Prima pagină » Economic » UPDATE | Plafonarea RCA, amânată a doua oară. Nicolae Ciucă: „Ce se întâmplă pe piața răspunderii civile auto neliniștește foarte mulți cetățeni”

UPDATE | Plafonarea RCA, amânată a doua oară. Nicolae Ciucă: „Ce se întâmplă pe piața răspunderii civile auto neliniștește foarte mulți cetățeni”

Guvernul a dezbătut, în ședința de miercuri, programată la ora 14:00, proiectul de lege elaborat de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) și publicat în transparență de Ministerul Finanțelor Publice (MFP), prin care se propune înghețarea tarifelor pentru o jumătate de an, pentru a preveni scumpirea excesivă a asigurărilor auto obligatorii, după retragerea autorizației de funcționare a companiei Euroins, a patra ieșirea de pe piață în ultimii opt ani.

UPDATE 14:30: Proiectul de Hotărâre de Guvern privind limitarea tarifelor RCA, aflat pe agenda ședinței de Guvern de miercuri, a fost amânat pentru a fi analizate cele mai bune opțiuni, au transmis oficialii Palatului Victoria, după ședința Executivului.

Noul plafon, potrivit proiectului de Hotărâre de Guvern inclus pe ordinea de zi a ședinței de miercuri, este propus să fie la nivelul prețurilor de vânzare din 28 februarie 2023, în loc de 1 martie 2022 Chiar dacă nu reprezintă o reducere față de calculul estimat pe baza celor mai recente tarife de referință, decizia e menită să prevină scumpirea polițelor, așa cum anunțase Gândul.

Principalii actori de pe piața asigurărilor iau poziție față de proiectul elaborat la nivel guvernamental.Potrivit surselor Gândul, față de proiectul inițial aflat în dezbatere publică la Ministerul Finanțelor, care prevedea revenirea prețurilor la nivelul din martie 2022, responsabilii ASF au decis să schimbe plafonul, după reacția pieței.

„Este greu de înțeles ce s-a întâmplat într-o perioadă atât de scurtă de timp”

„Un al doilea punct important al ședinței de azi este cel legat de reglementările privind stabilizarea pieței asigurărilor. În momentul de față, ceea ce se întâmplă pe piața răspunderii civile auto neliniștește foarte mulți cetățeni. Pentru mulți dintre români, inclusiv pentru noi, este greu de înțeles ce s-a întâmplat într-o perioadă atât de scurtă de timp, când două societăți de asigurări au instrat în insolvență sau au intrat în faliment”, a declarat premierul Nicolae Ciucă, la debutul ședinței de Guvern la care a fost invitat să susțună proiectul de HG chiar președintele ASF, Nicu Marcu.

„Vreau să fac precizarea că pe baza propunerii dumnealui și a analizei pe care o vom desfășura în cadrul ședinței, vom lua, voi lua o decizie în acest sens”, a spus premierul.

Ce prevede proiectul de HG

„Tarifele de primă maxime prevăzute la alin. (1) se stabilesc la nivelul propriilor tarife de primă care au fost practicate de către fiecare asigurător RCA la data de 28 februarie 2023 și sunt valabile pentru o perioadă de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri”, se arată în în document de pe ordinea de zi a Guvernului.

Astfel, dacă este aprobată și apare miercuri în Monitorul Oficial, conform estimărilor, prezenta hotărâre intră în vigoare la 5 zile de la data publicării, deci, teoretic, din 3 aprilie. Există și excepții, care intră în vigoare la 10 zile de la data publicării.

Conform notei de fundamentare a proiectului de HG, prima medie RCA subscrisă de societățile de asigurare autorizate și supravegheate de A.S.F. în luna februarie 2023, ultima lună încheiată la data propunerii proiectului de act normativ, pentru polițele cu valabilitate de 12 luni, convertită în clasa de Bonus-Malus B0, este mai mică decât tariful de referință RCA publicat de A.S.F. în data 07 martie 2023, pentru majoritatea categoriilor de vehicule.

