Acestea sunt principalele concluzii ale unui sondaj făcut de MEDIAFAX, la care au răspuns șefii birourilor de promovare turistică din Austria, Marea Britanie și America de Nord.
Care este profilul turistului austriac pentru care România este una dintre opțiunile de petrecere a vacanței? „Sunt cel puțin trei profiluri diferite de turiști austrieci interesați de România. Este turistul care are informații despre oferta culturală și frumusețea naturală a României și își planifica un sejur de vizitare a României. Aceștia au vârstă de peste 40 de ani și fac parte dintr-un segment de populație educat și cu posibilități financiare peste medie. Călătoresc, de regulă, pe cont propriu, în mici grupuri cu familia sau cu prietenii apropiați. Preferă avionul combinat cu închiriere auto și hoteluri centrale, de trei-cinci stele, în orașe. Acești turiști vor să testeze seară viață culturală a marilor orașe: operă, concerte simfonice, jazz, etc. Aceștia sunt consumatori de circuite culturale, city-break, turism de evenimente etc”, a explicat, pentru MEDIAFAX, Simion Giurcă, șeful Biroului de promovare și informare turistică al României în Austria.
Conform acestuia, o altă categorie de turiști austrieci, care au călătorit și călătoresc în țara noastră sunt cei din clasa medie. Aceștia sunt, în marea lor majoritate, oameni cu vârste peste 50 de ani, cu timp și bani pentru călătorii. Preferă circuitele culturale organizate, cu autocar sau avion, dar și croazierele pe Dunăre, pentru a evită complicații și pierderea de timp cu chestiuni organizatorice. Vor să viziteze cât mai mult. „Sunt oaspeți care se încadrează perfect în clasă turistică medie vestică. Sunt dispuși să plătească mai mult pentru calitate sau servicii suplimentare. În această categorie se înscriu diferitele circuite, inclusiv cele tematice, turismul rural și de sănătate, croazierele pe Dunăre, etc”, spune Giurcă.
Iar, cea de-a treia mare grupă de turiști austrieci, care vizitează România o reprezintă amatorii de turism activ și de aventură. În această categorie intră oameni mai tineri, dar nu numai. Activitățile preferate sunt: drumeții în Carpați, activități de outdoor, cicloturism, plimbare cu canoe, etc. „Numărul tinerilor care aleg destinația România este în creștere. Practic, toate destinațiile atractive sunt vizitate, funcție de traseele programate, de la obiectivele turistice din Transilvania, Maramureș, Moldova și Bucovina, dar și București, Dobrogea etc. Pe de altă parte, odată cu creșterea cererii pe segmentul turismului cu autorulote aria de cuprindere a turiștilor austrieci s-a extins”, subliniază Simion Giurcă.
În medie, turistul austriac cheltuie 100 de euro pentru o zi petrecută în România.
În schimb, americanii care vizitează Europa au o medie a veniturilor anuale/familie de 135.700 de dolari, vârsta medie de 45 de ani, iar majoritatea sunt femei. Dintre aceștia, doar 12% dintre americani călătoresc în Europa în bază unor pachete de călătorie/ tururi achitate anticipat. În Est însă ajung în special cei cu vârsta de peste 50 de ani.
Ce vor americanii
„Cei mai mulți dintre americanii și canadienii care au vizitat sau intenționează să viziteze România sunt călători educați și experimentați care au călătorit deja, de cel puțin trei ori, în Europa de Vest și Centrală și care doresc să continue să exploreze Bătrânul Continent. Există, de asemenea, un număr semnificativ de turiști potențiali, și efectivi, care au una sau mai multe motivații speciale pentru a vizită România de exemplu artă bizantină unică ilustrată de mănăstirile din Bucovina, bio-diversitatea Deltei Dunării, istoria și arhitectură unora dintre zonele și orașele României, locurile în care s-au născut, și și-au trăit o parte a vieții, bunicii sau străbunicii lor, etc. Aceștia din urmă nu vizitează neapărat Europa de trei sau mai multe ori înainte de a călători în România. A treia categorie importantă de turiști nord-americani o constituie persoanele, de regulă cu vârstă de 50 de ani sau mai mult, care efectuează croaziere în secțiunea de sud-est a fluviului Dunărea sau pe Marea Neagră”, a declarat, pentru MEDIAFAX, Simion Alb, șeful Biroului Național de Turism al României din America de Nord.
