Prima pagină » Economic » Produsele pentru animale de companie, creștere în online. „Industria este una dintre câștigătoarele pandemiei”

Produsele pentru animale de companie, creștere în online. „Industria este una dintre câștigătoarele pandemiei”

Produsele pentru animale de companie, creștere în online. „Industria este una dintre câștigătoarele pandemiei”
Comform unui studiu european, in aproape jumătate din gospodăriile românilor există cel puțin un cățel cu rolul de animale de companie, ponderea fiind similară în cazul pisicilor / Sursa: Arhiva personală

Piața serviciilor veterinare și a hranei pentru animalele de companie a rămas cel puțin constantă în lunile de pandemie, o spun stăpânii de patrupezi. Ei au făcut însă mai multe cumpărături online, iar unele afaceri raportează vânzări duble față de anul trecut.

Orice om responsabil, fericit posesor al unui cățel sau o pisică, știe că animăluțelor puțin le pasă, la ora mesei, că e stare de urgență din cauza pandemiei COVID-19. Apoi, produsele de îngrijire, deparazitările, vizitele la cabinetul veterinar, vaccinurile sunt obligatorii pentru a te asigura că ai un „blănos” sănătos. Dacă adaugi și faptul că socializarea cu alți patrupezi este importantă pentru comportament și îl înscrii la un curs de dresaj, atunci ponderea cheltuielilor în bugetul gospodăriei devine destul de consistentă.

Segmentele afectate se pandemie sunt cel al serviciilor de cazare, direct legat de restricțiile de circulație cu impact asupra turismului, și cele de dresaj, unde este cerere, dar măsurile de distanțare limitează accesul.

„Aș prefera să mănânc biscuiți înmuiați în ceai toată ziua”

Apariția noului coronavirus nu a afectat, în cele mai multe cazuri, bugetul alocat pentru hrana și îngrijirea animalelor de companie, doar a schimbat modul în care este cheltuit. Rezultatele unui scurt sondaj ad-hoc, neștiițific și neexhaustiv, pe grupul de Facebook cu aproape 7.000 de stăpâni și prieteni de Golden Retrieveri din România, arată, în proporție covârșitoare (94%), că pandemia de COVID-19 nu a influențat obiceiurile de consum de servicii/produse pentru blănoși. Iar dintre cei care s-au declarat influențați de pandemie, cea mai mare parte a fost în sens pozitiv, de creștere a consumului.

„Am redus din cheltuielile inutile, dar rabat la mâncarea, deparazitări și altele pentru Cooper nu am făcut”, spune Lavinia Curta, unul dintre membrii grupului Golden Retriever România.

„Deși anul asta mi-au scăzut veniturile nu am renunțat la mâncarea premium, deparazitări, vaccinuri, dresaj, concursuri, deși am redus alte cheltuieli”, spune și Cristina Adriana Mușat.

„Am fost/suntem mai rezervați în a cheltuieli pe lucruri care nu sunt strict necesare și am călătorit mult mai puțin împreună cu blănoasa, dar nu am redus îngrijirea la veterinar, deparazitările sau tipul de mâncare”, povestește altă membră a grupului, Cristina Tuță-Filip.

„Înainte de a se declara starea de urgență am ales să le facem amândurora un stoc de aproximativ trei saci din sortimentul fiecăruia. Chiar glumeam cu soțul pe seama aceasta, spunând că aș prefera să mănânc biscuiți înmuiați în ceai toată ziua decât să renunț la a le cumpăra lor hrana sau produsele necesare îngrijirii lor”, mărturisește Mihaela Ioana Ciobanu.

Românii sunt mari iubitori de animăluțe

Cabinetele veterinare, cu măsurile igienă și distanțare de rigoare și excepțiile punctuale, nu și-au închis ușile, iar doctorul Robert Popa , owner clinică veterminară în Timișoara, confirmă că, de la declanșarea panemiei, cabinetele nu au dus lipsă de clienți.