În cazul asiguraților persoane juridice, tariful de referință RCA actual este mai mare decât prima medie RCA la nivelul pieței din luna februarie 2023 pentru majoritatea categoriilor tarifare. Pentru categoria de autoturisme deținute de persoanele juridice, tariful de referință este mai mare decât prima medie RCA subscrisă în luna februarie 2023 pentru toate segmentele tarifare corespunzătoare acestei categorii (în funcție de capacitatea cilindrică a motorului). Variația medie (tarif de referință 2023 versus prime medii februarie 2023) pe total categorie este de aproximativ +16%, în funcție de capacitatea cilindrică a motorului, iar cea mai mare variație, de aproximativ +27%, fiind înregistrată în cazul autoturismelor cu capacitate cilindrică

În cazul autoturismelor deținute de persoane fizice, categorie cu ponderea cea mai mare din totalul vehiculelor, tariful de referință actual este mai mare decât prima medie RCA la nivelul pieței din luna februarie 2023 pentru majoritatea categoriilor tarifare. Variația medie (tarif de referință 2023 versus prime medii februarie 2023) pe total categorie este de aproximativ +12%, în funcție de capacitatea cilindrică a motorului și vârsta asiguratului, iar cea mai mare variație, de aproximativ +64%, fiind înregistrată în cazul autoturismelor cu capacitate cilindrică >2500 cmc, pentru asigurații cu vârsta sub 30 de ani (inclusiv). Pentru subcategoriile de autoturisme cu capacitatea cilindrică cuprinsă între 2001 și 2500 cmc, respectiv >2500 cmc, tariful de referință RCA este mai mare decât prima medie din luna februarie 2023 în cazul tuturor segmentelor tarifare, în funcție de vârsta asiguratului, variația medie totală (tarif de referință 2023 versus prime medii februarie 2023) pentru aceste două subcategorii de autoturisme fiind de aproximativ +27%.

„Având în vedere cele prezentate, o soluție temporară pentru remedierea stării de fapt o poate constitui înghețarea temporară, pentru 6 luni, a tarifelor de primă practicate de către asigurătorii RCA pentru contractele RCA încheiate ulterior datei intrării în vigoare a prezentului act normativ la nivelul tarifelor de primă proprii calculate și practicate de către aceștia la data de 28 februarie 2023, tarife care au fost practicate anterior publicării tarifelor de referință de către A.S.F. în luna martie 2023, astfel fiind asigurată o dispersie a riscurilor la nivelul pieței de asigurări. Prin aplicarea acestei măsuri se elimină potențialul impact negativ al creșterii prețurilor inclusiv ca urmare a inflației și a luării în calcul a ultimului tarif de referință publicat de către A.S.F. în luna martie 2023”, se arată în documentul guvernamental.

Textul integral:

PROIECT DE HOTĂRÂRE DE GUVERN privind stabilirea tarifelor de primă maxime şi a altor măsuri aplicabile de către societăţile de asigurare care practică asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţelor persoane prin accidente de vehicule şi de tramvaie

Luând în considerare faptul că în ultima perioadă s-a înregistrat o evoluție ascendentă a tarifelor de primă practicate de către asigurătorii RCA, iar aceasta a condus la încadrarea unui număr ridicat de asigurați RCA în categoria asiguratului cu risc ridicat,

având în vedere faptul că se impune adoptarea unor măsuri legislative pentru a contracara posibilele efecte negative ce țin de neacoperirea daunelor produse terțelor persoanelor prejudiciate atunci când vinovații nu au încheiat un contract RCA,

ținând cont de faptul că vehiculele nu pot circula legal fără a avea încheiat un contract RCA valabil,

ca urmare a caracterului obligatoriu al asigurărilor RCA care face ca furnizarea de produse de asigurare RCA să reprezinte una dintre funcțiile critice pe care piața asigurărilor în ansamblul ei o îndeplinește în relația cu economia și societatea românească,

întrucât lipsa asigurării RCA a conducătorilor auto vinovați conduce la obligația de plată a despăgubirilor din Fondul național de protecție, crescând astfel nevoia de finanțare a acestuia, măsură ce are ca efect creșterea contribuțiilor la acest fond,

luând în considerare evoluțiile impredictibile ale unor componente de cost ale asigurării obligatorii de răspundere civilă auto pentru aceste vehicule,

ținând seama de rolul bine definit pe care asigurările RCA îl au în societate și în economie din perspectiva acoperirii riscului la care sunt supuși ceilalți participanți la trafic,

pentru că evoluțiile din această piață au un impact rapid și semnificativ asupra unor categorii largi de consumatori și operatori economici iar întârzierea încheierii asigurării RCA poate crea dificultăți în furnizarea bunurilor de larg consum către populație,

în temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, și al art. 4 alin. (3) din Legea concurenței nr. 21/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare,

Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.

Art. 1. – (1) Prezenta hotărâre stabilește tarifele de primă maxime și alte măsuri aplicabile pentru asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și de tramvaie, denumită în continuare asigurare RCA, ce urmează a fi aplicate de către societățile de asigurare care practică asigurarea RCA, denumite în continuare asigurători RCA, potrivit prevederilor art. 4 alin. (3) din Legea concurenței nr. 21/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

(2) Tarifele de primă maxime prevăzute la alin. (1) se stabilesc la nivelul propriilor tarife de primă care au fost practicate de către fiecare asigurător RCA la data de 28 februarie 2023 și sunt valabile pentru o perioadă de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.