Acesta arată că cele mai cunoscute atracții turistice în rândul turiștilor americani și canadieni sunt Bucureștiul, sudul Transilvaniei, în principal Brașov, Sibiu cetatea Sighișoara, Bucovina, castelele Peleș și Bran.
„Vacanțele active, în principal drumețiile în Munții Carpați, drumuțiile în zona rurală au început prezinte interes pentru tot mai mulți americani și canadieni. Numeroase cercetări au confirmat faptul că un număr însemnat de americani asociază România cu legenda Contelui Dracula, personajul fictiv al scriitorului irlandez Bram Stoker, ceea ce constituie pentru numai aproximativ 5% dintre americani o motivație suficientă pentru călători în România”, arată Alb.
În urmă cu aproape un an Institutul Național de Statistică (INS) a dat publicității un comunicat care arată că americanii sunt turisții care cheltuiesc cel mai mult în timpul unei vizite în România, aproape 1.200 dolari/ calatorie, însă biletul de avion constituie cea mai mare parte a acestor cheltuieli.
România a primit, în anul 2016, 232.046 de turiști și vizitatori din America de Nord, cu 7,48 % mai mulți decât în 2015. America de Nord este principala piață turistică extra-europeană a României și a treia sursa de incoming – turiști și vizitatori străini care au sosit în România, în perioada de vacanță (lunile mai – octombrie 2016). Germania și Italia au ocupat primele două locuri. Alte statistici arată că americanii sunt cei mai numeroși clienți ai hotelurilor de cinci și patru stele din capitala României.
În schimb, INS a anunțat că, în 2013 eram vizitați de 91.625 turiști britanici, în 2015 am ajuns la 125.589, iar în 2016 am atins cifra de 140.594.
Turistul britanic, relativ bogat și din ce în ce mai pretențios
Profilul turistului britanic, a fost conturat de Răzvan Marc, șeful Biroului Național de Turism al României de la Londra: „Turistul britanic este experimentat, relativ bogat și din ce în ce mai pretențios. Principalele elementele considerate esențiale pentru o vacanță reușită sunt: vremea (cu 49 % britanici considerând vremea caldă importantă); excursiile în locuri noi, interesante, cu vizitarea unor zone și culturi noi (44% acordând importanță mare acestui element); băutură la prețuri rezonabile; bucătăria locală; plaje neaglomerate, curate și fără zgomot (în special familiile cu copii); transport convenabil (în termenii cost/acces); viața de noapte (25 %). Decizia asupra unei destinații este influențată și de pericolul de atentate teroriste, teama de boli, lipsa igienei și de raportul cost/calitate, în special la cazare”.
Acesta spune că principalele atracții în România pentru turiștii britanici sunt: Transilvania /orașe medievale (este, de departe, cel mai solicitat produs); mănăstirile din Bucovina, tururile culturale; vacanțe combinate București/munte vara (în special drumeții); turism rural și sate tradiționale; litoral și Delta Dunării; schi; călătorii de interes special (bird watching, proiectul „animale carnivore mari”, degustări de vinuri, Dracula, arhitectura etc.) și călătoriile pentru evenimente culturale și de afaceri.
„Concret, majoritatea turiștilor britanici nu ratează Palatul Parlamentului, Muzeul Satului, Castelele Bran și Peleș, satele saxone, Sighișoara, Maramureșul și mănăstirile din Bucovina. În ultimul an a crescut interesul pentru city break, în special București și Cluj Napoca, iar ritmul se va intensifica în anii următori dat fiind faptul că există zboruri directe din Marea Britanie înspre 12 orașe din România”, arată Răzvan Marc.
Acesta arată că, în ultimii ani, deși nu a fost finanțată nicio campanie de promovare în Marea Britanie, fluxul de turiști a crescut și datorită unor evenimente sau produse media care au menținut țara noastră în atenția potențialilor turiști de aici: seria Wild Carpathia și promovarea făcută de Prințul Charles, plasarea Transilvaniei pe primul loc în topul Lonely Planet al regiunilor de vizitat în 2016, lansarea noului ghid Rough Guides, singurul ghid cu distribuție globală dedicat țării noastre, seria TV de 6 episoade Romanian Food and Wine de pe Travel Channel, la care Reprezentanța Londra a fost consultant, fără vreo implicare financiară, parteneriatele realizate cu Sony Pictures pentru Hotel Transylvania 2 sau cu festivalul Untold – Transylvania All Inclusive.