Prima pagină » Economic » Prima surpriză a noului ministru al Transporturilor. Cât va rămâne închisă autostrada electorală a lui Ponta

Prima surpriză a noului ministru al Transporturilor. Cât va rămâne închisă autostrada electorală a lui Ponta

Închisă la începutul lui septembrie și demolată într-o bună parte, autostrada electorală a lui Ponta rămâne închisă până la alegerile locale de la anul. Mai exact, luna promisă pentru reparații de CNADNR s-a transfomat în zece luni, noul termen al Companiei pentru redeschiderea traficului fiind iunie 2016.

După o serie de amânări, o promisiune de redeschidere a traficului în decembrie și o revenire a noului ministru al Transporturilor că drumul va rămâne închis „cât vor cere procedurile de siguranță”, CNADNR a anunțat că lotul 3 al autostrăzii Sibiu-Orăștie va rămâne închis până anul viitor în iunie. 

Informația nu a fost transmisă printr-un comunicat de presă, ci apare în rubrica despre starea drumurilor naționale de pe site-ul Companiei de autostrăzi.

„Se închide circulația rutieră începând de luni 07.09.2015, ora 8:00  pe Autostrada A1, Orăștie – Sibiu, sectorul cuprins între Nod rutier Săliște (km 270+020) și Nod rutier Cunta (km 292+455). Traficul rutier se va desfășura pe o rută alternativă, respectiv:  DN 1 între localitățile Săliște și Cunta. Perioada de închidere a circulației, va fi 07.09.2015 – iunie 2016″, se precizează în anunț. 

Reprezentanții CNADNR au declarat pentru Mediafax că noul termen a fost stabilit împreună cu constructorul lotului, fără să ofere și explicații cu privire la întârziere.

Noul ministru al Transporturilor, Dan Marian Costescu, a anunțat pe 24 noiembrie că lotul trei al autostrăzii Sibiu-Orăștie, inaugurat în noiembrie 2014 și închis în septembrie 2015 între localitățile Săliște și Cunța, din cauza unor crăpături în asfalt, va rămâne închis atâta timp cât o vor cere procedurile de siguranță.

„(Autostrada, n.r.) va sta închisă atâta timp cât vor cere procedurile de siguranță și procedurile pentru stabilire. Nu se poate lua o decizie politică în care cineva să dea drumul la circulație, sunt niște analize care se fac, s-au prelevat probe, s-au luat carotele, s-au dus la laborator și în această expertiză se lucrează și la soluția tehnică. Fără soluție tehnică nu putem să ne asumăm riscul ca după câteva luni să constatăm următoarele crăpături și să o ținem așa într-un lanț infinit. E o problemă de responsabilitate și responsabilitatea se face cu pași mici și legali”, a afirmat Costescu.

Reprezentanții Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) au anunțat anterior că circulația va fi reluată în decembrie.

Lotul 3 al autostrăzii Orăștie-Sibiu, inaugurat cu două zile înainte de turul doi al prezidențialelor din 2014 și a fost închis la 10 luni de la inaugurare, o porțiune din aceasta fiind demolată.

Problemele au apărut însă chiar imediat după inaugurare. „La 10 zile a apărut prima fisură. Vă dați seama că ne-am speriat toți.  Am zis că dacă din cauza alunecărilor, dacă, dacă… Nu vă spunem că problemele mari noi am crezut că sunt la debleul (săpătură – n.n.) acela mare, când au tăiat ei… Nu s-a întâmplat nimic acolo. Noi acolo ne-am temut, sincer. Fisura a apărut unde nu ne așteptam. Noi sincer acolo ne așteptam. Doamne, dacă se întâmplă să alunece terenul acolo! Toată iarna am avut mașini de intervenție puse acolo. Toată iarna am avut camere video. Să vedem dacă se întâmplă ceva. Ne-am temut, vă dați seama”, a declarat Narcis Neaga, șeful CNADNR, într-un interviu pentru Gândul

Suspiciuni penale

Înainte de a pleca cu tot Guvernul Ponta, fostul ministru al Transporturilor, Iulian Matache, a transmis autorităților raportul corpului de control, după ce au fost  identificate o serie de nereguli la CNADNR privind inclusiv proiectul autostrăzii Orăștie-Sibiu, unde o porțiune de 200 metri trebuie demolată și reconstruită, existâns suspiciunea unor fapte penale.

