Douăsprezece persoane au protestat, marți, în fața unei sucursale Volksbank din Târgu Mureș, nemulțumite că banca nu le elimină din contracte un comision de risc, transformat ulterior în comision de administrare, deși există o decizie a instanței potrivit căreia comisionul a fost introdus abuziv. Banca spune că a virat sumele aferente comisionului de risc în conturile clienților după decizia instanței, dar aceștia sunt nemulțumiți în continuare de costul creditelor, care nu a făcut însă obiectul acțiunilor în instanță.
Protestatarii, mare parte dintre aceștia fiind lideri ai CNSLR Frăția Mureș, au manifestat timp de o oră în fața sucursalei Volksbank din centrul municipiului Târgu Mureș, transmite corespondentul MEDIAFAX.
Ei au purtat pancarte pe care scria „Volksbank – am câștigat procesele, dați-ne banii”, „Tu ia credit! De restul abuzurilor se ocupă Volksbank”, „Volksbank – cu și despre oameni înșelați”, „Dispreț, sfidare, bucuriile simple” și „Cea mai bună reclamă: să respecții clienții. Volksbank nu știe”.
Protestatarii au precizat în fața reprezentanților presei că, deși au obținut câștig de cauză în instanță în legătură cu un comision de risc, pe care judecătorii l-au declarat ca fiind introdus abuziv în contractele lor de creditare, prin sentință definitivă și irevocabilă, conducerea centrală a băncii nu le-a răspuns la cererea de înlăturare a acestuia.
„Suntem nemulțumiți, pentru că, deși am făcut adrese în 2012 și 2013 la conducerea centrală a băncii, având și o sentință pe care am învestit-o cu formulă executorie, nu ni s-a răspuns. Am considerat că e o sfidare a unei hotărâri judecătorești, dar și a unei instituții precum Protecția Consumatorilor, care de asemenea ne-a dat câștig de cauză în legătură cu comisionul de risc la credite luate în franci elvețieni, transformat ulterior în comision de administrare, pe care instanța l-a considerat introdus abuziv”, a declarat Maria Muntean, una dintre persoanele nemulțumite.
De cealaltă parte, reprezentanții Volksbank afirmă că banca a pus în aplicare sentințele încă de la sfârșitul anului trecut și banii solicitați de clienți au fost virați în conturile acestora.
„În primul rând, este important de menționat faptul că în aceste litigii, părțile sunt Volksbank și Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), și nu clienții în mod direct, iar instanța a analizat și s-a pronunțat doar asupra proceselor verbale ale ANPC. Volksbank a pus în aplicare sentințele încă din luna decembrie 2012. Banii au fost virați în conturile clienților și s-au făcut ajustări pe condițiile contractuale (dobânzi, comisioane), conform sențintelor judecătorești.
O altă protestatară, Maria Dăndărău, a precizat că șase dintre cei nemulțumiți au dat în judecată Volksbank în aceeași acțiune judecătorească și fiecare are de primit înapoi sume cuprinse între 9.000 și 10.000 de lei, reprezentând comisionul perceput abuziv.
Ea a adăugat că, după ce au primit hotărârea judecătorească favorabilă, unii dintre aceștia nu au mai plătit comisionul în cauză, după care s-au trezit înregistrați și la Biroul de Credit de către bancă.
Dăndărău a avertizat că o acțiune similară de protest ar putea avea loc și la sediul central al Volksbank din București, dacă nu se rezolvă situația.
„Aceasta a fost o acțiune de atenționare. Au fost surprinși cei de aici, au spus că nu s-a mai întâmplat așa ceva niciunde în țară. Dacă nu se rezolvă nimic, îi chemăm pe toți cei care au plătit acest comision de risc, indiferent dacă au acționat sau nu în instanță, la acțiune la București, pentru că directorii de aici nu pot lua decizii”, a arătat Dăndărău.
Volksbank susține că respectivii clienți sunt în continuare nemulțumiți de costurile creditelor, dar acestea nu au făcut obiectul litigiilor în intanță.
„În cadrul litigiului au fost analizate numai anumite aspecte ale relației contractuale, așa cum era aceasta definită la momentul controlului ANPC. Clienții în cauză sunt nemulțumiți în continuare de condițiile contractuale (cele de cost), însă aspectele reclamate de aceștia nu au făcut obiectul litigiilor pentru care există sentințele respective.”
La sfârșitul acțiunii, care s-a desfășurat fără incidente, protestarii au fost invitați la discuții de directorul regional al sucursalei, care și-a exprimat speranța că „se va găsi cea mai bună soluție pentru ambele părți”, protestatarii stabilind împreună cu acesta că vor avea o comunicare mai bună și înmânându-i și un set de documente, opinând însă că problema este legată de filiala centrală a băncii.
Protestul a fost autorizat de Poliția Locală, care a avut reprezentanți la fața locului pe întreaga sa durată.