„În ultimele luni, stăpânii de animale au venit constant la medic, marea majoritate a cabinetelor pe care le cunosc eu, inclusiv al nostru, a avut o activitate intensă, iar per ansamblu, nu cred că a fost o tendință de a se închide cabinetele veterinare”, a explicat doctorul Robert Popa, de la Clinica Veterinară Dr. Popa O&R, din Timișoara.

Robert Popa este în același timp președinte al Asociației Medicilor Veterinari pentru Animale de Companie (AMVAC), organizație care reprezintă interesele acestei categorii de doctori și militează pentru perfecționarea lor profesională. Din această perspectivă, anul 2020 nu a fost unul propice pentru organizarea tradiționalelor evenimente la care participau jucători din domeniul veterinar și al industriei dedicate.

În 46% din gospodăriile româneşti este cel puţin un câine ca animal de companie, iar în 47% cel puţin o pisică, potrivit celui mai recent studiu al organizației europene a producătorilor de hrană pentru animale (European Pet Food Industry Federation – FEDIAF) , dat publicității în iunie 2020, cu date pentru 2019. La nivelul Uniunii Europene, numărul gospodăriilor în care este cel puțin un animal de companie este estimat la 85 de milioane.

În ceea ce privește volumul anual vânzărilor de produse alimentare pentru animale de companie era estimat la 8,5 milioane de tone, cu o valoare totală de 21 de miliarde euro. Într-un an s-au cumpărat, la nivel european, accesorii în valoare de 8,7 miliarde euro și servicii de 11 miliarde euro, arată datele FEDIAF.

Creșterea anuală a industriei produselor alimentare pentru animale de companie a fost de 2,6%, o medie a ultimilor trei ani.

Instituirea stării de urgență a pus presiune pe business

În România, produsele tip pet shop au avut a treia cea mai mare creștere în online în perioada pandemiei, conform cercetării asupra sectorului e-commerce din țară, realizată de iSense Solutions pentru GpeC, în perioada martie-octombrie 2020. Astfel, în această perioadă, această categorie a avut o creștere de 113% față de anul trecut, de la o valoare medie a tranzacțiilor pe an de 128 lei în 2019, la 272 lei în 2020.

Creșterea masivă a vânzărilor în ultimele luni a fost simțită și site-ul specializat pentruanimale.ro, o afacere 100% românească, ce are o vechime de aproape 15 ani.

„Am dublat vânzările pe site, în acest an față de 2019, inclusiv comportamentul din Black Friday, au fost de două ori și jumătate mai mari față de anul trecut”, a explicat Laurențiu Miron. Acesta adaugă faptul că, în momentul în care s-a declarat starea de urgență, totul s-a blocat. „Panica oamenilor la acel moment de a cumpăra foarte mult a creat o presiune incredibilă pe business”, spune Laurențiu Miron, managerul companiei.

În fața comenzilor neașteptate, pentru care nici furnizorii nu erau pregătiți, pentru a menține nivelul de servicii, în starea de urgență s-a introdus o a treia tură în program, pentru a lucra 24 de ore din 24, circuite separate și, implicit standarde pentru prevenirea răspândirii noului coronavirus.

Concluziile după primele luni de pandemie? În primul rând, o schimbare foarte mare a obiceiului de consum a oamenilor, o orientare foarte mare către online. Oamenii au descoperit ce înseamnă să cumpere din online, au început să aibă încredere în acest serviciu, nu mai trebuie să care sacul de mâncare sau cutia cu nisip pentru pisicisinguri. „E și mai comod și plătești un preț poate câteodată mai mic decât la petshop sau similar”, adaugă managerul.

A doua concluzie: Există o grijă mai mare față de animal, a devenit cu adevărat parte din familie, după ce, înainte de pandemie, era parte din familie în primul an de viață. „Când cățelul sau pisica erau mici, toată lumea era atentă, la fel ca la un copil, după care observam că exista o tendință a oamenilor de a schimba mâncarea, de a se duce pe o gamă mai jos, nu se mai cumpărau jucării, produse de îngrijire. Ei bine, anul ăsta, lucrurile stau diferit, complet diferit: Toate categoriile de „care”, de îngrijire, și de jucării au crescut foarte mult. Jucăriile reprezintă categoria cu o creștere foarte, foarte mare, față de anul trect. A crescut foarte mult categoria de snacks & treats/recompense”, spune Miron. Segmentul de mâncare a crescut, datorită schimbării comportamentului oamenilor de consum, de a cumpăra online, nu de la magazin.

