Guvernul a lansat vineri procedura de privatizare a CFR Marfă, companie de stat care a acumulat în ultimii cinci ani pierderi totale de circa 312 milioane de euro și datorii de peste 400 de milioane de euro, în condițiile în care în 2004 a fost scutită de la plata unor alte obligațiuni financiare de circa 120 de milioane de euro restante către bugetele statului.
Relu Fenechiu, ministrul Transporturilor, susține însă că cel puțin opt „companii serioase” sunt dispuse să participe la licitația pentru pachetul de 51% din acțiunile transportatorului feroviar de marfă, licitație care va porni de la suma de 179,3 milioane de euro (798 de milioane de lei).
Cifra a fost stabilită pe baza valorii activelor companiei din care au fost scăzute datoriile actuale și cele pe care CFR Marfă le va acumula până la privatizare. Totodată, s-a ținut cont și de potențialul pieței de transport feroviar din România.
„Acum trei zile, când am avut o discuție cu consultanții, ne-au spus că erau 27, cred, de companii care se interesaseră de CFR Marfă și opt companii importante, nu vorbim de diverși, care și-au anunțat intenția clară de a participa la procedură”, a spus ministrul, citat de Mediafax.
Licitația se va desfășura în trei etape: precalificarea, negocierea cu investitorii interesați pe baza unor oferte preliminare și licitația propriu-zisă cu ofertă în plic. Procedura se va încheia la finele lunii iunie.
Pentru etapa de precalificare, executivul a impus o serie de condiții printre care „experiență relevantă în domeniul transportului de marfă și capabilități operaționale” precum și „capabilități financiare care să demonstreze posibilitatea preluării și dezvoltării afacerii”.
Potențialii cumpărători care vor fi declarați eligibili vor trebui să compună și o garanție de 10 milioane de euro la Ministerul Transporturilor, condiție impusă de CSAT în strategia de privatizare a CFR Marfă. Ministrul Fenechiu a mai precizat vineri că potențialii investitori trebuit să se angajaze să păstrăze cât mai mulți dintre cei circa 9.000 de salariați ai companiei.
CFR Marfă are datorii de aproape un miliard de lei către partenerii comerciali
Datoriile totale ale CFR Marfă către bugetele statului erau, la finele lunii martie, de peste 827,3 milioane de lei, echivalentul a 185,9 milioane de euro la un curs mediu de 4,45 lei/euro.
Compania avea obligații restante de 411,8 milioane de lei la bugetul de stat, de 345,8 milioane de lei la bugetul pensiilor, de 69,4 milioane de lei la bugetul asigurărilor de sănătate și de 0,3 milioane de lei la bugetul asigurărilor pentru șomaj, reiese din cele mai recente date ale Agenției Naționale de Administrație Fiscală (ANAF).
Plățile restante totale ale transportatorului feroviar de marfă se ridicau la nivelul lunii martie la circa 1,7 milarde de lei, potrivit proiectului privind bugetul de venituri și cheltuieli al companiei . Practic, CFR Marfă avea către partenerii comerciali datorii de aproape un miliard de lei, echivalentul a 214,5 milioane de euro, potrivit datelor Ministerului Transporturilor.
Compania și-a bugetat pentru 2013 pierderi în valoare de 211 milioane de lei, de două ori mai mari decât suma bugetată pentru 2012, respectiv 95 de milioane de lei, însă în scădere cu 15,6% față de valoarea pierderilor anunțate de Fenechiu pentru anul trecut, respectiv 250 de milioane de lei.
Iertată de datorii de circa 120 de milioane de euro
În 2004, în urma unor discuții cu creditorii internaționali ai României, guvernul a decis înghețarea unor datorii pe care companiile de stat monitorizate de Fondul Monetar Internațional (FMI) le acumulaseră la bugetul de stat.
