Privatizarea CFR Marfă a eșuat. Patronul GFR nu a adus banii până la expirarea termenului, invocând neîndeplinirea condițiilor contractuale
Privatizarea CFR Marfă a eșuat, iar contractul încetează pe deplin drept, potrivit unor surse din Ministerul Transporturilor. Reprezentanții Ministerului Transporturilor susțin că sunt condiții din contract „neîndeplinite independent de voința părților”, în timp ce GFR acuză comisia de privatizare că nu și-a îndeplinit obligațiile care îi reveneau.
„Sunt condiții suspensive neîndeplinite independent de voința părților. Acuzațiile domnului Gruia Stoica sunt nefondate că vina ar aparține Ministerului Transporturilor. Ca atare, conform condițiilor contractuale, contractul încetează pe deplin drept. În acest moment, dificultatea este la GFR să își asume și să accepte nefinalizarea (contractului n.n.), ei neavând bani să plătească și bazându-se pe prelungirea care nu a fost acordată”, au declarat pentru gândul surse din Ministerul Transporturilor.
Gruia Stoica: Unele bănci creditoare ale CFR Marfă nu și-au dat acordul pentru schimbarea acționariatului
Pe de cealaltă parte, Gruia Stoica a declarat, într-un comunicat remis gândul luni seara, că „am fost chemați să ni se comunice că nu este posibil să facem plata și să finalizăm pentru că nu sunt îndeplinite condițiile suspensive”.
„Am fost astăzi chemați la Ministerul Transporturilor pentru a fi informați de către Comisia de Privatizare că nu putem fi invitați să plătim restul de bani pentru pachetul de 51% din CFR Marfă,pentru că nu au fost îndeplinite condițiile suspensive ale contractului de privatizare.
Unele bănci creditoare ale CFR Marfă nu și-au dat acordul pentru schimbarea structurii acționariatului, iar Consiliul Concurenței nu avea timpul necesar pentru a-și da avizul. În aceste condiții, am fost convocați să luăm la cunoștință imposibilitatea finalizării privatizării”, a declarat Gruia Stoica.
Stoica susține că „dacă ministerul va fi de acord să renunțe la clauza de confidențialitate, veți vedea că există o ordine clar stabilită a pașilor care trebuie făcuți până să se poată ajunge la plata prețului. Plata pe care trebuia să o facă GFR era doar ultimul dintre acești pași”.
În comunicatul de la GFR se mai arată că, în plus față de condițiile suspensive, nici structura capitalului social nu a fost definitivată, respectiv numărul de acțiuni corespunzător cotei de 51% care urmează să se transfere. În acest sens, nu a fost efectuată diminuarea capitalului social cu valoarea activelor care urmează să se transfere de la CFR Marfă către alte societăți deținute de stat, arată GFR.
„Îmi pare rău că lucrurile s-au încheiat așa”
„Îmi pare rău că lucrurile s-au încheiat așa, noi ne-am îndeplinit întotdeauna obligațiile la termen și în mod complet. Nu este treaba mea să emit judecăți despre cine este de vină, dar pot să vă spun cât de dezamăgit sunt de modul în care s-au desfășurat lucrurile. Îmi pare rău nu doar pentru impactul asupra Grup Feroviar Român și a mea, ci și pentru cei 11.000 de angajați ai CFR Marfă, pentru că nu avem acum o privatizare de success cu o companie românească și pentru cum se va vedea asta în afara țării”, a mai declarat Gruia Stoica.
„Privatizarea a avut condiții suspensive – fără de care nu se poate finaliza – și obligativități. Îndeplinirea condițiilor nu țin de vânzător sau cumpărător. De exemplu conversia datoriilor în actiuni, care s-a realizat, dar nu depindea de cele două părți. Avizul băncilor, au fost notificate, aceasta era obligație. Nu s-a obținut de la toate. După îndeplinirea condițiilor se putea face plata”, au explicat pentru gândul surse guvernamentale.
Acestea au precizat că „la contracte fără limită de timp se poate prelungi termenul de finalizare până la îndeplinire, dar acest contract este cu limită de timp”.
Potrivit hotărârii de Guvern privind privatizarea CFR Marfă, termenul pentru finalizarea procesului expiră luni, nefiind prelungit de către Guvern.
Proprietarul GFR, Gruia Stoica, a participat luni la Ministerul Transporturilor la o ședință a comisiei de privatizare, la discuții fiind convocați și consultanții Deloitte și Mușat și Asociații. Discuțiile s-au prelungit pe parcursul a mai multor ore.
Gândul a scris că săptămâna trecută comisia de privatizare a CFR Marfă a propus Grup Feroviar Român (GFR) să plătească restul de 170 de milioane de euro pentru acțiunile CFR Marfă pe 14 octombrie, conform prevederilor HG de privatizare a CFR Marfă, precum și încheierea unui act adițional la contractul de transfer până la avizul Consiliului Concurenței, au declarat pentru gândul surse guvernamentale.
