Prima pagină » Economic » PRIVATIZAREA CFR MARFĂ. Companii din Polonia și Cehia și-au exprimat intenția de a prelua compania

PRIVATIZAREA CFR MARFĂ. Companii din Polonia și Cehia și-au exprimat intenția de a prelua compania

PRIVATIZAREA CFR MARFĂ. Companii din Polonia și Cehia și-au exprimat intenția de a prelua compania
Investitori din Polonia și Cehia și-au exprimat intenția de a prelua CFR Marfă, fiind așteptat ca acest proces de privatizare să atragă și interesul unor transportatori români, a declarat marți directorul general al companiei, Constantin Zaharia.

Investitori din Polonia și Cehia și-au exprimat intenția de a prelua CFR Marfă, fiind așteptat ca acest proces de privatizare să atragă și interesul unor transportatori români, a declarat marți directorul general al companiei, Constantin Zaharia.

„Deja am început să avem contacte cu posibili investitori. S-au prezentat investitori din Polonia și Cehia și sunt semnale că și transportatori interni vor veni să stea de vorbă cu noi”, a afirmat Zaharia la o dezbatere organizată de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI), care deține integral CFR Marfă, pe tema privatizării societății.

Horațiu Buzatu, secretarul general adjunct al MTI, care coordonează activitatea CFR Marfă și privatizarea companiei, a declarat că procesul de trecere în proprietate privată a operatorului de transport marfă se va face după o strategie „privită cu destule animozități”, care însă nu reprezintă documentul final, ci cadrul general, urmat de norme specifice.

„Ne dorim în primul rând maximarea prețului. Interesul nostru nu este să scăpăm oricum de CFR Marfă, ci statul să obțină cât mai mult din această privatizare”, a spus el.

Autoritățile vizează vânzarea integrală a pachetului de acțiuni.

Posibilitatea de a ceda o participație parțială nu este fezabilă, o analiză Deloitte arătând că statul ar trebui fie să vândă integral compania fie să o lichideze, a spus oficialul MTI.

Licitația va fi organizată după aplicarea unor criterii de precalificare.

„Nu va fi suficientă buna intenție a investitorilor”, a spus Buzatu.

CFR Marfă are un capital de 56 milioane euro, active din bilanț de circa 300 milioane euro, datorii de 450 milioane euro și pierderi anuale de 50 milioane euro.

Vânzarea companiei de transport feroviar este una din condițiile asumate de Guvern prin acordul cu FMI.

Strategia de privatizare a CFR Marfă va fi aprobată în această săptămână de guvern, potrivit ministrului Transporturilor, Ovidiu Silaghi.

Ministerul Transporturilor va fi mandatat să vândă integral acțiunile deținute la CFR Marfă prin licitație cu strigare, precum și pachetul obținut de stat în urma conversiei datoriilor în acțiuni și cel rezultat în urma compensării datoriilor companiei către CFR SA.

Astfel, MTI va fi mandatat să vândă pachetul de acțiuni reprezentând 100% din capitalul social al CFR Marfă prin licitație cu strigare, cu criterii de precalificare a investitorilor, precum și pachetul care va fi deținut de statul român în urma conversiei datoriilor societății în acțiuni și cel rezultat în urma cesiunii și compensării datoriilor CFR Marfă către CFR.

În luna august, MTI a anunțat că își asumă privatizarea CFR Marfă până în luna decembrie a acestui an, obiectiv care va fi atins și în cazul celui mai pesimist scenariu.

Prețul de pornire a licitației va fi stabilit de către MTI pe baza unui raport de evaluare a CFR Marfă. Garanția de participare la licitație va reprezenta 20% din valoarea nominală a pachetului de acțiuni scos la vânzare, iar taxa de participare la licitație pentru investitorii care depun documentele de participare va fi de 5% din valoarea nominală a pachetului de acțiuni.

Asociația Transportatorilor Feroviari din România (ATFER), care reunește mai multe companii de transport feroviar, printre care Grup Feroviar Român, Servtrans, Unifertrans, Transferoviar Grup, apreciază că privatizarea CFR Marfă se face „pe genunchi”, iar procedura de vânzare va crea prejudicii însemnate atât statului, cât și operatorilor privați de transport.

„Procedura de privatizare, precum și Hotarârea de Guvern privind privatizarea nu au fost supuse consultării patronatului din domeniu, așa cum eronat s-a specificat în proiectul HG elaborat de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii. În ultima procedură de privatizare publicată, pentru datoriile istorice ale CFR Marfă către bugetul statului și cele către CFR SA (Infrastructura) s-a prevazut conversia acestora în acțiuni, respectiv cesiunea și compensarea parțială a datoriei catre CFR SA și apoi conversia acesteia în acțiuni. Considerăm această procedură ca inechitabilă față de ceilalăți operatori de transport, care în decursul timpului au fost penalizați pentru astfel de datorii, precum și față de stat, caruia i se diminuează nejustificat bugetul de sănătate și asigurari sociale. De asemenea, această procedură favorizează, prin efectul licitației și al negocierii, diminuarea acestor datorii în valoare absolută cu ocazia privatizării”, arăta ATFER duminică, într-un comunicat.

Asociația consideră că, în pofida declarațiilor oficiale de intenție cu privire la privatizarea CFR Marfă încă de acum cinci ani, în realitate procesul de privatizare a fost tot timpul în „adormire”, neexistând o preocupare evidentă în realizarea acestuia.

Citește și