RAPORT | Industria de media și divertisment este în creștere în România. La cât estimează specialiștii că va ajunge piața în 2023

RAPORT | Industria de media și divertisment este în creștere în România. La cât estimează specialiștii că va ajunge piața în 2023
Publicat: 18/07/2023, 13:52

Industria de media și divertisment din România ar urma să crească în acest an cu 7%, comparativ cu 2022, la o valoare de 4 miliarde euro, majoritatea segmentelor urmând să înregistreze majorări, conform celei de-a 24-a ediții a raportului uneia dintre cele mai mari companii de servicii profesionale din lume. Previziunile arată că o rată de creștere între 6 și 7% pe an se va menține până în 2027.

România are cea mai mare creștere estimată a industriei de media și divertisment dintre țările din regiunea Europei Centrale și de Est incluse în raportul PwC Global Entertainment & Media Outlook 2023-2027 (GEMO). Este vorba de un avans, chiar dacă aceste este mai mic în 2022 față de anul anterior.

„După o revenire puternică în 2021, când a crescut cu 10%, rata de creștere estimată a industriei de media și divertisment din România s-a stabilizat la un nivel de 7% în ultimii doi ani, majoritatea segmentelor puternic afectate de pandemie, precum cinematografia sau sectorul de evenimente și publicații business to business, revenind la nivelul pre pandemic. Totodată vedem că perspectivele pentru următorii ani ne prezintă imaginea unei industrii din ce în ce mai digitală și dominată de publicitate”, a declarat Florin Deaconescu, partener și liderul echipei de servicii dedicate sectorului de Tehnologie, Media și Telecom, PwC România.

În comparație cu România, în Polonia sectorul este ar urma să urce cu 6% în acest an, în Ungaria cu aproximativ 4,3%, iar în Cehia cu 4,2%, per ansamblul pieței.

Cum arată segmentele pieței

Estimările PwC arată că, dintre cele 11 segmente analizate în cadrul raportului pentru România, cele mai mari creșteri procentuale vor fi înregistrate de publicitatea outdoor, cu 33,5%, serviciile Over-the-top – OTT (Netflix, HBO Max, Disney etc), cu 32%, și cinema, cu 24%. La polul opus se situează mediile „calsice”, respectiv ziarele și revistele tipărite, cu un avans estimat la doar 0,36%.

Industria cinematografică, segmentul cel mai afectat de pandemie, a avut în 2022 cea mai mare creștere de pe piața de media și divertisment din România, cu un avans de 91%, la 43 milioane de euro. Specialiștii spun să acesta este datorată în special lansării, în decembrie anul trecut, a producției „Avatar: Drumul apei” care a obținut cele mai mari încasări din istoria acestui sector pe piața locală. Pentru anul acesta creșterea este estimată la 54 milioane de euro, apropiindu-se de nivelul pre pandemic de 59 milioane de euro (2019).

Piața de servicii Over-the-top – OTT (Netflix, HBO Max, Disney etc) din România a înregistrat anul trecut a doua creștere din piață, de 24%, ajungând la o valoare de 56 milioane euro și va continua să crească și în acest an cu o rată estimată la circa 32%, până la 74 milioane euro. De remarcat este că România rămâne în continuare cea mai mică piață OTT din regiunea Europei Centrale și de Est, în ciuda ratelor de creștere impresionante din ultimii ani, însă competiția dintre furnizorii OTT prezenți în România este din ce în ce mai mare, după cum precizează analiștii.

Previziunile arată că sectorul de acces la internet din România va avea a treia cea mai rapidă creștere din lume în următorii cinci ani. În 2022, acesta a crescut cu 11%, la 1,27 miliarde euro, comparativ cu anul anterior, iar raportul indică un avans de aproximativ 13% în 2023.

Principalii jucători din publicitate

Și publicitatea pe internet a înregistrat o creștere, cu aproximativ 21%, la 224 de milioane euro, în 2022. Segmentul va continua să crească și în 2023, dar într-un ritm mult mai lent, de circa 5%, conform estimărilor. Sectorul mobil este cel care domină piața, reprezentând 74% din totalul veniturilor din publicitatea pe Internet.

În ceea ce privește cei mai mari actori, Google și Meta, sunt liderii publicității pe internet, cu puțin peste jumătate din veniturile totale. Google este principalul jucător pe piața de căutare, iar Meta preia majoritatea veniturilor pe segmentul rețelelor de socializare. TikTok vine din urmă, fiind preferată de 63,2% dintre utilizatorii online cu vârste cuprinse între 16 și 64 de ani.

Segmentele mai „tradiționale” au avut evoluții diferite. Televiziunea (publicitate plus abonamente TV) a stagnat anul trecut, având venituri de 862 milioane euro, iar pentru anul acesta este estimat un avans de circa 2,7%.

Ziarele și revistele tipărite din România au avut o creștere pentru prima oară din 2018, de aproximativ 16%, respectiv 24%, însă nu se prevede o tendință asemănătoare pentru 2023, ci mai degrabă o scădere. În același timp, vânzările de carte au stagnat la venituri de 142 de milioane de euro, iar pentru anul acesta este așteptată o creștere timidă de până la 144 de milioane de euro.