„Și celelalte condiții (prevăzute în HG de privatizare a CFR Marfă n.n.) sunt îndeplinite până atunci, mai ales că sunt concomitente. Avizul băncilor parțial îl avem, iar pentru restul ministerul și compania sunt în discuții pentru a transfera creditele la alte bănci”, ne-au precizat aceleași surse.
Patronul GFR, Gruia Stoica, nu a fost însă de acord cu aceste propuneri. Stoica a afirmat, într-un comunicat remis duminică gândul, că vineri, în cadrul întâlnirii de la Ministerul Transporturilor, membrii comisiei de privatizare le-ar fi făcut propuneri „absolut inacceptabile, ce nu pot fi luate în serios de o companie responsabilă”.
„Cu regret trebuie să spun că până în ultimul moment, vineri, când am fost convocați de urgență la minister pentru rezolvarea impasului generat de incapacitatea comisiei de privatizare de a se achita la timp de responsabilități, atitudinea comisiei a fost una pe care o considerăm inacceptabilă față de un investitor serios. Noi ne-am dus să discutăm și să căutăm soluții la problemele vânzătorului, nu ale noastre, iar propunerile care ni s-au făcut sunt absolut inacceptabile și nu pot fi luate în serios de o companie responsabilă, care a plătit deja 30 de milioane de euro pentru această privatizare”, a afirmat într-un comunicat președintele Grampet Group, Gruia Stoica.
Contactat de gândul, patronul GFR, Gruia Stoica, a declarat duminică că „fără prelungirea termenului de privatizare nu se rezolvă nimic”.
„Și în contractul de privatizare și în HG (de privatizare a CFR Marfă n.n.) sunt două condiții ce ar trebui îndeplinite. Obținerea de către vânzător, după caz, de la băncile creditoare ale CFR Marfă, a acordului acestora cu privire la modificarea structurii acționariatului societății și definitivarea structurii capitalului social al societății ca urmare a operațiunii de majorare de capital în baza conversiei”, ne-a declarat Gruia Stoica.
„Pe lângă acestea, trebuie dată o Hotărâre de Guvern pentru prelungirea termenului pentru încheierea privatizării. Fără acest lucru, nu se rezolvă nimic. HG trebuie dată pentru a da răgaz Consiliului Concurenței să realizeze ancheta și să dea avizul”, crede patronul GFR.
În opinia lui Stoica, Guvernul și ministrul Transporturilor nu au fost informați corect de către membrii comisiei de privatizare a CFR Marfă, comisia de privatizare „ascunzându-se în spatele avizului Consiliului Concurenței pentru că nu și-au îndeplinit obligațiile”.
Întrebat dacă are banii și dacă va plăti luni, patronul GFR a evitat, duminică, un răspuns tranșant: „Mai este o zi, să vedem ce se întâmplă și apoi tragem concluzia”, reiterând faptul că GFR și-a îndeplinit toate obligațiile prevăzute în contractul de privatizare. „Ce trebuie să facem pentru a dovedi că suntem o firmă românească serioasă?”, a intrebat el retoric.
Care sunt condițiile suspensive
Potrivit HG de privatizare a CFR Marfă, transferul dreptului de proprietate asupra pachetului de acțiuni ce face obiectul vânzării-cumpărării se realizează la data îndeplinirii cumulative a următoarelor condiții suspensive:
– emiterea de către Consiliul Concurenței a unei adrese sau decizii în conformitate cu dispozițiile art. 46 din Legea concurenței nr. 21/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și/sau emiterea unui asemenea document de către alte autorități de concurență competente;
– finalizarea de către vânzător a conversiei creanțelor deținute de stat asupra societății la data semnării contractului și definitivarea structurii capitalului social al societății ca urmare a operațiunii de majorare de capital în baza conversiei;
– obținerea de către vânzător, după caz, de la finanțatorii interni și externi ai societății, a acordului acestora cu privire la modificarea structurii acționariatului societății, ca efect al încheierii prezentului contract, iar acordul astfel obținut nu include condiții mai oneroase pentru societate față de termenii aplicabili potrivit contractelor de finanțare la data semnării;
– creditarea contului vânzătorului cu toate sumele datorate de cumpărător vânzătorului, reprezentând prețul de cumpărare;
– semnarea declarației privind transferul dreptului de proprietate asupra pachetului de acțiuni în registrul acționarilor și de acțiuni al societății.
În luna iunie, GFR a fost declarat câștigător în procesul de privatizare a CFR Marfă, oferind un preț de 202 milioane euro pentru 51% din acțiuni. Contractul a fost semnat la începutul lunii septembrie, Gruia Stoica declarând atunci că banii vor fi plătiți după ce Consiliul Concurenței va emite o decizie privind tranzacția.
GFR a depus în urmă cu aproximativ două săptămâni la Consiliul Concurenței notificarea privind achiziția a 51% din CFR Marfă. Notificarea cuprinde, printre altele, documente legate de companiile implicate în tranzacție și piața de profil.