„Anul 2015 a fost influențat de evoluția pozitivă a două linii importante de afaceri – retail și mari clienți corporativi și de trecerea pe creștere a veniturilor trimestriale. Pe viitor, BRD va continua să profite de oportunitățile de creditare în creștere și va contribui la finanțarea economiei bazându-se pe modelul său de bancă universală, pe baza diversificată de clienți și sursele solide de finanțare”, a declarat directorul general al BRD, Philippe Lhotte.
Activele totale ale băncii erau, la sfârșitul anului 2015, de 49,2 miliarde de lei, în urcare cu 8,8% de la 45,2 miliarde de lei la finele anului 2014.
Revenirea pe creștere a veniturilor este confirmată de creșterea de la trimestru la trimestru a venitului net bancar din ultimele trei trimestre (cu circa 2% în fiecare trimestru) datorită reducerii costului de finanțare și creșterii portofoliului pe segmentul retail.
Venitul net bancar s-a diminuat cu 4,4% în 2015 în comparație cu 2014, până la 2,5 miliarde de lei, ca urmare a ratelor de dobândă aflate la minime istorice și anulării sau reducerii unor comisioane pentru clienți persoane fizice, se arată într-un comunicat al BRD.
Cheltuielile operaționale au fost reduse cu 2,3%, ajungând la 1,297 miliarde lei față de 2014, în principal ca urmare a economiilor la cheltuielile imobiliare, cu servicii de consultanță și cu angajații. Indicatorul cost/venit a fost de 51,7%.
Grupul BRD a diminuat rata creditelor neperformante (inclusiv creanțe nete din leasing financiar) de la 20,3% la 31 decembrie 2014 la 17,1% la 31 decembrie 2015, în principal ca urmare a operațiunilor de ștergere de creanțe depreciate. Gradul de acoperire a creditelor neperformante cu provizioane IFRS a crescut de la 71,1% la 31 decembrie 2014 la 76,6% la 31 decembrie 2015. Declinul costului net al riscului, cu 45,8% față de anul precedent, a dus la creșterea profitului net în 2015 față de 2014.
În acest context, Grupul BRD a înregistrat un profit net de 467 milioane lei în 2015, de 6,9 ori mai mare față de valoarea din 2014, ducând la o rentabilitate a capitalurilor proprii (ROE) de 7,8%.
Indicatorul de solvabilitate, de 17,3% la nivel individual la 31 decembrie 2015 (conform Basel 3, luând în calcul filtrele prudențiale), este mult peste cerința reglementară, fiind comparabil cu nivelul de 17,2% înregistrat la 31 decembrie 2014, notează BRD.
Pe piața românească, activitatea de creditare a arătat primele semne de revenire în 2015 pe fondul unui mediu macroeconomic favorabil. Creșterea soldului pe segmentul persoanelor fizice a fost susținută de creditele imobiliare și de consum acordate în lei. Creditele brute pentru companii, în urcare cu 0,7% (variație la curs valutar constant) față de 31 decembrie 2014, au început să se stabilizeze pe fondul îmbunătățirii investițiilor. Persoanele fizice și societățile manifestă în continuare un comportament prudent de economisire, soldul total al depozitelor crescând cu 8,1% (variație la curs valutar constant), față de 31 decembrie 2014.
Soldul creditelor nete acordate de Grupul BRD a fost aproape stabil, înregistrând o scădere de numai 0,6% (variație la curs valutar constant) la 31 decembrie 2015 față de 31 decembrie 2014, cu evoluție pozitivă pe clienții retail și marii clienți corporativi. Creditele imobiliare au reprezentat principalul motor de creștere pe segmentul retail, crescând cu 12,7% în termeni de sold net și cu 49,7% în termeni de volum de credite noi.
Volumul creditelor noi acordate persoanelor fizice a ajuns la 5 miliarde lei, mai mare cu 21,8% față de 2014. BRD a înregistrat totodată o creștere a numărului de clienți activi persoane fizice cu 14.000, până la 2,1 milioane (cu un plus de 40.000 de clienți folosind metodologie constantă) ca urmare a unei activități comerciale dinamice.
Stocul contractelor de servicii de Internet Banking și Mobile Banking pentru persoane fizice (MyBRD Net și, respectiv MyBRD Mobile) a crescut cu 40,1% până la aproape 900.000 de contracte.
Soldul creditelor nete pentru marii clienți corporativi a crescut cu 9,2% (variație la curs valutar constant). Pe fondul competiției crescute și luând în calcul în special lichiditatea amplă din sectorul bancar, BRD și-a reafirmat poziția de lider in sectoare precum energie, retail și tehnologia informației și a comunicațiilor.
Depozitele au continuat sa crească peste media pieței, cu 13,9% (variație la curs valutar constant) față de 31 decembrie 2014 pe fondul unei creșteri importante a disponibilităților în conturi curente, cu 52% (variație la curs valutar constant, în dinamică anuală). Cota de piață pe segmentul depozitelor s-a majorat cu 0,5 puncte procentuale ajungând la 14,8% (13,8% pe segmentul persoanelor fizice și 15,9% pe segmentul companiilor), conform calculelor interne ale băncii. De asemenea, activele administrate de BRD AM au crescut cu 30,9%, atingând 2,9 miliarde lei la 31 decembrie 2015.
Raportul credite nete/depozite a fost de 66,4%, în scădere cu 9,6 puncte procentuale față de 31 decembrie 2014.
BRD-Groupe Societe Generale este cea de-a doua bancă din România după totalul activelor. BRD are 2,2 milioane de clienți activi și operează o rețea de 829 de unități. Cu operațiuni de factoring de 960 milioane de euro în 2014, BRD este liderul pieței de factoring din România.BRD face parte din Grupul Societe Generale, unul dintre cele mai mari grupuri europene de servicii financiare.