Prima pagină » Economic » RCA | Peste 35.000 de clienți cu risc ridicat au fost repartizați către un asigurător, la un preț egal cu tariful de referință plus 36%. ASF a schimbat regulile de alocare

RCA | Peste 35.000 de clienți cu risc ridicat au fost repartizați către un asigurător, la un preț egal cu tariful de referință plus 36%. ASF a schimbat regulile de alocare

Sediul Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) / Sursa foto: ANDREEA ALEXANDRU / MEDIAFAX FOTO

Peste 35.000 de asigurați care au intrat în categoria de clienți cu risc ridicat, care au primit oferte scumpe pentru încheierea unei polițe de asigurare de răspundere civilă auto (RCA), au fost repartizați la alți asigurători, prin aplicarea măsurii adoptate de Autoritatea de Supraveghere Financiară pentru pentru protejarea asiguraților RCA de un nivel ridicat al tarifelor. Instituția de reglementare a anunțat, joi, și schimbarea algoritmului de alocare a clienților, pentru a elimina riscul de concentrare și în zona clienților cu risc ridicat.

Consiliul Autorității de Supraveghere Financiară a decis să aprobe solicitarea firmelor de asigurare membre ale Biroului Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR) ca alocarea clienților cu risc ridicat să se facă în mod egal către asigurătorii autorizați să vândă RCA, nu proporțional, în funcție de cota de piață, ca până acum, de arată într-un comunicat al instituției.

Câte un asigurat cu risc ridicat la câte un asigurător RCA

„Aplicarea noului algoritm de alocare a asiguraților cu risc ridicat va avea impact asupra diminuării concentrării acestor riscuri către o anumită societate de asigurare și dispersia lor, prin preluarea în mod egal de către toți asigurătorii”, a transmis, joi, ASF.

Astfel, noua reglementare prevede că: „Alocarea asiguraților cu risc ridicat se va face în mod egal către toți asigurătorii RCA care au dreptul să practice în România această formă de asigurare și care au emis polițe RCA în anul curent, indiferent de cota de piață deținută. Alocarea se va face după următorul algoritm: câte un asigurat cu risc ridicat la câte un asigurător RCA până la epuizarea acestora, după care procedura se reia”.

Potrivit legislației în vigoare, clienții care primesc cel puțin trei oferte care depășesc cu 36% tariful de referință (factorul „N”), aferent segmentului de risc din care fac parte, sunt încadrați în categoria clienților cu risc ridicat și pot solicita Biroului Asigurătorilor de Autovehicule din România să fie repartizați către un asigurător, la un preț egal cu tariful de referință plus 36%. Până în prezent, a anunțat ASF, BAAR a repartizat deja în acest fel peste 35.000 de clienți cu risc ridicat.

De amintit că șoferii care au avut o poliță de asigurare de răspundere civilă auto RCA încheiată la City Insurance mai au șase zile, până inclusiv în 11 mai, pentru a încheia una nouă, cu un alt asigurător, altfel, vor rămâne descoperiți. La această dată expiră termenul de 90 de zile de la declararea falimentului societății City Insurance.

Conform  Fondului de Garantare a Asiguraților (FGA), la data de 11 mai 2022, când se va produce denunțarea automată a contractelor de asigurare, vor mai fi în vigoare 498.255 de polițe de asigurare RCA emise de City Insurance. În cazul în care șoferii nu încheie noi polițe de asigurări riscă amenzi cuprinse între 1.000 și 2.000 de lei.

Falimentului City Insurance a fost admis, oficial, în 9 februarie de Tribunalul București, după ce decizia Autoritătății de Supreveghere Financiară privind retragerea autorizației de funcționare a City Insurance a fost publicată, în 27 septembrie, în Monitorul Oficial.

Cum s-a rearanjat piața

Potrivit unei informări de joi a ASF, piața RCA își continuă consolidarea începută în ultima parte a anului trecut. Luna februarie 2022 a marcat continuarea procesului de diversificare, un element esențial în creșterea concurenței și, în final, a stabilității pieței. Datele raportate de companiile de asigurare și agregate de Autoritatea de Supraveghere Financiară (A.S.F.) arată că în primele trei luni din 2022 primele brute subscrise (PBS) au ajuns la 2,47 miliarde de lei.