(3) Tarifele de primă maxime prevăzute la alin. (2) și procedura de acordare a despăgubirilor de către asigurătorii RCA, conform prevederilor art. 3, se aplică în cazul contractelor RCA încheiate după data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.

(4) Comisioanele de distribuție aferente contractelor RCA se limitează la maximum 8% din prima netă de cheltuieli de distribuție pentru o perioadă de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.

(5) Supravegherea practicării tarifelor de primă maxime de către asigurătorii RCA stabilite conform prevederilor prezentei hotărâri se exercită de către Autoritatea de Supraveghere Financiară, denumită în continuare A.S.F.

Art. 2. – (1) Tarifele de primă maxime se stabilesc pentru clasa de bonus/malus B0.

(2) În funcție de istoricul de daună al asiguratului, asigurătorii RCA aplică clasa de bonus/malus în care se încadrează acesta, conform prevederilor Legii nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule şi tramvaie, cu modificările și completările ulterioare, și a reglementărilor emise în aplicarea acesteia.

Art. 3 – (1) În perioada aplicării prevederilor prezentei hotărâri, la despăgubirile acordate de către asigurătorii RCA, în baza contractelor prevăzute la art. 1 alin. (3), pentru acoperirea costurilor de înlocuire temporară a vehiculului avariat cu un vehicul din aceeași clasă sau o clasă inferioară, calculul despăgubirii are în vedere un tarif ce nu poate depăși tariful mediu practicat de reprezentanțele rent car ce oferă servicii de închiriere autoturisme fără conducător auto.

(2) Despăgubirile prevăzute la alin. (1) se acordă numai în situația în care vehiculul avariat nu mai poate fi utilizat din punct de vedere tehnic.

(3) Perioada maximă pentru care se pot acorda despăgubirile prevăzute la alin. (1) și (2) este de 30 de zile fie de la data eliberării autorizației de reparație de către unitățile Poliției Române, fie de la data eliberării documentului de intrare în reparație eliberat de către asigurătorul RCA.

(4) Prin excepție de la prevederile alin. (3), perioada maximă pentru care se pot acorda despăgubirile prevăzute la alin. (1) și (2) poate fi prelungită numai cu aprobarea asigurătorului RCA în situații justificate, probate cu documente.

(5) În cazul vehiculelor care nu se mai repară și se încadrează în situația de daună totală economică, despăgubirile prevăzute la alin. (1) și (2) acoperă perioada cuprinsă între data constatării avariilor și data înaintării ofertei de despăgubire, cu respectarea termenelor prevăzute de Legea nr. 132/2017, cu modificările și completările ulterioare; în acest caz valoarea despăgubirii reprezentând acoperirea costurilor de înlocuire temporară a vehiculului avariat nu poate depăși 25% din valoarea de piață a vehiculului avariat.

Art. 4. – (1) Depășirea nivelului tarifelor de primă maxime stabilite conform prevederilor art. 1 alin. (2) și practicarea comisioanelor de distribuție la un nivel mai mare decât cel prevăzut la art. 1 alin. (4) de către asigurătorii RCA constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 1.000 lei la 50.000 lei.

(2) Pe lângă sancțiunea contravențională principală prevăzută la alin. (1), în funcție de gravitatea faptei, Consiliul A.S.F. poate aplica și sancțiunile contravenționale complementare prevăzute la art. 5 alin. (3) lit. b) și f) din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare.

(3) Contravențiile se constată de către persoanele cu atribuții privind supravegherea și controlul din cadrul A.S.F., iar aplicarea sancțiunilor contravenționale se realizează de către Consiliul A.S.F.

(4) Contravenţiilor prevăzute la prezentul articol le sunt aplicabile dispozițiile Ordonanței Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare precum și cele ale art. 213 din Ordonanța de urgenţă nr. 93/2012 privind înființarea, organizarea şi funcționarea Autorităţii de Supraveghere Financiară aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările şi completările ulterioare.

Art. 5. – Prezenta hotărâre intră în vigoare la 5 zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu excepția prevederilor art. 4, care intră în vigoare la 10 zile de la data publicării.

Absolventă a Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, Departamentul de Limbi Moderne Aplicate din cadrul Facultății de Litere, Mădălina Prundea a debutat în presa regională, la „Evenimentul ... vezi toate articolele

Citește și