Printre companiile care au beneficiat de scutirea plății unor obligații restante s-a numărat și CFR Marfă, măsura vizând reducerea arieratelor companiilor de stat.
CFR Marfă s-a înființat în 1998 prin reorganizarea companiei mamut de stat Societatea Națională a Căilor Ferate Române (SNCFR). La acea dată SNCFR avea datorii de circa 240 de miliarde de lei, compania devenind, după cum a explicat ministrul Transporturilor de atunci, Traian Băsescu, „o cutie poștală” pentru obligațiile restante, astfel încât, cele cinci companii nou-înființată să se poată bucura de „un nou început”.
CFR Marfă avea atunci un parc de peste 60.000 de vagoane, 1.000 de locomotive, o cotă de piață de 90% și nicio datorie.
În timp însă, compania a fost căpușată de contracte păguboase și o listă lungă de guverne a căror soluție de restructurare a fost iertarea de datorii pentru a evita falimentul.
Spre exemplu, în 2001, guvernul Năstase a luat decizia de a împrumuta 120 de milioane de euro pentru investiții la CFR Marfă.
O parte din bani s-au dus în cumpărarea de vagoane noi, de tip RO-LA care să preia tirurile care intrau în țară pe calea ferată, măsură menită să decongestioneze șoselele, după cum au arătat reporterii emisiunii „România te iubesc”, difuzată de ProTV și pe voyo.ro.
Vagoanele erau însă incompatibile cu infrastructura feroviară de la acea dată. „Aveam vagoanele, dar nu aveam șinele care să le țină. Într-un singur lot de astfel de vagoane s-au investit aproape 10 milioane de euro”, notează ProTV. Sute de astfel de vagoane ruginesc în prezent pe șinele din Videle, în condițiile în care România a plătit în jur de 100.000 de euro pe un vagon de tip RO-LA.
Care sunt companiile care s-au arătat interesate de preluarea CFR Marfă
În urma deciziei de privatizare a CFR Marfă, măsură asumată de România prin acordul semnat în 2011 cu FMI, mai multe companii și-au arătat interesul pentru achiziționarea transportatorului feroviar de marfă.
VTB, a doua cea mai mare bancă de stat din Rusia, a anunțat la începutul lunii martie că vrea să investească „câteva sute de milioane de euro” în regiunea Balcanilor.
„Există oportunități bune în energie, transporturi, telecomunicații și agricultură. Vom analiza privatizările planificate în Bulgaria, Serbia și România. Suntem interesați de privatizarea companiei feroviare de marfă din România”, a declarat pentru Bloomberg Atanas Bostandjiev, directorul general al VTB Capital, divizia de investiții a grupului rus, potrivit Mediafax.
Totodată, fostul director al CFR Marfă Constantin Zaharia, declara în septembrie 2011 că mai mulți investitori din Polonia și Cehia și-au exprimat intenția de a prelua compania.
„Deja am început să avem contacte cu posibili investitori. S-au prezentat investitori din Polonia și Cehia și sunt semnale că și transportatori interni vor veni să stea de vorbă cu noi”, a precizat Zaharia.
Managementul privat nu contribuie la efortul de privatizare, dar „repară ce se mai poate repara”
CFR Marfă este condusă în prezent de o echipă de manageri recrutați din mediul privat.
Numirea noii conduceri formată din economiști, ingineri și juriști a avut loc la sfârșitul lunii februarie, ministrul Fenechiu afirmând că aceasta nu va contribui direct la privatizare, dar ar trebui „să mai repare ceea ce se mai poate repara” în activitatea companiei.
Fenechiu a precizat la începutul anului că le va propune reprezentanților FMI să scoată CFR Marfă de pe lista companiilor ce urmează a fi privatizate, însă, după întrevederea cu oficialii Fondului, privatizarea companiei a devenit „prioritatea numărul 1” a Ministerului Transporturilor.
A murit MARGARET THATCHER. „Doamna de Fier” avea 87 de ani