Majoritatea societăților de asigurare, autorizate să vândă RCA, rămâne interesată de piață, concentrarea în zona celui mai mare jucător fiind în scădere, la nivelul lunii februarie. Cota de piață a Euroins a fost de sub 35% în luna februarie, față de aproape 38% în ianuarie, în timp ce jucătorii de pe următoarele poziții și-au crescut cotele. Astfel, Allianz Țiriac a depășit 20,3% în februarie, față de 18,7% în ianuarie, iar Groupama a depășit 19,3% în februarie, față de sub 14,5% în ianuarie. Și societățile Asirom VIG, Grawe și Omniasig VIG rămân cu cote considerabile, în jurul a 8%, la nivelul lunii februarie.

Pe ansamblul perioadei 1 ianuarie – 28 februarie 2022, cota de piață a Euroins a fost de circa 36%, urmată de Allianz Țiriac cu 19,49%, Groupama cu 16,84%, Grawe cu 9,32%, Asirom VIG cu 9,05%, Omniasig cu 7,71% și Generali cu 1,3%. După primele trei luni din an, cota Euroins scăzuse deja sub 35%.

De remarcat este și structura pe maturități a polițelor RCA. Peste 83% dintre acestea au fost încheiate pe perioada maximă, 12 luni, în timp ce doar 5,75% au fost încheiate pe 6 luni (perioada cea mai utilizată până acum). Aproximativ 10% dintre polițe au o maturitate de o lună.

City Insurance care deținea, după 9 luni din 2021, cu puțin înainte de a-i fi retrasă autorizația de funcționare, 43,06% din piața RCA, și a încheiat anul cu 25,55% din piață.

Procesul de diversificare a continuat și după luna februarie, iar în piață este prezent cu o cotă notabilă și un nou jucător, Axeria Iard, societate intrată pe piață în baza sistemului Freedom of Establishment (FOE) în decembrie 2021. Conform datelor de vânzări, raportate de brokeri și centralizate de ASF, societatea franceză, prezentă în România printr-o sucursală înregistrată local, a atins o cotă de piață de peste 6,5%, per ansamblul perioadei 17 ianuarie – 28 aprilie 2022.

În aceeași perioadă, cu o singură excepție și ceilalți asigurători au demonstrat că au apetit pentru vânzările RCA. Euroins a păstrat cea mai mare cotă de piață, de sub 35% (același nivel ca în februarie), urmată de Groupama cu 20,5%, Allianz Țiriac cu 17% și Omniasig VIG cu 9,4%. Axeria Iard, Grawe și Asirom VIG au cote între 6,5% și 7,2%, iar Generali cu 1,15%.

Care este procedura pentru un client cu risc ridicat

ASF a solicitat, în 28 septembrie 2022, la scurt timp de la la publicarea deciziei de retragere a autorizației de funcționare a City Insurance, tuturor companiilor de intermediere în asigurări să informeze de îndată toți clienții asupra faptului că dacă aceștia primesc de la cel puțin trei asigurători diferiți oferte ale căror prime de asigurare RCA sunt cu 36% mai mari față de tariful de referință, aferent segmentului de risc din care fac parte, sunt încadrați în categoria asiguraților cu risc ridicat, potrivit Legii nr. 132/2017, conform unui comunicat transmis marți. Acest tip de clienți pot să solicite Biroului Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR) o ofertă pentru încheierea unui contract RCA (factorul „N”).

BAAR soluționează cererea asiguratului cu risc ridicat în ceea ce privește încheierea contractului RCA în termen de maximum 20 de zile de la depunerea completă a documentelor solicitate de BAAR. Pentru alocarea contractului RCA unui asigurător, oferta trebuie acceptată în mod explicit de asiguratul cu risc ridicat.

Conform procedurii oficiale, asigurații pot solicita o ofertă de la BAAR doar în situația în care primele de asigurare ofertate de cel puțin trei asigurători RCA pentru 12 luni sunt cu 36% mai mari față de tariful de referința, aferent segmentului de risc din care face parte. Prin urmare, majorarea nu se raportează la prima de asigurare pe care a plătit-o pe polița anterioară / anul trecut, ci la tariful de referință în vigoare, publicat de ASF.

Tarifele de referință, calculate de către o companie independentă, reprezintă un demers ce conduce la creșterea transparenței, la informarea și la transmiterea către consumatori a unor informații corecte și complete cu privire la polițele RCA.  Tarifele de referință nu reprezintă tarife la care sunt încheiate contractele RCA în piață, ci sunt un reper pentru consumatori în ceea ce privește prețul poliţelor auto obligatorii.

