„În 2017, fiecare cetățean din țărie UE analizate, a avut o putere medie de cumpărare de 16.436 de euro. Aceasta echivalează cu o creștere nominală de 1,9% față de anul precedent. România (+7,8%) a înregistrat cel mai mare avans în ceea ce privește puterea de cumpărare. Puterea scăzută de cumpărare pe cap de locuitor în cazul românilor (4.556 euro) demonstrează persistența decalajului mare între țările Europei în ceea ce privește bunăstarea populației”, arată autorii studiului
Puterea de cumpărare măsurată de GfK corespunde, însă, cu venitul net disponibil al populației, inclusiv subvențiile guvernamentale – pensii, ajutor de șomaj și alocații pentru copii. Populația folosindu-și puterea de cumpărare pentru acoperirea cheltuielilor pentru alimentație, întreținere, servicii, vacanțe, asigurări, pensii private și achiziții din zona de retail.
„Chiar dacă este în creștere, puterea de cumpărare în România se află printre cele mai mici din Europa. Situația este asemănătoare celei din Ucraina, Bulgaria, Serbia, Bosnia-Herțegovina, Macedonia și, parțial, Turcia. Regiunile țării unde puterea de cumpărare este mai ridicată față restul țării sunt: București și județele Cluj, Timiș, Alba, Sibiu, Brașov, Prahova, Argeș și Constanța. Județele care au înregistrat un mic salt față de anul trecut și au ajuns la nivelul județelor de mai sus în privința puterii de cumpărare sunt Arad, Hunedoara și Mureș”, arată documentul.
Țările din Uniunea Europeană au înregistrat, în 2017, o creștere a cifrei de afaceri în retail de +1,8%. Datorită efectelor cursului de schimb valutar, Marea Britanie a suferit o scădere a cifrei de afaceri de -4,2% în euro.
„Cehia (+9,8%) și România (+9,3%) se numără printre statele campioane, cu rate de creștere de aproape două cifre și inflație moderată. Grație creșterii continue a veniturilor, țările din estul Europei aflate în top în anii precedenți, au condus din nou plutonul în acest an. GfK se așteaptă la rate de creștere robuste și în 2018 pentru România (+7,5%), Estonia (+6,8%), Cehia (+6,5%), Bulgaria (+5,3%) și Ungaria (+6%) și o creștere de 2,1% a afacerilor din retail în 2018, cu o rată ușor încetinită față de anul anterior”, spun inițiatorii studiului.
Ponderea cheltuielilor populației în retail variază puternic în Europa: de la doar un sfert, până la aproape 50%, media statelor UE fiind de 30,5% în 2017, iar în cazul României cota a fost de 31,6%.
„Cu o rată a inflației de 1,7% în 2017, națiunile UE s-au apropiat încă o dată de prognoza Băncii Centrale Europene (BCE), care a anunțat ținta de +2% pentru prețurile de consum. Consumatorii au fost nevoiți să scoată mai mulți bani din buzunare pentru aceleași produse în multe țări din Europa de Est care s-au luptat cu deflația în anii precedenți. GfK preconizează o creștere a prețurilor la nivelul UE de 1,9%”, se menționează în raport.
România a avut o inflație de 1,2% în 2017, sub media europeană, dar estimările pentru 2018 arată o rată a inflației de 4,1% pentru anul curent, cel mai mare nivel prognozat în UE.
GfK a derulat o analiză a scenei de retail european, cuprinzând cele mai recente evoluții și prognoze pentru 2018. Indicatorii de piață evaluați de GfK pentru cele 32 de țări europene analizate sunt:
– puterea de cumpărare
– ponderea cheltuielilor populației în retail din cheltuielile totale
– inflația
– profitabilitatea spațiilor comerciale.
De asemenea, GfK menționează că anticipează o creștere a cifrei de afaceri în 2018 de +2,1% pentru retailul din statele UE, deși situația pentru fiecare țară în parte variază. În timp ce creșterea valorii este de așteptat pentru țări precum Franța, Spania și Ungaria, situația pentru țările cu rate scăzute de creștere va fi mai puțin favorabilă din cauza inflației în creștere.
„Economia europeană se confruntă cu schimbări majore din cauza Brexit-ului, în plus față de diverse provocări economice și politice. Incertitudinea cu privire la viitoarele condiții comerciale cu SUA ridică probleme cu privire la impactul potențial asupra exporturilor europene. Ca și în anii precedenți, soluțiile GfK de geomarketing explorează situația actuală și o anticipează pe cea viitoare pentru piața de retail din Europa”, menționează raportul.