Lotul 3 al autostrăzii are o lungime de 22 de kilometri, dintre care 6 km au fost afectați de alunecări de teren. Contractul pentru acest tronson a fost semnat în mai 2011, având o valoare de 182,9 milioane de euro.

Referitor la contractul Orăștie-Sibiu, Corpul de Control a constatat că:

– S-au înregistrat mari întârzieri încă din faza de proiectare, acestea perpetuându-se și în faza de construcție (Constructorul nu a depus proiectul tehnic la timp; studiile topo-geo au avut mari întârzieri; avizele pentru obținerea autorizațiilor de construcție și emiterea autorizațiilor de construcție au avut întârzieri; revizuirile proiectului tehnic pe baza unui studiu nou geo-tehnic, au determinat, de asemenea, întârzieri. De menționat că nici în prezent Antreprenorul nu a transmis documentațiile necesare obținerii autorizației de construire pentru terenurile suplimentare;

– Antreprenorul a solicitat o majorare de 30% din valoarea de contract pentru soluțiile tehnice în zonele cu instabilitate a terenului. CNADNR a comunicat Antreprenorului că nu sunt îndeplinite condițiile de imprevizibilitate. Studiul de fezabilitate arată că în zonă sunt alunecări de teren și recomandă studii geo aprofundate, acest aspect fiind inclus în disputele dintre părți;

– Având în vedere întârzierile, precum și nerespectările clauzelor contractuale, CNADNR a formulat un număr de 10 revendicări către Antreprenor, parte din ele au fost soluționate, parte nu;

– Pe parcursul derulării lucrărilor au fost emise 275 rapoarte de neconformitate, din care 249 Consitrans, 26 DRDP Brașov. Acestea au constatat următoarele deficiențe în sarcina Antreprenorului: neconformitatea materialelor utilizate sau neaprobarea acestora de către Beneficiar, nerespectarea de către Antreprenor a prevederilor Contractului și ale Caietului de sarcini, nerespectarea de către Antreprenor a proiectului tehnic și a detaliilor de execuție, nerespectarea de către Antreprenor a prevederilor legii nr. 10/1995 privind calitatea construcției;

– Atât inginerul FIDIC Consitrans, cât și inginerul FIDIC DRDP Brașov nu și-au îndeplinit corespunzător obligațiile prevăzute de serviciile de supervizare;

– La începutul anului 2014 a fost întocmit un document de reziliere a contractului de proiectare și execuție a lotului 3 al autostrăzii Sibiu Orăștie, dar el nu a fost promovat oficial și nu a produs efecte, cu toate că se fundamenta oportunitatea rezilierii contractului. Astfel, măsura nu a condus la remedierea deficiențelor;

– Beneficiarul a dispus realizarea unei expertize tehnice în vederea rezolvării litigiilor cu privire la calitatea lucrărilor executate. A aprobat, însă, și continuarea lucrărilor, prin aprobarea recomandărilor expertului tehnic emise pentru un număr de doar 19 RNC-uri.

– CNADNR a plătit Constructorului 94,32% din Contract;

– Decizia (conducerii CNADNR) de a prelua lucrările executate în cadrul contractului a presupus asumarea unui risc;

– Conform HG nr. 273/1994, art. 31, în cazul în care „investitorul solicită preluarea unei părți din lucrare înainte de terminarea întregii lucrări prevăzute în contract, se va incheia un proces verbal de predare-primire (…) Toate riscurile și pericolele pentru partea preluată trec temporar asupra investitorului cu excepția viciilor ascunse și a celor decurgând din executarea necorespunzătoare”, dar, practic s-a preluat întregul obiect al contractului și nu doar o parte din lucrare. Acțiunea nu s-a efectuat la solicitarea investitorului, ci la solicitarea Antreprenorului;

Potrivit Ministerului Transporturilor, antreprenorul va proiecta, executa și termina lucrările în conformitate cu prevederile contractului și va remedia orice defecțiuni ale lucrărilor.