Astfel, calcul primei de asigurare se efectuează de către BAAR strict pentru durata politei de 12 luni, conform prevederilor legale. BAAR nu are atribuții pentru a stabili alte elemente ale polițelor RCA, cum ar fi: perioade de asigurare mai mici de un an, plata primei în rate, acoperirea teritorială (alta decât acoperirea legală minimă obligatorie), alte clauze contractuale.

BAAR precizează că, potrivit reglementărilor în vigoare, alocarea se efectuează într-un termen de 20 de zile de la solicitare, dacă este însoțită de documentația completă:

  • intrați in aplicatia BAAR destinată înregistrării cazurilor de asigurați cu risc ridicat și completați datele care vă sunt cerute de aplicație, la care veți anexa documentele necesare prelucrării, respectiv ofertele privind încheierea unei polițe de asigurare RCA pentru o perioadă de 12 luni (minim 3, de la asiguratori diferiți); Ofertele trebuie să îndeplinească următoarele condiții:
  • să fie generate pentru aceleași criterii de tarifare, mai exact aceeași persoană (asigurat/utilizator) și acelasi vehicul;
  • să conțină prima de asigurare calculată pentru o perioadă de asigurare de 12 luni, fără serviciul de decontare directă și fără alte acoperiri suplimentare;
  • să fie calculate pentru aceeați clasa Bonus/Malus, afișată explicit în ofertă;
  • să fie în perioada de valabilitate, prin urmare să conțină data emiterii și data până la care oferta este valabilă sau data emiterii și perioada de valabilitate;
  • să conțină codul de ofertă alocat.

Certificatul de înmatriculare/înregistrare a vehiculului pentru care se solicită încheierea asigurării; strict pentru cazurile în care ofertarea se realizează pentru emiterea polițelor în vederea înmatriculării ulterioare, în lipsa certificatului de înmatriculare (talonului), se poate prezenta cartea de identitate a vehiculului (CIV) împreună cu un document care să ateste dreptul de proprietate sau utilizare asupra acestuia (exemplu: contract de vânzare-cumpărare, contract de leasing etc.);

Actul de identitate al proprietarului/utilizatorului vehiculului – persoana fizică pentru care se solicită asigurarea;

Certificatul de înregistrare într-unul din registrele prevăzute de lege (ONRC, Registrul Asociațiilor și Fundațiilor, etc.) și certificatul de înregistrare fiscală ale proprietarului/utilizatorului vehiculului – persoana juridică sau altă entitate înregistrată fiscal pentru care se solicită asigurarea;

Mandatul reprezentantului convențional, în cazul în care solicitarea se face de către o altă persoană decât asiguratul (de exemplu o companie de brokeraj).

Aplicatia BAAR destinată înregistrării cazurilor de asigurați cu risc ridicat este disponibilă aici și poate fi accesată inclusiv prin transmiterea unui email la adresa: [email protected] care va returna un mesaj automat cu acest link.

Potrivit BAAR, asigurații RCA au posibilitatea să solicite BAAR alocarea către un asigurator RCA transmițând Formularul de cerere ofertă (descărcabil pe site-ul BAAR), completat și însoțit de documentele justificative menționate, prin fax sau poștă:

  • fax: 004 021 319 13 01
  • poștă: str. Vasile Lascar nr. 40 – 40 bis, et. 6, sect. 2, Bucuresti, cod postal 020502

După introducerea datelor și a documentelor aferente în aplicație sau după primirea acestora prin fax ori prin poștă, soluționarea durează maximum 20 de zile, timp în care BAAR verifică dacă cererea este admisibilă și va comunica rezultatul verificării în termen de 5 zile lucratoare;

Dacă solicitantul se încadrează în categoria de asigurare cu risc ridicat, BAAR îi va comunica prima de asigurare și asiguratorul RCA la care a fost alocat. Contractul se poate încheia în termen de 10 zile lucratoare de la comunicarea alocării.

De precizat că, în cazul în care cererea este incompletă și / sau nu este însoțită de toate documentele justificative necesare, chiar dacă aceasta trece de validările disponibile în aplicație, retransmiterea acestora este considerată reluarea procedurilor, termenul de 20 de zile începand să curga de la data retransmiterii, potrivit informațiilor publicate de BAAR.

 

 

Absolventă a Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, Departamentul de Limbi Moderne Aplicate din cadrul Facultății de Litere, Mădălina Prundea a debutat în presa regională, la „Evenimentul ... vezi toate articolele

Citește și