Segmentul de radio, muzică și podcast a continuat să crească și în 2022, având un avans de 12% anul trecut, la 34 milioane euro și este estimat să urce la 36 milioane euro în 2023.

În ceea ce privește sectorul media B2B a depășit nivelul prepandemic cu un avans de peste 19% anul trecut, ajungând la 153 milioane de euro. Perspectivele rămân optimiste și pentru 2023, cu toate că nu este așteptată o creștere mai mare de 8%.

Publicitatea outdoor a continuat să urce și în 2022, cu circa 7%, la 32 de milioane de euro, însă în 2023 ar urma să avanseze cu 33,5%, de până la 43 de milioane euro, cea mai mare rată dintre toate sectoarele analizate.

Segmentul de jocuri video și e-sports (sporturi electronice) a avut un plus de 6% în 2022, ajungând la venituri de 218 milioane de euro. Pentru acest an, se estimează un avans de doar 3,3%, până la 226 milioane de euro.

Per ansamblu, la nivel global, veniturile industriei de media și divertisment au urcat cu 2,3% în 2022, la 6,88 trilioane dolari, un ritm mult mai lent față de 2021 când a fost de aproximativ 5%, iar pentru 2023 este așteptată o creștere de 3,4%.

Raportul Global Entertainment & Media Outlook analizează 13 segmente ale industriei de media și divertisment din 52 de teritorii și facilitează compararea datelor referitoare la consumatori și cheltuielile de publicitate. Segmentele acoperite de acest raport sunt; cărti, media B2B, cinema, acces la internet, publicitate pe internet, ziare și reviste, muzică, radio și podcasturi, publicitate outdoor, video OTT, televiziune tradițională și consum de video acasă, publicitate TV, jocuri video și sporturi electronice, realitate virtuală. PwC reprezintă o rețea de firme prezentă în 152 de țări cu mai mult de 328.000 de profesioniști ce oferă servicii în domeniul auditului, consultanței fiscale și consultanței pentru afaceri.

Sursa foto: Shutterstock – caracter ilustrativ

Madalina Prundea
Absolventă a Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, Departamentul de Limbi Moderne Aplicate din cadrul Facultății de Litere, Mădălina mai mult

Dacă duminică ar fi alegeri, tu cu cine ai vota?

Vezi rezultate

Loading ... Loading ...
Urmărește Gândul.ro pe Google News și Google Showcase
Un instalator austriac a găsit o comoară de 2,3 milioane de euro într-o locuință
Nu e banc! Cu cât se vinde ciocolata Dubai la Târgul de Crăciun din Sibiu
FOTO. Vedeta din filmele pentru adulți s-a cuplat cu un milionar controversat din fotbal
„Taxă pe țeavă” pentru cei care stau la bloc. Opaina: E o aberație colosală. Nu...
Andreea Nechita, fiica unui cunoscut dezvoltator imobiliar din Iași, a murit subit la doar 22...
Un instalator care făcea reparații într-o vilă a găsit 30 de kilograme de monede de...
Putin a anunțat că Rusia a lovit Ucraina cu o nouă rachetă, cu nume de...
Bianca Drăguşanu s-a dezlănţuit și… Gabi Bădălău a spus totul, după scandal: ordin de protecție?!...
Data la care intră pensiile pe card în decembrie 2024. Ce se întâmplă cu cei...
Alegeri prezidențiale 2024 LIVE TEXT. A început votul în diaspora. Primii români au votat în...
De ce s-a spânzurat Iasmina la 14 ani. Vărul fetei a dezvăluit: "A fost pedepsită"....
Cutremur în România vineri dimineață! Care au fost zonele afectate și ce magnitudine a înregistrat...
Avem TESTAMENTUL lui Silviu Prigoană! Surpriză MAXIMĂ pentru Adriana Bahmuțeanu
Rovinieta NU se mai plătește înaintea efectuării călătoriei. Legea a intrat în vigoare
Cooperare între compania cehă CZ şi compania românească Transcarpat Sportours International. Puşca de asalt CZ...
Structură ENIGMATICĂ găsită în jurul unei stele din afara galaxiei noastre
Informația dimineții despre Corina Chiriac. Ce s-a întâmplat cu marea artistă a României
Temperaturi atipice în următoarele patru săptămâni. O iarnă cum n-a mai fost de mult
Cod roșu de viscol în mai multe județe ale țării! În ce zone sunt așteptate...
"Tata, nu!" Ultima discuție pe care Igor Cuciuc a avut-o cu Andreea, chiar înainte de...
Șocul dimineții pentru Mădălin Ionescu! Câinele familiei a evadat din curte. Ce s-a întâmplat cu...
Dan Ciotoi suflă și în iaurt după ce s-a vindecat de cancer. Ce regim strict...
BANCUL ZILEI. Soacra către ginerele BULĂ: -Ce-o fi văzut fata mea la tine?
„Stocarea cuantică” este mai aproape de realitate după ce oamenii de știință au rezolvat o...