașină, până acum Fondul Național de Garantare a Creditelor pentru IMM-uri (FNGCIMM) a acordat garanții totale de 1,18 milioane de lei. Presupunând că actualul ritm de acordare a garanțiilor se va menține, până la sfârșitul anului se vor utiliza doar 2,36 milioane de lei, adică 0,67% din toți banii alocați.

Băncile „concurează” programul

În plus, unele dintre băncile comerciale înscrise în program și-au pus la punct produse similare prin care cei interesați își pot lua mașină, în 2-3 zile, cu o rată mai mare cu doar 20 de lei față de programul Prima Mașină.

Constantin Stroe, președintele Asociației Constructorilor de Automobile din România, a declarat pentru gândul că programul Prima Mașină nu își atinge scopul pentru care a fost creat.

„Nu-și atinge scopul pentru care a fost creat. Sunt doar 38 de mașini în curs de comercializare (în prezent sunt 70 de garanții aprobate, potrivit celor mai recente informații de la FNGCIMM – n.n.). Timpul de rambursare a creditului se dorește de 7 ani, nu 5 ani, dobânda nu este stimulatoare. Spre comparație, programul Rabla se apropie de 10.000 de mașini vândute în acest an, cu toate că a demarat mai târziu  decât programul >”, spune Constantin Stroe.

Producătorii auto au dezvăluit că au fost trimise propuneri la Ministerul Economiei pentru a face ca programul să meargă mai bine.

„Trebuie modificări în sensul eficientizării programului. Există formularistică, multă birocrație. Prin >, cumpărătorul are avantaje extrem de mici astfel încât acest program să meargă”, este de părere Constantin Stroe.

Președintele director general al Dacia, Nicolas Maure, declara, în urmă cu aproape o lună, că programul „Prima mașină” ar trebui să aibă o perioadă de creditare mai mare, iar ratele dobânzilor să fie mai mici.

„Trebuie să continuăm cu înlocuirea mașinilor vechi. S-a discutat despre programul «Prima mașină», dar pentru aceasta trebuie să găsim soluții de creditare pentru persoanele fizice. Știm cu toții că, de la criza din 2008, oamenii au devenit reticenți în a-și lua credite privind bunurile durabile. Pentru ei trebuie să găsim soluții de prelungire a ratei de rambursare și de reducere a dobânzilor. Trebuie să-i convingem pe utilizatori că este mult mai bine să-și cumpere o mașină nouă, în loc de una veche, atât în ceea ce privește costul, cât și siguranța și impactul asupra mediului”, a spus Maure.

Ministerul Economiei analizează „propuneri de stimulare a programului” venite din partea producătorilor auto

Reprezentanții Ministerului Economiei consideră că „este prematură” evaluarea rezultatelor programului, invocând faptul că acesta a început abia la începutul lunii aprilie. Cu toate acestea ei admit că în prezent la ministerul Economiei se analizează „propuneri de stimulare a programului” venite din partea producătorilor auto.

O evaluare realistă a rezultatelor obținute va putea fi realizată după aproximativ un an de la implementare. Industria auto și-a arătat tot sprijinul pentru ca acest program să aibă rezultatele dorite. De altfel, reprezentanții industriei au trimis la Ministerul Economiei, Comerțului și Turismului o serie de propuneri de stimulare a programului. Aceste propuneri sunt în prezent în analiză, urmând ca până la sfârșitul lunii să fie organizată la minister și o întâlnire cu producătorii și dealerii auto”, se arată în răspunsul trimis gândul de Ministerul Economiei.

Dealer auto: „Dosarul stă o lună și jumătate la Fond. Nu știu ce verifică atât timp”

Lucia Ștefan, director de vânzări la Rădăcini Motors – Vitan, consideră că programul Prima Mașină „nu a funcționat foarte bine”, fiind de părere că este prea multă birocrație, iar la Fondul Național de Garantare a Creditelor pentru IMM-uri dosarele pentru aprobarea garanției stau o lună – o lună și jumătate până să primească garanția.

„Din păcate programul Prima Mașină nu a funcționat foarte bine. Contractele noastre le avem prin Alpha Bank. Alpha a pus la dispoziția clienților un produs similar, a cărui rată este cu doar 20 de lei mai mare decât la programul Prima Mașină”, a declarat pentru gândul Lucia Ștefan.

