Prima pagină » Economic » Privatizarea CFR Marfă, ca și ratată. Gruia Stoica: În actualele condiții, este imposibilă finalizarea tranzacției și contractul se desființează de drept

Privatizarea CFR Marfă, ca și ratată. Gruia Stoica: În actualele condiții, este imposibilă finalizarea tranzacției și contractul se desființează de drept

Privatizarea CFR Marfă, ca și ratată. Gruia Stoica: În actualele condiții, este imposibilă finalizarea tranzacției și contractul se desființează de drept
GFR acuză Guvernul că nu și-a îndeplinit obligațiile pe care le avea potrivit contractului de privatizare a CFR Marfă.

Privatizarea CFR Marfă pare să eșueze. Grup Feroviar Român, desemnat în iunie câștigător al licitației pentru CFR Marfă, acuză Guvernul că nu și-a îndeplinit obligațiile pe care le avea potrivit contractului de privatizare a CFR Marfă.

„În schimb, eșecul vânzătorului de a obține o prelungire a termenului de finalizare a tranzacției, astfel încât acesta să permită obținerea avizului Consiliului Concurenței – în ciuda atenționărilor repetate ale acestei instituții privind termenul necesar analizei – face acum imposibilă încheierea în bune condiții a privatizării și desființează contractul de plin drept”, se arată într-un comunicat remis duminică gândul de GFR, precizând că GFR nu a solicitat niciodată vreo amânare a termenului de plată.

GFR solicită intervenția ministrului Mănescu

Grup Feroviar Român a anunțat că a înaintat, vineri, o cerere oficială către ministrul Transporturilor, Ramona Mănescu, prin care solicită „implicarea directă și urgentă a ministrului, în vederea evitării unui eșec al privatizării CFR Marfă, care în acest moment pare iminent”, având în vedere neîndeplinirea de către vânzător a obligațiilor pe care și le-a asumat în acest proces, până în prezent.

GFR acuză comisia de privatizare că nu și-a îndeplinit obligațiile care îi revin și că „se ascunde în spatele avizului Consiliului Concurenței pentru că nu și-a îndeplinit obligațiile”, precizând că privatizarea CFR Marfă riscă să eșueze, din vina vânzătorului.

„GFR consideră că în acest moment, comisia de privatizare invocă termenul de obținere a avizului din partea Consiliului Concurenței drept motiv pentru un anticipat eșec al tranzacției, pentru a ascunde faptul că în mod flagrant nu și-a îndeplinit obligațiile care îi revin. Mai mult, modul în care membrii Comisiei de Privatizare au înțeles să-și îndeplinească responsabilitățile este o dezamăgire pentru un investitor care a intrat în această licitație cu seriozitate și profesionalism și cu dorința de a investi într-o companie cheie pentru economia românească”, se arată în comunicatul GFR.

Stoica: „Propunerile care ni s-au făcut sunt absolut inacceptabile”. GFR solicită desecretizarea contractului de privatizare

În opinia reprezentanților Grup Feroviar Român, comisia de privatizare „a evitat în mod repetat formularea unor răspunsuri clare la solicitările noastre făcute încă din 30 august 2013 – demers reluat pe 4 octombrie 2013 -, privind situația la zi a aprobărilor din partea băncilor creditoare ale CFR Marfă în privința schimbării de acționariat al companiei”.

„Cu regret trebuie să spun că până în ultimul moment, vineri, când am fost convocați de urgență la minister pentru rezolvarea impasului generat de incapacitatea comisiei de privatizare de a se achita la timp de responsabilități, atitudinea comisiei a fost una pe care o considerăm inacceptabilă față de un investitor serios. Noi ne-am dus să discutăm și să căutăm soluții la problemele vânzătorului, nu ale noastre, iar propunerile care ni s-au făcut sunt absolut inacceptabile și nu pot fi luate în serios de o companie responsabilă, care a plătit deja 30 de milioane de euro pentru această privatizare”, afirmă în comunicat președintele Grampet Group, Gruia Stoica.

În încheiere, GFR își exprimă disponibilitatea de a face public conținutul contractului de privatizare, solicitând în mod public Ministerului Transporturilor renunțarea la clauza de confidențialitate, „pentru corecta și completa informare a opiniei publice”.

Vineri, Gruia Stoica, patronul GFR, a susținut că are banii pentru CFR Marfă și că este dispus să plătească restul de 170 de milioane de euro pentru pachetul majoritar de acțiuni chiar și înainte ca avizul pentru privatizare să fie dat de Consiliul Concurenței. Aceasta însă sub rezerva îndeplinirii, de către stat, a „restului condițiilor asumate” prin contractul de privatizare.

„Eu sunt pregătit să plătesc chiar dacă nu am avizul Consiliului Concurenței. (…) Pot să plătesc mai devreme, îmi asum acest lucru, de a plăti mai devreme, dar cu o condiție: vânzătorul să își îndeplinească restul condițiilor asumate prin contract”, a declarat Gruia Stoica.

