Prima pagină » Economic » Reacția BCR, după ce Curtea Supremă a decis în favoarea unor clienți care au dat banca în judecată

Reacția BCR, după ce Curtea Supremă a decis în favoarea unor clienți care au dat banca în judecată

Reacția BCR, după ce Curtea Supremă a decis în favoarea unor clienți care au dat banca în judecată
Reacția BCR, după ce ICCJ a decis în favoarea unor clienți care au dat banca în judecată

BCR, care a pierdut definitiv la Înalta Curte de Casație și Justiție procesul intentat de 200 de clienți care au contestat dobânda variabilă stabilită unilateral de bancă, consideră că nicio instanță de judecată nu poate elimina dintr-un contract de credit prevederile referitoare la dobândă, transmite corespondentul MEDIAFAX.

„Nu aș vrea să comentez foarte mult decizia Curții, însă practic poziția băncii este că nicio instanță de pe lumea asta nu poate elimina dintr-un contract de credit referirile cu privire la dobândă”, a afirmat, vineri, într-o conferință de presă susținută la Ploiești, Nicolae Cîrciumărescu, director regional în cadrul BCR.

Cîrciumărescu a explicat că BCR așteaptă ca ICCJ să formuleze hotărârea, iar în baza prevederilor exacte ale acesteia banca se va „plia” pe decizia judecătorilor Curții Supreme.

El a precizat că BCR va intra în discuții, cel mai probabil, cu fiecare dintre clienții care au intentat și au câștigat acel proces.

„Pentru acei 200 de clienți care au intentat proces băncii (..) practic așteptăm, ca bancă, formularea exactă a deciziei instanței, pentru că informațiile apărute în presă nu au avut ca temei redactarea hotărârii de către Înalta Curte. Vom vedea practic, plecând de la modalitatea în care instanța va hotărî ce e de făcut, evident că ne vom plia imediat pe ceea ce a stabilit instanța. (…) Probabil, așa cum s-a întâmplat și în cazuri anterioare, probabil că Înalta Curte va determina banca să intre în negocieri cu clienții tocmai pentru a stabili practic dobânda aplicabilă creditelor pe indicatori transparenți, obiectivi. Practic, credem că cu acei clienți, la momentul respectiv, în momentul în care vom avea poziția finală a Înaltei Curți, vom intra în discuții particulare”, a spus Nicolae Cîrciumărescu.

El a explicat că dobânda de referință variabilă modificată unilateral de bancă, contestată în instanță și considerată de ICCJ drept abuzivă, „este o dobândă pe care banca a aplicat-o în trecut, în perioada 2008-2009, până la apariția ordonanței 50, care dobândă de referință variabilă era o dobândă pe care banca o fixa și o comunica lunar clienților”.

„Practic acea dobândă de referință variabilă noi nu o mai avem în cadrul contractelor noastre începând din 2010. Nu e cazul de așa ceva. Toți cei 200 de clienți sunt clienți care aveau credite contractate înainte de 2010”, a spus directorul regional din cadrul BCR.

El a precizat că, pentru ceilalți clienți ai băncii care au credite cu garanție în derulare, BCR a lansat un program prin care persoanele fizice pot renegocia cu banca condițiile de creditare. Astfel, clienții cu credite imobiliare pot beneficia de o dobândă de 4,95% pe an pentru o perioadă de cinci ani, iar cei care au credite de nevoi personale cu ipotecă pot avea o dobândă de 5,95% pe an în primii cinci ani, după această perioadă fiind introdusă o dobândă variabilă, care va fi calculată la Robor/Euribor/Libor la șase luni plus 3%, respectiv 4%.

Cîrciumărescu a precizat că la nivelul BCR acest program este implementat de peste o lună, iar unii dintre clienți și-au renegociat deja creditele, obținând astfel rate mai mici.

Directorul regional din cadrul băncii a adăugat că peste 50.000 de clienți ai BCR sunt considerați eligibili pentru a beneficia de refinanțarea acestor credite și că, prin programul de refinanțare, BCR renunță la venituri estimate la 200 de milioane de euro, mizând în schimb pe „retenția clienților pe termen lung”.

Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) a decis marți, irevocabil, că dobânda de referință variabilă, modificată unilateral de bancă, este abuzivă, într-un proces colectiv intentat BCR de peste 200 de clienți.

„Constată nulitatea absolută parțială a clauzei privind dobânda, în partea privind dobânda de referință variabilă, precum și orice altă clauză care permite B.C.R. S.A. modificarea unilaterală a cuantumului dobânzii. Obligă pe pârâta B.C.R. S.A. să modifice contractele încheiate cu reclamanții ca urmare a constatării nulității absolute parțiale a clauzei privind dobânda, precum și să emită noi grafice de rambursare în urma acestei modificări”, se arăta în minuta deciziei de marți a instanței supreme.

Totodată, judecătorii instanței supreme au constatat caracterul abuziv și nulitatea absolută a unei alte clauze, care permite BCR declararea scadenței anticipate a creditului, dacă valoarea garanțiilor constituite de consumator scade sub valoarea creditului rămas de plată.

Astfel, ICCJ a admis recursurile declarate de recurenții-reclamanți (clineții băncii – n.r.) și a modificat decizia instanței anterioare în sensul că „Admite excepția autorității de lucru judecat și respinge cererea de constatare a caracterului abuziv, de constatare a nulității absolute a clauzei indicate în petitul 1.1, precum și celelalte capete de cerere formulate în principal și în subsidiar în legătură cu această clauză (petitele 2, 3.1, 4 și 5), pentru contractele nr. 678 din 19 iunie 2007, nr. 765 din 8 martie 2006 și 2008691448 din 4 septembrie 2008, constatând autoritate de lucru judecat”.

Decizia este irevocabilă, astfel că banca este obligată să modifice contractele încheiate cu reclamanții.

„Am înfrânt BCR în primul dosar colectiv privitor la clauzele abuzive. Irevocabil. Azi se fac fix 5 ani fără 5 zile de la demararea acestui dosar”, scria avocatul Gheorghe Piperea, care i-a reprezentat pe reclamanți.

Autor

Citește și