Proiectele care ar fi trebuit să schimbe fața Bucureștiului. Planurile care de 20 de ani au rămas doar pe hârtie
Autostrăzile suspendate
Unul dintre cele mai controversate proiecte din ultimii zece ani a fost, fără îndoială, cel al autostrăzilor suspendate; se vorbea despre traseul inelului median de circulație, vestita „autostradă suspendată a lui Oprescu”, pentru zona de Nord a Capitalei între șoseaua Colentina și strada Virtuții, până la noua arteră de legătură cu autostrada București-Pitești. Drumul ar fi trebuit să aibă trei benzi pe sens, iar viteza maximă de străbatere a acestuia ar fi fost de 80 km/oră. Cea mai ieftina variantă ar fi costat 603 milioane de euro, iar cea mai scumpă aproape două miliarde de euro. Inelul median ar fi avut în total o lungime de 55 km.
Muzeul din metrou
Vestigiile găsite în timpul săpăturilor la parcarea subterană de la Universitate, provenind fie de la temeliile Bisericii Sfântul Sava, refăcută de Constantin Brâncoveanu și demolată în jurul anului 1870, fie de la zidurile unor pivnițe boltite, deasupra cărora tronau odată case boierești, ar fi trebuit expuse în stațiile de metrou de pe Magistrala 5 (Drumul Taberei-Pantelimon). Proiectul depinde, evident, de evoluția extrem de înceată a lucrărilor la magistrală. „Vestigiile de la Universitate ne afectează puțin pentru că noi trecem cu tunel în zona stației. Chiar dacă vor fi niște întâlniri în zona vestigiilor, vom încerca să realizăm un punct muzeal sau ceva de genul acesta astfel încât vestibulul stației să aibă rezervat un loc pentru ceea ce intră la interferența dintre vestigiile respective și stația de metrou. Le vom conserva pentru a putea fi văzute de public. Costurile de încastrare sunt minime și nu afectează în niciun fel valoarea proiectului”, a precizat la acel moment pentru B365.ro Gheorghe Udriște, directorul general al Metrorex SA.
Proiectul Esplanada
O altă investiție de aproape un miliard de euro a fost anunțată în 2004 și prevedea construirea un mall, a unor clădiri de birouri și rezidențiale, în apropiere de Piața Unirii, pe un teren de 10,7 ha. Proiectul Esplanada a rămas doar la stadiul de machetă frumoasă, după ce dezvoltatorul TriGranit Development Ro-mânia a anunțat în 2011 că și-a suspendat activitatea pentru trei ani. „Proiectul este în stand-by pe o perioadă nedeterminată, după ce a rămas să fie avizat de mai multe ministere”, a declarat recent Vlad Vâlcea, director de dezvoltare la compania Trigranit, potrivit politici.weebly.com.
Dorobanți Tower
Biroul de arhitectură al celebrei Zaha Hadid plănuia în 2008 să ridice în București o clădire numită Dorobanți Tower. Construcția ar fi avut 200 de metri înălțime și forma unui diamant înclinat. Clădirea a fost anunțată în 2008, iar planul era ca turnul să aibă o suprafață desfășurată de 100.000 de metri pătrați, găzduind un hotel de 5 stele, un cazino, apartamente de lux, o zonă comercială, și ar fi fost amplasat pe strada Mihai Eminescu, la intersecția cu Calea Dorobantilor. Proiectul a fost abandonat.