Prima medie RCA a crescut cu 18%, chiar în plafonare. Sorin Mititelu, vicepreședinte ASF: „Sunt încă verificări”. Ce include noul tarif de referință
Prima media a poliței de asigurare auto obligatorie a crescut cu 18% la finalul primului trimestru, față de aceeași perioadă a anului trecut, a confirmat conducerea Autorității de Supraveghere Financiare, marți, în cadrul unei conferințe de presă în care a precizat că derulează verificări în piață, dar, după cum a declarat marți vicepreședintele instituției pe segmentul de asigurări, Sorin Mititelu, există factori obiectivi care au dus la această creștere și, cel puțin pentu moment, nu sunt elemente care să ducă la concluzia că această creștere a fost în afara cadrului legal.
Creșterea polițelor de asigurare obligatorie auto se datorează în mare parte aplicării unei reduceri mai mici de cost de către companiile de asigurare, pe lângă ajustarea tarifului maximal cu 6,8%, a explicat oficialul ASF.
„În această perioadă putem identifica cu ușurință motive obiective de creștere a tarifelor, creștere care ar fi trebuit să fie luată în considerare de către asigurator pentru a asigura stabilitatea financiară a acestei linii de business a pieței asigurări. Or, RCA, mai exact, să nu uităm de faptul că acest produs avea o se numește o rată combinată, adică un raport între venituri și cheltuieli subunitar, în sensul că se cheltuia mai mult decât ceea ce se încasa, astfel că pentru asigurarea si stabilității sistemului RCA era necesară o ajustare a primelor în sensul creșterii, pentru a putea ajunge într-un echilibru”, a explicat Sorin Mititelu precizând că cea mai mare parte a cheltuielilor obiectiv au legătură cu daunele.
În plus, a explicat oficialul ASF, un alt element are este de luat în calcul este acela că au existat o serie de obligații suplimentare din partea asigurătorilor și au apărut după martie 2023, efect al ultimei ieșiri d epe piața RCA, care era lider de piață.
„Altfel că au avut loc majorări atât a contribuției de bază cât și la Fondul de Garantare a Asiguraților și la Biroul Asigurătorilor Auto din România. Plus s-a introdus și o contribuție specială pentru a se asigura finanțare a fondurilor necesare plății daunelor de către acești aceste două instituții, daune rezultate din preluarea portofoliul de daune de la asigurătorul ce a intrat în faliment și creșterea a fost una semnificativ. Practic a fost undeva de la un undeva 1,5% la 10,5% de asemenea am avut și o creștere naturală, aș zice obiectivă, a costului cu daunele pentru că atât despăgubirile pentru cei care au fost victimele unor accidente rutiere acoperite de asigurare ca, cât și despăgubirile pentru reparațiile vehiculelor care au beneficiat iarăși de această protecție”, a precizat oficialul ASF:
Creșterea este cauzată și de reducerea marjei de bonificare a clienților.
„Asigurătorul stabilește un tarif standard pentru fiecare segment în piață ce include toate elementele de cost necesare doar printre altele și rezervă și o evidentă, o marjă, o marjă de negociere comercială. Deocamdată, din ceea ce am constatat până în prezent, evident sunt în curs și o serie de alte verificări și vom vedea dacă aceasta este singura metodă pe care au practicat-o și metodă pe care o considerăm a fi corectă din punct de vedere din punct de vedere al reglementărilor este aceea de a reduce, de a diminua din ceea ce oferise până atunci ca și reduceri comerciale sau discount”, a explicat Sorin Mititelu.
„Practic, ceea ce înainte era oferit cu un discount de să zicem 30% în perioada aceasta a început să renunțe din ce la acest discount, oferind mai puțin, 20, 10 sau chiar mai puțin, astfel că ei au încercat în permanență să asigure acest echilibru între nivelul veniturilor și nivelul cheltuielilor, iar singura metodă pe care au avut-o la dispoziție a fost aceasta a negociere a modificării politicii de reduceri comerciale și în plus au mai beneficiat și de un spațiu suplimentar datorită actualizării acelui tarif maxim cu 6,8% care a avut ca și scop compensarea ceea ce numim inflației daunelor, respectiv acele costuri mai mari cu despăgubirile venite din dosarele de daună”, a spus oficialul ASF.