Dealerul spune că în cadrul programului Prima Mașină clientul este constrâns să aleagă un asigurator din cei agreați de bancă pentru a-și face o poliță Casco fără franșiză. La produsul similar oferit de bancă, clientului i se permite să aleagă orice asigurator de pe piață, iar încheierea unui Casco nu este obligatorie, ci este doar recomandată.

Un alt dezavantaj al programului Prima Mașină  perioada lungă până la aprobarea garanției. „La Prima Mașină aprobarea dosarului durează o lună – o lună și jumătate. Nu știu ce verifică atât. În această perioadă s-a schimbat cursul valutar, clienții au avut de pierdut. La produsul similar aprobarea dosarului durează 2 zile”, spune dealerul auto.

În replică, reprezentanții FNGCIMM neagă că dosarele ar sta la ei o lună, ci doar patru zile, atât cât se prevede în legislație. 

Oficialii Fondului de Garantare ne-au transmis că „toate dosarele corect și complet întocmite care au fost transmise fondului au fost aprobate în circa patru zile, conform termenului prevăzut în procedura de acordare a acestui tip de garanție. 

„Eventuala percepție privind întârzieri în aprobarea solicitărilor de garantare, cel mai probabil este creată de câteva situații punctuale, rare, când dosare neconforme procedurii au fost returnate băncilor spre corecta și completa întocmire”, menționează reprezentanții FNGCIMM. 

Dealer auto: „My God, doar 70 de mașini? Noi fără Remat am fi morți”

După ce a aflat că la nivel național au fost aprobate până în prezent 70 de garanții, unul din dealerii auto nu și-a ascuns uimirea.

„My God, doar 70 de mașini în toată țara? De fapt merge treaba ca la stat: încet, încetișor și deloc”, zâmbește dealerul auto, care recunoaște că cele mai multe vânzări către persoane fizice sunt făcute prin programul Rabla. „Noi am fi morți fără Remat, iar programul Rabla trebuie să continue”, arată dealerul.

Și ceilalți dealeri auto contactați de gândul se arată nemulțumiți de cum funcționează Prima Mașină.

Cristian Preoteasa, director de vânzări la Brady Auto Center, spune că nu a vândut nici o mașină prin programul guvernamental.

„Finanțatorul cu care lucrăm a decis să nu participe la Program, considerând că este foarte multă birocrație, iar dobânda oferită este la nivelul pieței. Finanțatorul a oferit o dobândă asemănătoare cu cea din programul Prima Mașină și are propria ofertă”, a declarat pentru gândul Cristian Preoteasa.

Preoteasa mai arată că Programul Rabla a mers mai bine ca anul trecut. „Noi am vândut cu 7% mai multe mașini prin Rabla, față de anul trecut. De ce? Relaxarea finaciară a persoanelor fizice a fost mai mare ca anul trecut, coroborat cu oferta noastră foarte bună”, crede el.

Și administratorul dealerului auto Auto Roma din Brașov spune că nu a vândut nici o mașină prin programul Prima Mașină.

„Dobânda nu este tentantă, iar pe om dobânda îl interesează. Nu am vândut nici o mașină cu programul Prima Mașină”, a declarat pentru gândul administratorul Auto Roma din Brașov.

70 de mașini în 2,5 luni

Până la sfârșitul săptămânii trecute în cadrul Programului Prima Mașină au fost acordate 70 de garanții, în valoare totală de peste 1,18 milioane de lei.

Valoarea medie a garanției acordate în cadrul programului este de circa 17.000 lei, potrivit unor infoarmații primite de gândul de la FNGCIMM. Finanțatorii participanți în cadrul Programului sunt:  ALPHA BANK ROMANIA SA, BANCA COMERCIALA INTESA SANPAOLO ROMANIA, BANCA ROMANEASCA, BANCA TRANSILVANIA SA, BCR, BRD, CEC BANK SA, COMSIG LEASING IFN, BANCA CENTRALA COOPERATISTA CREDITCOOP, ING BANK N.V. AMSTERDAM, MERCEDES-BENZ LEASING ROMANIA IFN si RCI LEASING ROMANIA IFN.

Beneficiarii garanțiilor acordate până în prezent au reședința în 26 de judete, județele din care provin cei mai mulți dintre beneficiari fiind București, Prahova, Brașov, Argeș și Ilfov.

