Raluca și Irina erau traducătoare, până într-o zi când viața le-a adus într-un moment de cotitură. Povestea surorilor gemene din Buzău care au ajuns să îmbrace vedetele din România
Absolvente ale Facultății de Limbi Străine, din cadrul Universității București, și cu experiență de ani buni în domeniul traducerilor, Raluca Blănaru și Irina Astratini au renunțat la joburile pe care le aveau și au decis, în schimb, să își îndeplinească un vis mai vechi: să facă haine pentru femei. Nu aveau experiență sau studii de specialitate în domeniu, dar au avut ceva care a compensat: curaj!
Povestea brandului LURE a început în anul 2012. Mai exact, atunci când Raluca și Irina au intrat, aproape în aceeași perioadă, în concediu de maternitate. Cele două surori și-au pus cap la cap ideile și au pornit la drum.
„Acela a fost momentul de cotitură”, își amintește Raluca. „Ne doream de ceva timp să facem acest lucru, eu și sora mea. (…) Ne plăcea acest domeniu – fashion. Am zis că dacă nu începem acum, n-o mai facem. Aveam deja 28 de ani… Așa ne-am apucat. (…) După terminarea concediului de maternitate eu m-am mai întors câteva luni la locul unde lucram. În timpul acesta deja începusem să pun bazele a ceea ce voiam să fac. În 2012, în vară, am dat drumul. Eram doar eu și sora mea”, a adăugat ea.
FOTO: Gândul
Investiția inițială a fost de aproximativ 6.000 de euro, bani din economiile personale ale tinerelor antreprenoare. Atelierul a fost deschis într-un apartament din Bucureși, de pe strada Matei Basarab.
A fost dificil, mărturisește acum Raluca, mai ales că nu aveau niciun fel de experiență în afaceri sau modă. Cele două surori au muncit, însă, cot la cot.
„E important să te înconjori de oameni capabili”
„La început nu aveam niciun angajat”, a povestit Raluca Blănaru pentru gândul. „Noi suntem din Buzău și colaboram cu două ateliere de acolo. Făceam modelele aici, le desenam și le duceam acolo. Noi le gândeam, le desenam și ne duceam la Buzău, ne duceam la probe… Noi trimiteam pachetele, noi ne duceam la întâlniri, noi ne gândeam… Începutul a fost greu”, a mai spus ea.
În momentul în care prima colecție LURE a fost gata, brandul nici măcar nu avea un site, ci doar o pagină de Facebook prin intermediul căreia hainele create de Raluca și Irina au fost promovate: „Am vândut prin cunoscuți, prin Facebook. Mai veneau oamenii aici… După colecția aceea am zis să continuăm. Așa am început, practic”, a explicat Raluca.
Următorul pas a fost înființarea unui târg de fashion, care să adune laolaltă micii designeri și să-i ajute să se promoveze: „Noi ne-am gândit cum să promovăm brandul, iar pentru asta ne-am hotărât împreună cu o prietenă să facem și un târg – Cloud No 9 – ca să ne ajute să vindem”, a povestit Raluca Blănaru. „Este un târg de fashion, unde se strâng designeri români aflați la început de drum. Misiunea este de a-i ajuta să se facă cunoscuți și să vândă. Se desfășoară la București, iar anul acesta organizăm a 12-a ediție” a adăugat ea.
Tot atunci, gemenele au decis să le propună o colaborare unor vedete de televiziune din România.
FOTO: Facebook//LURE
„Pentru promovare ne-am gândit să încercăm să lucrăm cu vedete. Am ajuns întâi la Dana Rogoz, apoi la Carmen Brumă. Am lucrat și cu Laura Cosoi, Adela Popescu și Diana Dumitrescu – care ne-a ajutat și cu târgul. (Vedetele, n. red) au avut toată disponibilitatea. Bineînțeles, trebuie să le și placă ce promovează. Ne-am și ales persoanele care ne reprezintă, a căror ținută vestimentară se potrivește stilului nostru. Dar au fost foarte drăguțe și ne-au ajutat. Iar chestia cu promovarea prin vedete ne-a ajutat cu endorsment-ul foarte mult”, a explicat Raluca.
Așadar, lucrurile începeau ușor – ușor să se miște. Între timp, Raluca și Irina au urmat niște cursuri de specializare în domeniu și și-au mărit echipa.
FOTO: Facebook//LURE
„Am învățat și mai avem o groază de învățat despre cum să începi să promovezi. Că, de fapt, asta e – un marketing bun, pe care nu poți să-l înveți singur. E important să te înconjori de oameni capabili, care te pot ajuta și sfătui”, a mai spus Raluca.