Creșterea bugetată pentru anul curent înaintea pandemiei, de 60%, a fost cu mult depășită. „Afacerea per ansamblu a crescut la 25 de milioane de lei, iar pe site, principala activitate, cifra de afaceri s-a dublat cifra, până la 21-22 de milioane de lei”, a spus Laurențiu Miron.

Managerul pentruanimale.ro crede că tendința de creștere a vânzărilor se va menține și după trecerea pandemiei, mai ales dacă oamenii vor continua să lucreze de acasă, iar pentru anul viitor a prevăzut o creștere a afacerii de cel puțin 50% față de acest an.

În ceea ce privește pet-shop-urile offline, acestea nu au fost niciodată închise, inclusiv în centrele comerciale, dar restricțiile au dus la reducerea traficului de clienți. Contactați de Gândul, reprezentanții a două mari companii cu lanțuri de magazine fizice dedicate animalelor de companie, cu cifre de afaceri nete de zeci de milioane de lei, au evitat să dea răspunsuri cu privire la evoluția vânzărilor din aceste luni.

Oamenii rămân interesați de fericirea animalului de companie

Preocuparea crescută pentru pentru moduri în care se poate consuma energia cățelului a fost observată și de Vlad Vancia, care și-a câștigat titulatura în spațiul public de „psiholog de animale”. Formal, el este biolog specializat în managementul comportamentului și îi place să creadă că este și antrozoolog, adică studiază efectele interacțiunii între oameni și animale, și fondatorul ONG-ului Societatea Română de Antrozoologie.

„Oamenii au rămas la fel de interesați de fericirea animalului de companie, dar din cauza pandemiei, serviciile s-au mutat în online, dar și tot ceea ce înseamnă dresaj, probleme comportamentale, enrichment și psihologie animală”, spune, la rândul său, Vlad Vancia, care tocmai pregătește un eveniment online care, în „vechea normalitate”, se organiza la o cabană.

Evenimentele din online sunt fie gratuite, fie pe bani, în funcție de complexitate și experții invitați. „Profesioniștii din acest domeni, cei care caută moduri prin care să se adapteze vremurilor și să se reinventeze în mediul on-line, cred că sunt din ce în ce mai ok, da”, a conchis psihologul de animale.

Robert Caraman, Ringstar Pet Hotel: „Speram să reușim să salvăm afacerea”

În lumea reală, din off-line, serviciile de dresaj și mai ales de cazare pentru animale de companie sunt cele care au avut de suferit în aceste luni. Au început să își revină, dar sunt încă la un nivel critic față de anul trecut.

Robert Caraman, managerul bazei de dresaj și a pensiunii de animale Ringstar Pet Hotel din București, spunea, la finalul lunii aprilie, după o lună și jumătate de restricțiile de circulație impuse de pandemie, că activitatea centrului a fost afectată drastic, în proporție de 95%.

În prezent, serviciile de dresaj au o scădere de aproximativ 50% față de anul trecut. Cerere există, dar responsabilii limitează numărul cursanților, prin prisma regulilor de distanțare si prevenție. „Speram să reușim să salvăm afacerea”, spune managerul.

La cazarea animalelor de companie, reducerea activitătilor și a încasărilor este de peste 90% față de anul trecut. „Ne pregătim pentru cel puțin încă un an greu”, a spus Robert Caraman despre situația din prezent, într-o perioadă în care, în preajma sărbătorilor, în mod tradițional era bătaie pentru un loc de cazare.

Absolventă a Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, Departamentul de Limbi Moderne Aplicate din cadrul Facultății de Litere, Mădălina Prundea a debutat în presa regională, la „Evenimentul ... vezi toate articolele

Citește și