Până în prezent, in cadrul programului au fost achiziționate autoturisme Dacia, Renault, Hyundai, Opel, Toyota, Mitsubishi, Ford, Kia, Nissan și Volkswagen, autoturismele marca Dacia conducând detașat în topul preferințelor beneficiarilor, potrivit informațiilor furnizate gândul de FNGCIMM.

La întrebarea cum explică faptul că programul nu s-a bucurat de succesul scontat de autorități, reprezentanții Fondului de Garantare ne-au transmis că programul are un „istoric nerelevant”.

„Programul de stimulare a cumpărării de autoturisme noi (Prima mașină) a fost operaționalizat la începutul lunii aprilie a anului 2015, istoricul derulării acestuia fiind nerelevant sub aspectul predictibilității evoluției sale ulterioare”, se arată în răspunsul transmis de FNGCIMM.

Fondul de Garantare: „Ne propunem să invităm finanțatorii parteneri pentru a avea o discuție privind evoluția programului”

Reprezentanții Fondului de Garantare admit că vor să cheme băncile pentru o discuție despre program.

„Urmărim constant evoluția programului și, în această etapă, ne propunem să invităm finanțatorii parteneri pentru a avea o discuție privind evoluția programului. Este necesar să cunoaștem dacă partenerii nostri se confruntă cu dificultăți, și sigur să găsim împreună soluții pentru a da un imbold programului.  De asemenea, menținem legătura și avem o bună colaborare cu Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA)”, se arată în răspunsul de la APIA.

„Așa cum Programul Prima Casă a înregistrat o creștere de 40% în anul 2015, comparativ cu anul 2014, avem încredere că vom fi în măsură să derulăm cu succes și Programul Prima Mașină și că vom aduce orice îmbunătățiri sunt necesare pentru a crește impactul acestuia”, se arată în răspunsul primit de gândul.

Premierul Victor Ponta declara, în octombrie 2014, că și-ar dori ca beneficiarii programului „Prima Mașină” să opteze pentru un autoturism fabricat în România.

„Dacă am lansat Programul «Prima Mașină», îmi doresc foarte mult ca mai multe familii de tineri să poată să-și cumpere mașină. Nu am voie să pun restricții, dar am voie să spun că îmi doresc să-și cumpere o mașină fabricată în România. E o dorință, nu e o obligație. Dacă tot mă duc în vizită la Dacia, și mă duc cu o Dacia, nu cu o mașină germană, dacă tot mă duc în vizită la Ford la Craiova, tot cu o mașină românească, mi-aș dori ca tinerii care își cumpără prima mașină cu programul să-și cumpere o mașină fabricată în România, de români, cu materiale cât mai multe românești și apoi să vină la centrele RAR, să nu trebuiască să stea la cozi, să piardă timp și nervi și să își obțină documentele cât mai repede posibil”, a spus în octombrie anul trecut Victor Ponta, citat de Mediafax.

Conform Programului de stimulare a cumpărării de autoturisme noi, persoanele fizice pot achiziționa un autoturism nou prin contractarea de credite garantate de stat în procent de maxim 50%, costul finanțării având o marjă maximă de 3% peste indicele ROBOR la 6 luni (ROBOR 6M).

Pot beneficia de program persoanele care la data solicitării creditului au vârsta minimă de 18 ani și care nu au mai deținut în proprietate un autoturism nou, nu înregistreză restanțe la plata altor credite bancare și nu au obligații de plată restante la bugetul general consolidat.
Potențialii beneficiari trebuie să dispună de un avans de minimum 5% din prețul de achiziție al autoturismului, care va fi asigurat printr-o poliță de asigurare de tip CASCO, pe toată durata de valabilitate a garanției. Autoturismul cumpărat prin program trebuie să îndeplinească cel puțin cerințele minime ale standartului Euro 5, iar prețul de achiziție nu depășește 50.000 de lei , la care se adaugă TVA, după caz. Împrumuturile vor reprezenta maxim 95% din prețul de achiziție al mașinii cu TVA.

Programul Prima Mașină are un plafon de 350 milioane lei pentru anul 2015, în vederea emiterii de garanții pentru achiziționarea de autoturisme noi.

Anul trecut, vânzările de mașini au depășit 100.000 de unități, estimările pentru 2015 indicând un nivel de circa 125.000.

Citește și