Prima pagină » Economic » Privatizarea CFR Marfă. Grupul feroviar GFR, desemnat câștigător. Fenechiu: Trebuie să plătească 202 milioane de euro în două luni

Privatizarea CFR Marfă. Grupul feroviar GFR, desemnat câștigător. Fenechiu: Trebuie să plătească 202 milioane de euro în două luni

Privatizarea CFR Marfă. Grupul feroviar GFR, desemnat câștigător. Fenechiu: Trebuie să plătească 202 milioane de euro în două luni
Vestea a fost data....

Grup Feroviar Român (GFR), parte a grupului Grampet, controlat de omul de afaceri Gruia Stoica, singurul investitor rămas în cursa pentru privatizarea CFR Marfă a câștigat licitația, oferind pentru pachetul de 51% din acțiunile companiei suma de 202 milioane de euro, cu 20 de milioane de euro mai mult decât prețul de pornire.

Ministerul Transporturilor a avut însă o surpriză în momentul în care a deschis oferta depusă de GFR, compania având „niște condiții”, după cum a explicat ministrul Relu Fenechiu. Mai exact, GFR solicita să plătească suma de 202 milioane de euro în rate. Relu Fenechiua explicat, la două ore după ce ar fi trebuit să anunțe oficial câștigătorul licitației, că plata în rate nu va fi acceptată de guvern.

După șapte ore de negocieri, Fenechiu a anunțat „că a ieșit fumul alb”. GFR a renunțat la condiția plății eșalonate și a devenit câștigătorul oficial al licitației de privatizare de care depinde încheierea acordului cu Fondul Monetar Internațional (FMI). Guvernul s-a angajat în cea mai recentă scrisoare de intenție trimisă FMI să numească doar un câștigător al licitației, nu să și încheie tranzacția, până la board-ul în care se va discuta acordul cu România, întâlnire ce va avea loc pe 26 iunie.


UPDATE 19:15 După anunțul că GFR a fost declarat câștigător pentru privatizarea CFR Marfă, premierul Victor Ponta s-a declarat încrezător în investitorul care va avea 51% din compania națională de transport marfă.

„Nu avem un escroc care vine cu banii la el, ci o mare companie românească”, a spus el cu aluzie la ratarea privatizării Oltchim în care s-a angajat anul trecut Dan Diaconescu.

Încrederea lui Ponta are ca argument  garanția pe care statul a cerut-o de această dată celor care s-au înscris la licitație. „Dacă GFR nu duce procedura de privatizare la sfârșit pierde 10 milioane de euro. Nu sunt bani puțini. Îmi doresc să se termine cu bine”, a comentat premierul, într-o intervenție televizată.


UPDATE 18:27 Bulgaria renunță la privatizarea companiei feroviare de marfă

Agenția bulgară pentru privatizare și control post-privatizare a decis să anuleze procedura de privatizare a diviziei de marfă a Companiei Naționale Feroviare BDZ, pentru care Grupul Feroviar Român (GFR) urma să depună vineri o ofertă de preluare. Decizia agenției a fost luată în colaborare cu Ministerul bulgar al Transporturilor, relatează Novinite, citat de Mediafax.


UPDATE 18:01 Fenechiu: După mai multe ore, șapte ore, pot să vă anunț că a ieșit fumul alb. Astăzi putem declara un câștigător în competiția de privatizare a CFR Marfă. Compania care rămăsese singura în această cursă, GFR, a depus o ofertă care în urma analizei a fost declarată conformă.

Au cerut în plus față de oferta financiară o posibilitate de a se plăti în rate. Prin contractul pe care și l-au asumat și-au asumat plata integrală.

Le-am solicitat o clarificare prin care să se hotărască dacă renunță la posibilitatea plății în rate. Au fost de acord și și-au asumat în scris renunțarea la plata în rate.

Este o tranzacție de aproximativ 202 milioane de euro.

Termenul până la care trebuie să arate banii este în două luni de la semnarea contractului care sper să aibă loc săptămâna viitoare.


UPDATE 17:20 Asocierea Transferoviar Grup-Donau Finanz, care s-a retras miercuri din procesul de privatizare a CFR Marfă, susține că Ministerul Transporturilor trebuie să descalifice GFR pentru depunerea unei oferte cu noi condiții.