Ministrul Transporturilor, Ramona Mănescu, a explicat joi că menținerea termenului de 13 octombrie până la care omul de afaceri Gruia Stoica trebuie să plătească restul de 170 de milioane de euro pentru finalizarea privatizării CFR Marfă a avut ca motiv angajamentul Guvernului în fața FMI de a vinde pachetul de 51% din companie până cel mai târziu pe 15 octombrie. Ea a justificat astfel renunțarea la proiectul de Hotărâre de Guvern prin care termenul de plată pentru GFR se amâna până în decembrie.

„E prevăzut termenul în scrisoarea de intenție cu Fondul Monetar Internațional. Această privatizare nu se putea face mai târziu de 15 octombrie”, a spus Mănescu, întrebată despre motivele pentru care proiectul său de HG nu a mai fost discutat miercuri în ședința de Guvern.

Hotărârea de Guvern privind privatizarea transportatorului feroviar de marfă a fost publicată pe 14 august în Monitorul Oficial, termenul de finalizare a transferului de proprietate fiind stabilit la 60 de zile calendaristice de la data intrării în vigoare a actului normativ, respectiv 13 octombrie.

Potrivit acestei hotărâri, transferul dreptului de proprietate asupra pachetului de acțiuni ce face obiectul vânzării-cumpărării se realizează la data îndeplinirii cumulative a următoarelor condiții:

– emiterea de către Consiliul Concurenței a unei adrese sau decizii în conformitate cu Legea concurenței și/sau emiterea unui asemenea document de către alte autorități de concurență competente;

– finalizarea de către vânzător a conversiei creanțelor deținute de stat asupra societății la data semnării contractului și definitivarea structurii capitalului social al societății ca urmare a operațiunii de majorare de capital în baza conversiei;

– obținerea de către vânzător, după caz, de la finanțatorii interni și externi ai societății, a acordului acestora cu privire la modificarea structurii acționariatului societății, ca efect al încheierii prezentului contract, iar acordul astfel obținut nu include condiții mai oneroase pentru societate față de termenii aplicabili potrivit contractelor de finanțare la data semnării;

– creditarea contului vânzătorului cu toate sumele datorate de cumpărător vânzătorului, reprezentând prețul de cumpărare;

– semnarea declarației privind transferul dreptului de proprietate asupra pachetului de acțiuni în registrul acționarilor și de acțiuni al societății.

În ședința de miercuri, Guvernul nu a discutat un proiect elaborat de Ministerul Transporturilor pentru prelungirea până la 20 decembrie a datei limită pentru privatizarea CFR Marfă, astfel că, în lipsa unei alte decizii, Grup Feroviar Român ar trebui să achite în următoarele zile încă 170 milioane euro pentru 51% din acțiuni.

GFR a virat, săptămâna trecută,  90,4 milioane de lei (aproximativ 20 milioane de euro) într-un cont escrow deschis la Banca Transilvania, suma reprezentând 10% din prețul de cumpărare a 51% din acțiunile CFR Marfă deținute de stat, condiție prealabilă pentru finalizarea procesului de privatizare. Anterior, GFR a depus o garanție de 10 milioane euro pentru participarea la privatizare.

În nota de fundamentare a proiectului de hotărâre de guvern elaborat de Ministerul Transporturilor se precizează că prin amânarea termenului se vizează asigurea parcurgerii perioadelor necesare pentru completarea de către cumpărător a documentelor depuse prin notificarea Consiliului Concurenței și emiterea deciziei din partea autorității de concurență, dar și pentru formalitățile de înregistrare la Registrul Comerțului a reducerii capitalului social al CFR Marfă.

Luni, președintele Traian Băsescu a declarat că orice om care privește la modul în care se desfășoară procesul de privatizare a CFR Marfă poate considera ca mai devreme sau mai târziu acesta va face obiectul unei anchete.

În luna iunie, GFR a fost declarat câștigător în procesul de privatizare a CFR Marfă, oferind un preț de 202 milioane euro pentru 51% din acțiuni. Contractul a fost semnat la începutul lunii septembrie, Gruia Stoica declarând atunci că banii vor fi plătiți după ce Consiliul Concurenței va emite o decizie privind tranzacția.

GFR a depus în urmă cu aproximativ două săptămâni la Consiliul Concurenței notificarea privind achiziția a 51% din CFR Marfă. Notificarea cuprinde, printre altele, documente legate de companiile implicate în tranzacție și piața de profil.

Președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, a declarat recent pentru Mediafax că o analiză obișnuită durează maxim 45 de zile dacă notificarea este completă, iar în cazul unei analize mai complicate, termenul legal este de maxim 5 luni.

Citește și