Prima pagină » Economic » Proiectul legii parteneriatului public-privat aprobat în Guvern diferă radical de cel trimis la CE. Executivul va putea înlocui, fără licitație, firma desemnată câștigătoare

Proiectul legii parteneriatului public-privat aprobat în Guvern diferă radical de cel trimis la CE. Executivul va putea înlocui, fără licitație, firma desemnată câștigătoare

Proiectul legii parteneriatului public-privat aprobat în Guvern diferă radical de cel trimis la CE. Executivul va putea înlocui, fără licitație, firma desemnată câștigătoare
Guvernul va putea înlocui, din proprie inițiativă sau la cererea finanțatorilor, firma angajată într-un proiect de parteneriat public-privat și care nu își respectă obligațiile contractuale sau față de finanțatori, fără însă să inițieze o nouă procedură de atribuire,cu licitație sau cerere de oferte.

Guvernul va putea înlocui, din proprie inițiativă sau la cererea finanțatorilor, firma angajată într-un proiect de parteneriat public-privat și care nu își respectă obligațiile contractuale sau față de finanțatori, fără însă să inițieze o nouă procedură de atribuire, cu licitație sau cerere de oferte.

Lipsa unei noi proceduri de atribuire va fi posibilă dacă această variantă este inclusă în documentația inițială de atribuire și în contractul de parteneriat public-privat. O nouă procedură de atribuire este tratată ca „necesitate” doar dacă în documentația de atribuire și în contract nu a fost inclusă acea variantă.

Prevederea a fost introdusă în proiectul legii privind parteneriatul public-privat, aprobat recent de Guvern și transmis Parlamentului, într-o formă care diferă însă de cea trimisă Comisiei Europene spre consultare.

Astfel, documentul aprobat de Guvern stabilește că, în cazul în care partenerul privat sau societatea de proiect nu își îndeplinește din orice motiv obligațiile asumate în cadrul contractului de parteneriat public-privat sau obligațiile față de finanțatorii proiectului, partenerul public, din proprie inițiativă sau la solicitarea finanțatorilor proiectului, va putea înlocui partenerul privat.

„Înlocuirea partenerului privat se poate face fără realizarea unei noi proceduri de atribuire numai dacă această posibilitate a fost prevăzută în cadrul documentației de atribuire inițiale într-o modalitate clară, precisă și neechivocă, indicându-se cauzele unei astfel de înlocuiri potențiale și condițiile în care poate fi realizată, și dacă această posibilitate a fost inclusă în cadrul contractului de parteneriat public-privat. În absența îndeplinirii tuturor acestor condiții, orice înlocuire a partenerului privat necesită declanșarea unei noi proceduri de atribuire”, este decizia Guvernului.

Forma proiectului aprobat de Guvern diferă însă la acest capitol de cea transmisă Comisiei Europene spre consultare, înainte de aprobare.

Astfel, proiectul postat pe site-ul Departamentului pentru Proiecte de Infrastructură și Investiții Străine cu mențiunea „Forma transmisă spre consultare Comisiei Europene” prevede clar că înlocuirea firmei angajate pentru un proiect de parteneriat public-privat va fi efectuată numai printr-o procedură de selecție.

„În cazul în care partenerul privat sau societatea de proiect nu își îndeplinește din orice motiv obligațiile potrivit contractului de parteneriat public-privat sau obligațiile față de finanțatorii proiectului, partenerul public, din proprie inițiativă sau la solicitarea finanțatorilor proiectului, va putea înlocui partenerul privat în urma unei proceduri de selecție a unui nou partener privat. Condițiile unei astfel de înlocuiri vor putea fi convenite printr-un contract încheiat între partenerul public și finanțatorii proiectului. Contractul de parteneriat public-privat va conține în acest caz prevederi corespunzătoare care să permită partnerului public înlocuirea partenerului privat”, prevedea proiectul transmis la Bruxelles.

Aprobarea sau măcar discutarea proiectului de lege privind parteneriatul public-privat nu a fost anunțată de Guvern, la finalul ședințelor.

Legea parteneriatului public-privat aprobată în urmă cu trei ani și abrogată acum de Guvern includea, încă din prima secțiune, o serie de principii de bază, printre care nediscriminarea (definită în lege prin asigurarea condițiilor de manifestare a concurenței reale pentru ca orice investitor privat, indiferent de naționalitate sau cetățenie, să poată participa la procedura de selecție pentru atribuirea unui contract de parteneriat public-privat și să aibă șansa de a deveni contractant), tratamentul egal (stabilirea și aplicarea oricând pe parcursul procedurii de încheiere a contractului de parteneriat public-privat de reguli, cerințe, criterii identice pentru toți investitorii privați, astfel încât aceștia să beneficieze de șanse egale de a participa la procedura de selecție și de a deveni contractant) și transparența (aducerea la cunoștința publicului a tuturor informațiilor referitoare la aplicarea procedurilor de încheiere a contractului de parteneriat public-privat).

Proiectul de lege aprobat de Guvern nu mai face referire la aceste principii.

Autor

Citește și