„Ne exprimăm surprinderea și stupoarea că, în condițiile în care Grup Feroviar Român – ofertant în cadrul procedurii de privatizare – a depus o ofertă care conține condiții suplimentare față de cele conținute în caietul de sarcini, Ministerul Transporturilor continuă negocierile pentru privatizarea a 51% din SNTFM CFR Marfă”, se arată într-un comunicat al asocierii româno-austriece, citat de Mediafax.


UPDATE 13:50 Cu o întârziere de aproape două ore, ministrul Transporturilor Relu Fenechiu, a declarat că GFR va fi numit câștigător al licitației de privatizare a CFR Marfă doar dacă va renunța la condițiile pe care le-a pus în oferta financiară depusă.

„Oferta tehnică a fost acceptată. Oferta financiară conține niște condiții. Suntem în negocierea acestor condiții. Dacă vom ajunge la o finalizare a acestei negocieri, astfel încât oferta financiară să nu aibă niciun fel de condiții, vom finaliza procedura. Dacă nu se va întâmpla acest lucru, va fi descalificat ofertantul rămas în cursă”, a spus Fenechiu.

El a adăugat că suma oferită este mai mare decât prețul de pornire al licitației, respectiv 180 de milioane de euro, acesta fiind principalul motiv pentru care negocierile continuă.

„Atât timp cât se va renunța la condițiile cerute vom merge mai departe. Nu pot să vă spun cât va dura această negociere”, a adăugat ministrul.


Ministerul Transporturilor va anunța joi câștigătorul licitației de privatizare a CFR Marfă și suma pe care statul o va obține în urma vânzării unui pachet de 51% din acțiunile companiei.

În cursă a mai rămas un singur investitor, respectiv GFR, parte a grupului Grampet, controlat de omul de afaceri Gruia Stoica, după ce asocierea Transferoviar Grup – Donau Finanz s-a retras, iar americanii de la OmniTRAX au fost excluși pentru că nu au depus până la termenul limită o ofertă preliminare și neangajantă.

Decizia privind privatizarea CFR Marfă era așteptată în jurul orei 12:00.

Premierul Victor Ponta a precizat joi că în prezent singurul lucru care mai rămâne să fie făcut este negocierea atentă cu câștigătorul a planului de investiții și de păstrare a locurilor de muncă.

„Nu pot acum decât să cer Ministerului Transporturilor să negocieze foarte bine după declararea câștigătorului, că a mai rămas un singur competitor, să negocieze foarte bine. Partea de preț e stabilită în condițiile inițiale, însă ceea ce e mult mai important decât prețul este planul de investiții, modul de păstrare a locurilor de muncă și, practic, capacitatea de dezvoltare a companiei în anii care urmează”, a spus Ponta, potrivit Mediafax.

Asocierea Transferoviar Grup – Donau Finanz a anunțat miercuri că se retrage din procesul de privatizare, dar și că își rezervă dreptul de a contesta procedura.

OmniTRAX a depus la finele săptămânii o contestație prin care solicită suspendarea privatizării și anularea deciziei de decădere din procesul de privatiare al transportatorului feroviar.

Licitația pentru vânzarea a 51% din acțiunile companiei pornește de la suma 180 milioane de euro.

CFR Marfă înregistra datorii totale de 1,8 miliarde lei, dintre care circa 600 milioane lei la buget și 600 milioane lei către CFR Infrastructură, restul reprezentând penalități de întârziere și restanțe către furnizori privați, potrivit strategiei de privatizare a companiei.

Privatizarea CFR Marfă, condiție-cheie pentru încheierea acordului cu FMI

Privatizarea CFR Marfă reprezintă o precondiție cerută de Fondul Monetar Internațional (FMI) pentru încheierea cu succes a acordului cu România.

În scrisoarea de intenție transmisă de guvern săptămâna trecută board-ului FMI, executivul se angaja doar să numească, până pe 26 iunie, un câștigător al licitației, nu și să încheie procesul de privatizare.

„Pentru CFR Marfă, pregătirile sunt avansate pentru vânzarea pachetului majoritar către un investitor strategic. Am publicat anunțul de privatizare în aprilie, vom ține o licitație publică pentru selectarea investitorului câștigător în luna iunie și intenționăm să inițiem contractul de vânzare-cumpărare a acțiunilor pe data de 21 iunie (acțiune prealabilă). Intenționăm să încheiem tranzacția în cel mai scurt timp, odată ce vor fi îndeplinite toate condițiile prevăzute în contractul de vânzare-cumpărare”, se arată în scrisoarea de intenție prezentată de Mediafax.

