Programul E-facturare va intra în teste „cam pe 15 septembrie” și va fi live din 1 octombrie, apoi dezvoltarea sistemului va urma, de la finalul anului, a anunțat, miercuri, premierul Florin Cîțu.
Sistemul „E-Facturare” presupune posibilitatea facturării electronice între firme, iar premierul anunța, la începututul lunii august, că, în prima etapă, începând din septembrie, agenții economici vor utiliza un sistem de facturare electronică pentru a încărca, stoca și descărca facturile pe care le emit, în relația cu instituțiile publice.
„Am spus că din această lună intrăm cu proiectul. Înțeleg că avem un demo la care mai umblăm ca să fie apoi prezentat publicului și înțeleg că pașii următori sunt așa: cam pe 15 septembrie să intrăm cu programul în producție, dar să fie test, și după aceea să-l avem de la 1 octombrie live”, a spus Florin Cîțu, miercuri, în cadrul unei ședințe de lucru pentru implementarea proiectului.
„Este prima etapă de dezvoltare a sistemului informatic de facturare electronică care urmează să fie generalizată în relațiile dintre toți operatorii economici. Implementarea sistemului obligatoriu de facturare electronică, atât între agenții economici și instituțiile publice, cât și in relațiile dintre agenții economici va însemna:
➢ eficiență și predictibilitate în cheltuirea banilor de către instituțiile publice;
➢ creșterea veniturilor colectate la bugetul național”, spunea Florin Cîțu, acum o lună.
Potrivit estimărilor de anul trecut ale lui Florin Cîțu, în calitate de ministru de Finanțe, implementarea facturii electronice ar putea aduce la buget, în 2021, peste 20 de miliarde de lei.
Premierul susține că proiectul va ajuta la digitalizarea administrației publice, care nu merge așa cum trebuie, după părerea lui. „Este un proiect important, va elimina o mare parte din evaziunea fiscală, nu cred că mai trebuie spus, dar face parte din digitalizarea administrației publice și aici trebuie să recunosc că lucrurile nu merg așa cum trebuie. Anul trecut au fost momente în care am putut să avansăm, dar vedem că ne lovim de tot felul de bariere”, a precizat Florin Cîțu. El le-a cerut participanților la ședință să identifice și apoi să elimine aceste bariere, „pentru a face întrega digitalizre a administrației publice”.
Premierul a spus că PNRR-ul incluse resurse importante pentru digitalizarea ANAF, pe care echipele specializate trebuie să se pregătească să le acceseze și să implementeze sistemele propuse.
„Pentru partea de fiscalitate, digitalizarea este prioritate zero. Nu umblăm la taxe, nu vrem să facem nimic pe zona asta, toate celelealte lucruri cred nu sunt atât de prioritare ca digitalizarea. Dacă reușim în această guvernare să digitalizăm 100% modul în care agenții economic, cetățenii lucrează cu administația fiscală rezultatele vor fi aprecierea cetățenilor și reducerea evaziunii fiscale. Am tot spus despre beneficiile e-facturare, acestea sunt două: evaziunea fiscală și ușurința cu care agenții economici lucrează cu statul român. Să eliminăm acea imagine cu dosare și relația să fie mult mai simplă. Deja avem și SAF-T – sistem de audit preliminar făcut la distanță, deci lucrurile se mișcă, e ok, dar trebuie să accelerăm”, a conchis Florin Cîțu.