Proiectul reducerii CAS, în dezbatere publică. Cât va costa măsura și cum va fi compensat impactul ei în următorii ani
Documentul reduce cotele plătite de angajatori, în funcție de condițiile de muncă, pentru contribuția de asigurări sociale datorată sistemului public de pensii de la 20,8% la 15,8% pentru condiții normale de muncă, de la 25,8% la 20,8% pentru condiții deosebite de muncă și de la 30,8% la 25,8% pentru condiții speciale de muncă și pentru alte condiții de muncă.
Pentru acest an, impactul negativ va fi compensat din veniturile încasate suplimentar din impozitul pe construcții. Astfel, conform documentului, impozitul pe construcții proiectat pentru anul 2014, în valoare de 488 milioane lei, a fost declarat la o valoare de 1,449 miliarde lei și încasat la primul termen de plată în sumă de 710,4 milioane lei.
Impactul negativ total este calculat la 850 milioane lei pentru acest an, la 4,86 miliarde lei pentru anul viitor, la 5,2 miliarde lei pentru 2016, la 5,5 miliarde lei pentru 2017 și tot la 5,5 miliarde lei pentru 2018.
„Implementarea acestei măsuri este deosebit de necesară mediului de afaceri din România, iar amânarea implementării acesteia nu ar face altceva decât să frâneze bunul mers al emonomiei și chiar să țină la distanță potențialii investitori, care, sunt întotdeauna atrași de mediul fiscal avantajos și predictibil”, se arată în nota de fundamentare.
Totodată, Guvernul precizează că măsura va duce la crearea de noi locuri de muncă, la diminuarea fenomenului forței muncii neformalizate și implicit la asigurarea prestațiilor acordate din sistemele de asigurări sociale (servicii medicale, indemnizații pentru boală și maternitate, indemnizații de șomaj, pensii).
În 2015, reducerea CAS va fi acoperită de Guvern, printre altele, din sume atrase prin controale la persoane fizice cu venituri mari, dar și cu surse din străinãtate și prin recuperarea debitelor cu noua Lege a insolvenței.
Pentru a obține mai mulți bani la buget, Guvernul va relansa campania de notificare prin transmiterea de scrisori către contribuabilii ce prezentau riscul de nedepunere a declarației de venit din străinătate.
Alte surse pe care Guvernul le ia în calcul pentru a compensa, anul viitor, impactul negativ sunt îmbunătățirea sistemului de colectare a impozitelor și taxelor ce vizează recuperarea arieratelor fiscale înregistrate de contribuabilii mijlocii, prevenirea și combaterea muncii nedeclarate și/sau subdeclarate, în scopul sprijinirii concurenței loiale în mediul de afaceri și a protejării angajaților prin creșterea nivelului de securitate socială, dezvoltarea analizei de risc generalizată la nivelul întregii activități de administrare fiscală, în baza informațiilor de natură fiscală despre contribuabili, precum și dezvoltarea aplicațiilor informatice în vederea efectuării de analize ale rezultatelor acțiunilor de inspectie fiscală, în scopul confirmării criteriilor de risc și a furnizării de informații pentru analizele de risc viitoare, întărirea controlului vamal, continuarea simplificării accesului contribuabilului la propriul dosar fiscal prin crearea posibilității de accesare a informațiilor privind propriile obligații fiscale (S.M.S., e-mail) și a plații electronice a acestora ( card, S.M.S.) catre Trezorerie, continuarea simplificării declarațiilor fiscale precum și dezvoltarea declarării electronice, implementarea procedurilor și dezvoltarea unui sistem informatic pentru realizarea schimbului automat de informații cu statele membre UE începând cu anul 2015 în conformitate cu prevederile Directivei 2011/16/UE.
Guvernul consideră, în același timp, că modificările survenite asupra Legii insolvenței 85/2006 vor permite recuperarea debitelor curente și diminuarea volumului arieratelor și se bazează la încasări suplimentare pe finalizarea demersurilor necesare organizării activității Direcției Generale Antifraudă Fiscală, care să permită operaționalizarea completă a acestei structuri, dar și pe intensificarea verificărilor la persoanele fizice cu averi mari, conform Codului de procedură fiscală, și relansarea campaniei de notificare prin transmiterea de scrisori către contribuabilii ce prezentau riscul de nedepunere a declarației de venit din străinătate.