Măsurile luate de executiv pentru a asigura succesul privatizării CFR Marfă

Guvernul a convenit totodată cu FMI ștergerea datoriilor transportatorului feroviar de marfă. Mai exact, datoriile fiscale ale CFR Marfă vor fi stinse de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) prin conversie în acțiuni, inclusiv obligațiile de plată, în cuantum de 127,4 milioane lei, pe care operatorul feroviar de marfă le va prelua de la CFR SA, schema fiind aprobat miercuri de Guvern.

Mai mult, executivul a relaxat unele dintre condițiile impuse ofertanților, nivelul cifrei de afaceri solicitat fiind redus de cinci ori, de la 100 milioane euro la 20 milioane euro.

Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, spunea la jumătatea lunii trecute că își va da demisia doar dacă privatizarea CFR Marfă va eșua din vina sa.

„Dacă CFR Marfă nu se privatizează din cauza unor greșeli ale ministerului, plec a doua zi. Eu îmi fac treaba, respect termenele și procedurile”, a declarat ministrul Transporturilor pentru Mediafax.

GFR, principalul competitor al CFR Marfă pe piața locală

GFR este principalul competitor al CFR Marfă pe piața locală, fiind al doilea cel mai mare transportator feroviar de marfă din România. Compania face parte din grupul Grampet controlat de omul de afaceri Gruia Stoica.

GFR a avut în 2011 o cifră de afaceri de peste 179,5 milioane de euro și un profit de 6,8 milioane de euro, potrivit celor mai recente date ale Ministerului Finanțelor Publice (MFP). Compania a depus totodată o ofertă pentru preluarea transportatorului feroviar de marfă din Bulgaria.

Grupul Grampet, din care fac parte GFR, compania de reparații de vagoane Remar Pașcani cu afaceri de 18,6 milioane de euro și profit de peste 140.000 de euro în 2011, Reva Simeria care se ocupă cu construcția și repararea de material rulant, având afaceri de 13,7 milioane de euro și un profit 1,2 milioane de euro în 2011, și compania de turism Turist Semenic.

În total, grupul Grampet asigură locuri de muncă pentru circa 9.000 de salariați, fiind un angajator de o talie similară cu CFR Marfă.

Gruia Stoica: Avem banii pentru CFR Marfă. GFR depune vineri oferte și pentru preluarea transportatorilor feroviari de marfă din Bulgaria și Croația

Grup Feroviar Român deține suma minimă de 180 milioane euro pentru preluarea CFR Marfă, din surse proprii și bancare, iar pentru participarea la privatizare a primit scrisori de bonitate și garanție de la Raiffeisen Bank Austria, a declarat pentru Mediafax proprietarul companiei, Gruia Stoica.

„Avem această sumă, nu am fi participat la licitație dacă nu am fi avut-o. Ea este asigurată parte din fonduri proprii, parte cu sprijinul unor finanțări de la bănci. Este o sumă mare, pe care nu orice companie și-o poate permite, dar GFR este o societate privată bancabilă, solidă, fără datorii la stat, profitabilă”, a spus omul de afaceri.

Vineri, compania va depune oferte pentru privatizarea companiilor feroviare de transport marfă din Bulgaria și Croația, cu afaceri cumulate de 250 milioane euro și un număr total de 10.000 de angajați, a declarat miercuri Gruia Stoica pentru Mediafax.

„Depunem vineri oferta pentru privatizarea operatorului național feroviar din Bulgaria și în aceeași zi în Croația. Este vorba despre companii cu o cifră de afaceri de 90 milioane euro, respectiv 160 milioane euro, fiecare cu câte 5.000 de angajați și cu o flotă de 5.000 de vagoane și 140 de locomotive în Bulgaria și 5.900 de vagoane și 180 de locomotive în Croația. Dacă reușim să câștigăm și acolo, vom fi operatorul feroviar care acoperă aproape toată Europa de Sud-Est, după ce deja am legat Marea Nordului de Marea Neagră și de Adriatica și avem acord de colaborare la granița (transfer mărfuri) cu Turcia, deci trimitem mai departe spre Asia”, a spus Stoica.

Citește și