Sorin Mititelu a evitat să dea un răspuns privind prelungirea înghețării tarifelor, având în vedere că nu este decidentul final, ci face propunerea, pe baza elementelor de risc descoperite în piață.
„Legat de înghețarea continuare să avem continuare este prematur să avem vreo declarație. Monitorizăm piață, analizăm și vom decide momentul când vom face analiza respectivă”, a spus vicepreședintele ASF.
De ridicarea plafonării depinde și aplicarea noului tarif de referință pentru RCA, pe care conducerea ASF l-a prezentat marți. Acest instrument, care este unul orientativ, care include elemente noi la care se raportează prețul final propus, printre care defalcarea asiguraților din București/Ilfov, față de restul țării.
Per ansamblul asiguraților, persoane fizice, tariful propus este cu 3,3% mai mic decât cel din prezent.
„Ca și tendință putem spune așa, tariful de referință ne indică fapt mai degrabă o stabilizare a pieței, chiar dacă noi vedem la categoria autoturisme deținute de persoane fizice că tariful de referință față de cel pe care l-am avut în perioada anterioară este cu aproximativ 3,3% mai mic din calcul. Ei bine, nu este o variație atât de mare încât să ne conducă la ideea că vom avea o scădere semnificativă și nici la o creștere semnificativă, ci mai degrabă la o stabilitate”, a spus Sorin Mititelu.
„Mai mult, creșterea este puțin de așteptat, per ansamblu, pentru că corelăm și cu performanța financiară a companiilor de asigurări pe acest pe această categorie de risc, pe această clasă de risc și vedem o stabilizare a pieței și din această perspectivă în niște parametri de normalitate și ne uităm la rata combinată, care este subunitară, ne uităm la rata daunei care este la un nivel corespunzător și vedem în final că deja performanța este una pozitivă, cel puțin din datele neauditate financiar ale companiilor. Avem un rezultat pozitiv încă, să spunem, la un nivel care poate nu este la cel așteptat de investitorii, de acționarii companiilor, dar este totuși într-un teritoriu pozitiv”, a declarat vicepreședintele ASF.
„Așadar, tariful acea ne indică faptul că intrăm de fapt într-un stadiu de normalizare a pieței și că ne așteptăm la, să spunem așa, la comportamente adecvate în piața tuturor jucătorilor. Nu sunt așteptări nici de creșteri sspectaculoase, nici de scăderi spectaculoase. Și totuși trebuie spus că nu e o situație care să fie identică pe toate segmentele. Pot fi segmente în care chiar poți să ai scăderi, dar și segmente care poți să ai creșteri, dar la fel, nu spectaculoase”, a spus Sorin Mititelul.
Șoferii din București sunt așteptați, conform calculelor, să plătească mai mult, din moment ce incidența accidentelor este mai mare aici decât în restul județelor, respectiv o medie de 6,2%. În București poate ajunge la 9-10% în funcție de categorii de vârstă și putere a mașinilor, în timp ce în țară, e de 4-5%, conform datelor din raportul ASF.
„Să nu uităm ponderea cea mai mare în preț, în final cu are costul riscului, prima de risc. Iar Bucureștiul, din păcate, se dovedește a fi o zonă în care se întâmplă mult mai multe evenimente decât în alte zone în afara Bucureștiului, evident, dar putem compara și cu alte capitale din Europa de Est. București are o frecvență mult mai mare, avem 6,2% iar în alte orașe, gen Praga, Bratislava, Belgrad, Varșovia, Lubiana sunt mult mai mici, de la 3,3% până maxim 5% la Bratislava”, a spus Sorin Mititelu.
RAPORT ASF integral aici.