„Noi tot timpul am cerut sfaturi, am întrebat în zece părți… Și greșești, inevitabil, dar cred că e important să înveți din greșeli și să evoluezi, să încerci tot timpul să fii mai bun. Începând de la pagina de Facebook, până la produse. Să mulțumești clientul și să fii disponibil orice îți cere. De exemplu, în București ducem noi coletele, avem pe cineva care ne ajută. Răspundem tot timpul la anumite cereri – sunt persoane care vor o haină mai strâmtă, mai scurtă, altă culoare… E foarte important să fii disponibil”, crede Raluca.
30.000 de euro, cifra de afaceri pe an
În prezent, două croitorese lucrează pentru atelier, dar, curând, va fi angajată și o a treia. De asemenea, din când în când, surorile colaborează și cu o fabrică. Echipei i se va alătura în viitorul apropiat și un specialist în marketing și comunicare online.
Dar, ca la început, cele două surori sunt „creierele” business-ului. Cum se naște o linie vestimentară?
„Urmărim tendințele, scoatem poze ale ultimilor colecții, citim, vedem ce culori se poartă. Apoi facem o planșă, alegem culorile – deoarece colecție trebuie să aibă o unitate -, tipul de țesături. Ne gândim înainte cam ce am vrea și apoi cumpărăm materialele, facem prototipul, mai facem modificări…”, a explicat Raluca.
FOTO: Gândul
„Costurile sunt măricele, dar depinde și câte produse facem. Noi, de obicei, facem câte 10-15 având online-ul, să putem pune tot timpul pe site. Nu facem un volum foarte mare, maxim 20 la o lună și jumătate sau două. Practic, ce te costă sunt stocurile de materiale. Și aici trebuie să îți dai seama ce merge… Noi deja acum știm cam ce merge, dar la un material trebuie să iei cel puțin 50 de metri, dacă nu 100 de metri. Am avut modele unde am avut nevoie și de 100-150 de metri”, a completat ea.
Pe de altă parte, prețurile de vânzare ale produselor create de Raluca și Irina pornesc de la 150 de lei și pot ajunge la 550 de lei. În atelier se realizează și haine pe comandă, dar mai rar și, de cele mai multe ori, după modelele deja existente.
„Noi ne concentrăm pe un stil casual-cocktail. Există un profil al clientelor – femeia între 25 și 45 de ani, care are un job stabil, mergând pe ținute clasice, office și de cocktail. Ținute pe care poți să le porți la birou, iar seara poți să te duci la un cocktail. Foarte accesibile și versatile”, a subliniat Raluca Blănaru.
FOTO: Gândul
Clientele pot face cumpărături fie online, prin intermediul site-ului lurestore.eu, sau pot merge chiar la atelier. De ceva vreme, comenzile au început să vină și de peste granițe, în special din parte românilor din diasporă: din Franța, Anglia, Germania, chiar din America.
Acum, cele două surori și, mai recent, o asociată a lor, au ajuns la o cifră de afaceri de 30.000 de euro pe an. Investiția a fost recuperată, spun tinerele antreprenoare, iar profitul a fost reinvestit în achiziționarea de noi material și în promovarea brandului.
„E foarte important să o iei cu pași mărunți”
„În online trebuie să investești tot timpul în marketing până ajungi la un anumit nivel. Încă, tot ce facem încercăm să investim„, a arătat Raluca. „Noi am început în perioada când, teoretic, nu era criză. Dar apoi s-a simțit o înrăutățire prin 2014. A fost o perioadă mai dificilă – lumea nu mai era atât de dispusă să cheltuiască pe fashion. S-a simțit și la târguri. Dar mi se pare că acum începe să amelioreze. Depinde mult și de ce faci și cum îți gestionezi business-ul. Noi sperăm ca până la sfârșitul anului să simțim o creștere a încasărilor„, a completat ea.
Privind înapoi, Raluca mărturisește că cele mai mari provocări au fost înțelegerea mecanismelor de funcționare sănătoasă a unei afaceri: cum să crești vânzările, cum să găsești modalități noi de promovare.
„Cred că e foarte important să o iei cu pași mărunți. Că poți avea o sumă de bani la dispoziție, dar important e și cum o investești„, spune ea. „Acum nu știu dacă aș lua-o de la capăt… E greu, dar e și foarte frumos. Sunt momente când îți vine să… Dar cred că în cele din urmă poți reuși cu foarte multă determinare și cred foarte mult că trebuie să te înconjori de oameni pregătiți și să ai o echipă. Chiar cred în lucrul de echipă„, a conchis Raluca Blănaru.
REPORTER: Adriana Stanca
OPERATOR IMAGINE: Cătălin Sanda
MONTAJ: Karin Frone
PRODUCĂTOR: Septimiu Sărățeanu