Gruia Stoica, patronului Grupului Feroviar Român (GFR), câștigătorul licitației de privatizare a CFR Marfă, a depus suma de 20,2 milioane de euro într-un cont escrow. Vineri era termenul limită până la care acesta trebuia să achite 10% din suma totală, de această tranzacție depinzând preluarea operatorului feroviar de stat.
„GFR a depus joi, 3 octombrie 2013, suma de 90.498.000 lei (20,2 milioane euro), în contul escrow, onorând obligația de garantare ce îi revine în calitate de cumpărător al SNTFM CFR Marfă SA, conform contractului de privatizare semnat în data de 2 septembrie 2013 . Finanțarea contului escrow a fost asigurată din surse proprii ale Grup Feroviar Roman precum și de către un consorțiu de bănci format din Raiffeisen Bank, Banca Transilvania și OTP Bank”, se arată într-un comunicat transmis vineri de reprezentanții GFR.
Premierul Victor Ponta a precizat că investitorul este unul serios, „nu e ca Dan Diaconescu cu banii în pungă”.
„Avem garanția că 30 de milioane de euro s-au depus conform legii. Consiliul Concurenței trebuie să ne spună când ne dă răspunsul”, a declarat Ponta. Diferența de 10 milioane de euro reprezintă garanția depusă de GFR în momentul în care s-a înscris la licitație.
Întrebat dacă Guvernul ia în calcul prelungirea termenului de finalizare a privatizării CFR Marfă, Ponta a arătat joi seara că intâi trebuie vărsați acești bani, atlfe contractul nu se va semna, iar GFR va pierde garanția de participare la licitație, respectiv 10 milioane de euro.
Ministrul Transporturilor, Ramona Mănescu, a cerut Consiliului Concurenței și consultanților un punct de vedere privind termenul de finalizare a privatizării CFR Marfă, stabilit acum pentru 15 octombrie, precizând că o eventuală prelungire va fi discută în Guvern.
Etapele privatizării CFR Marfă
Următoarea etapă în preluarea CFR Marfă este semnarea contractului de transfer al dreptului de proprietate, semnare ce are drept termen limită, stabilit prin Hotărâre de Guvern, data de 15 octombrie.
La data semnării acestui contract, GFR trebuie să plătească diferența de peste 170 de milioane de euro.
Semnarea contractului final depinde totodată de un aviz al Consiliului Concurenței (CC). Consiliul trebuie să întocmească o analiză de concentrare economică în termen de șase luni pentru a putea aviza vânzarea CFR Marfă către GFR.
Președintele CC a precizat că, în medie, o astfel de analiză durează două luni, însă în cazul preluării CFR Marfă, acordarea avizului ar putea dura mai mult.
„E un caz mai complicat. Va fi mai aproape de termenul maxim de cinci luni”, a arătat Chirițoiu.
Săptămâna trecută, Consiliul Concurenței a cerut GFR date suplimentare pentru întocmirea analizei de concentrare economică, în contextul în care termenul legal pentru acordarea avizului este calculat începând cu data la care Consiliul consideră că are toate documentele necesare.
Mai mult, Chirițoiu a arătat că există posibilitatea ca avizul să fie dat de Comisia Europeană, nu de instituția pe care o conduce.
„Am informat Comisia Europeană privind această privatizare, iar săptămâna viitoare vom discuta cu Comisia Europeană să vedem dacă operațiunea rămâne la noi. Cred că o să rămână la noi”, a declarat el, la conferința Mediafax Talks about Comptetition.
Băsescu: Gruia Stoica nu are banii
Președintele Traian Băsescu este de părere că preluarea CFR Marfă se va face prin „tot soiul de tertipuri”, dar și că GFR nu are banii necesari pentru preluarea companiei.
„Pe 4 octombrie, GFR, cel care a fot declarat câștigător al licitației, trebuie să aibă un depozit de 20,2 milioane euro ca garanție, după care, în 30 de zile trebuie să vină cu diferența de 180 milioane”, a spus Băsescu duminică la emisiunea „După 20 de ani”, difuzată de ProTV.
„Nu vreau să descurajez investitorul, dar din câte știu nu-i va avea și atunci se caută tot soiul de tertipuri, cum a fost și acela cu întârzierea semnării contractului, că s-a plimbat hotărârea de guvern..”, a mai spus Băsescu.
Gruia Stoica a declarat în repretate rânduri că a tratat cu maximă seriozitate procesul de privatizare.
Într-un interviu acordat gândul, omul de afaceri a precizat că are o parte din cele 202 milioane de euro. În ceea ce privește diferența, GFR se comportă ca „orice societate serioasă din lume, care nu stă pe teancuri de bancnote cash și care implică instituțiile financiare atunci când face o achiziție de anvergură”, adăugând că negociază cu partenerii de pe marile piețe de capital din lume modul de finanțare pentru CFR Marfă.