„Beneficiarul (CNADNR, n.r.) nu a urmarit corespunzator derularea contractului si nu a aplicat prevederile acestuia, nu s-a asigurat ca au fost soluționate toate revendicările sale privind calitatea executiei, nu a luat în calcul executarea garanției de buna executie și nu a promovat oportunitatea si necesitatea rezilierii contractului”, arată ministerul.

Transporturile fac referire și la un contract de furnizare și punere în funcțiune a 16 instalații de cântărire, încheiat în 2012, unde de asemenea CNADNR a comis o serie de nereguli.

Compania de Autostrăzi și Drumuri Naționale a anunțat, luni, că a făcut plângere penală, la parchetul de pe lângă tribunalul Sibiu, împotriva Salini Impregilo, constructorul italian al lotului trei al autostrăzii Orăștie – Sibiu, unde o porțiune de 200 metri trebuie demolată și reconstruită.

„Potrivit dispozițiilor legale și contractuale, Antreprenorul Salini – Impregilo SpA este singura entitate responabilă cu proiectarea și executarea lucrărilor aferente construcției autostrăzii Oraștie – Sibiu, lot 3, conform cerințelor stabilite prin contractul de lucrări și legislația în vigoare. (…) CNADNR SA solicită organelor abilitate să efectueze cercetările necesare față de Antreprenor pentru săvârșirea următoarelor infracțiuni: infracțiunile prevăzute de articolul 35 din Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcții, republicată; infracțiunea de înșelăciune prevăzută de articolul 244 din Codul penal; infracțiunea de efectuarea de lucrări neautorizate ori cu încălcarea condițiilor stabilite în autorizație în zona drumului public prevăzute de articolul 341 din Codul penal”, arată sursa citată, într-un comunicat.

Administratorul rețelei de drumuri s-a constituit și parte civilă cu prejudiciul care urmează să fie stabilit, având în vedere că valoarea contractului a fost de 604,79 milioane lei, fără TVA, din care 85% fonduri de coeziune de la UE și 15% fonduri de la bugetul de stat.

Totodată, CNADNR a aprobat măsuri suplimentare de monitorizare și verificare a celorlalte loturi de autostrăzi aflate în prezent în execuție.

„Vor fi efectuate verificări suplimentare de către CESTRIN, subunitate a CNADNR SA, și dacă aceasta va identifica deficiențe, neconformități sau erori de execuție, vom solicita expertize tehnice independente. Toate aceste măsuri vor fi puse în aplicare pentru a preîntâmpina un eventual caz similar cu cel aferent Lotului 3 al Autostrăzii Sibiu-Orăștie”, a declarat directorul general al companiei, Narcis Neaga.

O porțiune de 200 de metri din autostrada Sibiu-Orăștie, aflată în zona kilometrului 60 și deschisă în noiembrie 2014, va fi demolată și refăcută complet pe cheltuiala antreprenorului, compania italiană Salini Impregilo, din cauza unor probleme la fundație cauzate de infiltrații. Termenul de remediere a problemelor a fost stabilit pentru luna decembrie.

Lotul trei al autostrăzii, inaugurat în noiembrie 2014, a fost închis la începutul lunii septembrie, între Săliște și Cunța, din cauza unor crăpături în asfalt, reprezentanții CNADNR spunând că problemele au apăraut din cauza „execuției necorespunzătoare a lucrărilor”.

Primele două loturi ale autostrăzii Orăștie – Sibiu, cu o lungime de circa 44 km, au fost deschise traficului în 2013, iar loturile 3 și 4 în 2014.

 

Autor

Citește și