Prima pagină » Economic » Reacția Marilor Rețele și a Magazinelor Online față de proiectul lui Piedone: Consecințele vor fi dintre cele mai grave pentru consumatori și economie

Reacția Marilor Rețele și a Magazinelor Online față de proiectul lui Piedone: Consecințele vor fi dintre cele mai grave pentru consumatori și economie

Reacția Marilor Rețele și a Magazinelor Online față de proiectul lui Piedone: Consecințele vor fi dintre cele mai grave pentru consumatori și economie

Proiectul de ordin prin care oficialii Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPIC) vor să oblige agenții economici să afișeze separat adaosul comercial pentru fiecare produs în parte, la raftul fizic, dar și platforma online, aflat în consultare publică până la finalul lunii, a stârnit reacții puternice în piață. Asociația Marilor Rețele Comerciale din România (AMRCR) și Asociația Română a Magazinelor Online (ARMO) au criticat prevederile propuse, anticipând consecințe nefaste pentru agenții economici, care vor avea efect de bumerang, cu impact asupra consumatorilor și asupra economiei românești.

Operatorii economici avertizează cu privire la consecințele ordinului repus în consultare publică de oficialii Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului (ANPC), care prevede obligația ca administratorii unităților comerciale să afișeze separat și vizibil adaosul  pe care îl aplică fiecărui produs în parte, cu scopul ca românii să poată facă „alegeri raționale, în cunoștință de cauză”, atunci când fac cumpărături, în magazinele fizice și pe platformele online. Noul proiect de act normativ aduce clarificări privind prețul la care se raportează adaosul, dar și prevederi suplimentare pentru agenții economici care importată produsele comercializate.

Mai mult, în referul publicat se precizează că obligaţia de a informa pe consumator „bate” secretul comercial sau profesional. „De asemenea, prevederile art. 23 din Ordonanța Guvernului nr. 21/1992 privind protecția consumatorilor, instituie obligaţia de a informa pe consumator  potrivit art. 19, 20, 21 şi 22, iar această obligație nu poate fi înlăturată prin invocarea secretului comercial sau profesional”, se arată în referat.

„Zilnic se pierd zeci de locuri de muncă și firme românești își închid ușile”

Conducerea Asociației Române a Magazinelor Online (ARMO) a trage atenția, într-un răspuns la solicitarea Gândul, că proiectul, dacă trece în varianta actuală propusă, va afecta într=un final consumatorii pe care ANPC vrea să fie mai bine informați, pentru lua „decizii raționale, în cunoștință de cauză”.

„Zeci de mii de companii românești vor fi forțate să divulge un secret comercial, în avantajul principal al platformelor non-UE. Acestor platforme nu li se cere să afișeze aceste informații. Ele vor câștigă de pe urmă măsurii, care aduce obligații suplimentare companiilor românești, deja afectate de concurență neloială. Zilnic se pierd zeci de locuri de muncă și firme românești își închid ușile”, a declarat Cristian Pelivan, director executiv Asociația Română a Magazinelor Online (ARMO), într-un răspuns pentru Gândul.

„Dezvăluirea acestor date va supune afacerile locale unor riscuri concurențiale semnificative. Companiile concurente — mai ales cele din afară Uniunii Europene, care nu sunt obligate să respecte cerințe similare — ar putea folosi aceste informații pentru a reduce sistematic prețurile, pentru a manipula echilibrul pieței sau pentru a exercită presiuni asupra furnizorilor. În final, consecințele vor fi dintre cele mai grave pentru consumatorii români și economia națională”, a subliniat reprezentantul ARMO.

„Acest ordin este superior legilor adoptate de Parlament, hotărârilor dreptate de guvern și nu-i așa, și tratatelor pe care România le-a semnat”

George Bădescu, directorul executiv al AMRCR, a explicat, într-o discuție telefonică cu reporterul Gândul, că acest ordin ridică mari semne întrebare, atât de natură legislativă, ajungând, în forma actuală să fie superior legilor adoptate de Parlament, hotărârilor adoptate de de guvern și chiar tratatelor semnate de România, iar în final suferă economia per ansamblu.

„Practic, un operator economic va pui să decidă care reglementare o în calcul și care sancțiunea îi va fi aplicabilă odată ce acest ordin va intra în vigoare, pentru că, practic, indiferent cum s-ar poziționa, va încălca cel puțin o altă piesă legislativă, pentru că la ora actuală avem Legea concurenței în România, avem semnat chiar și un tratat de aderare la Comunitatea Europeană, care spune că în caz de comportament anticoncurențial, sancțiunea este de 10% pe cifra de afaceri. Nu în ultimul rând, avem și contractele bilaterale, contractele dintre partenerii economici, care conțin și clauze de condențialitate. Deci asta a ar fi prima dilemă a unui operator economic”, a explicat George Bădescu.

Mai mult, spune directorul executiv al AMRCR, autoritatea care a propus acest ordin nu are drept de inițiativă legislativă.

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor, este un serviciu public, o instituție aflată în subordinea Guvernului și în coordonarea Ministerului Economiei. Deci, cu alte cuvinte, nu poate avea inițiativă legislativă, poate doar emite ordine și instrucțiuni în aplicarea legislației în vigoare. Faptul că se de un ordin care se referă la cu totul altă anvergură, să zic, legislativă înseamnă că, practic, până la urmă, acest ordin este superior legilor adoptate de Parlament, hotărârilor dreptate de guvern și nu-i așa, și tratatelor pe care România le-a semnat. În plus, atât, am putea spune, chiar că în interiorul regăsim și repetiția pe la piețele terțe, deci din afara Uniunii Europene, așa că am putea spune că este un ordin de aplicare universal”, apreciază directorul executiv AMRCR.

Astfel, pentru a rămâne în business, spune George Bădescu, un operator trebuie să decidă de ce sancțiuni e pasibil, de la Consiliul Concurenței sau ANPC, pentru că, deși actuala formă a proiectului de ordin nu include sancțiuni/amenzi, dat fiind că nerespectarea lui este definită, în preambul, o practică comercială incorectă, atunci se va raporta la legile care sunt actualmente în vigoare și acest ordin va completa legii. „Și aici suntem sin nou suntem într-o zonă de confuzie legislativă”, spune oficialul AMRCR.

„Trebuie găsit un echilibru”

Un alt argument al operatorilor economici este că, până la urmă, consumatorul este interesat de prețul final și, chiar dacă este foarte curios privind adaouul, nu aceste este un criteriu, pentru că sunt produse cu adaos mare, dar practicat la un produs negociat la un preț foarte mic cu producătorul, deci în final poate fi mai ieftin decât la un comerciant cu un adaos foarte mic pus la un preț mai mare de achiziție.

„Apoi avem și această confuzie între adaos și profit, adică adaosul respectiv trebuie să acopere și cheltuielile de funcționare și, nu-I așa, și profitul deci care ar fi relevanța lui până la urmă? De aceea nu știm dacă ordinul ăsta se adresează consumatorilor cât mai degrabă poate acestor situații în care să dăm acces la informații, care constituie până la urmă atuul unui operator economic, asta este ce are el la dispoziție ca instrument pentru a putea fi performant economic”, subliniază George Bădescu.

„În momentul în care avem și prețul, și adaosul și toate aceste intervenții care au fost făcute, ideea este că, chiar și constituțional vorbind, care mai este libertatea operatorului economic?”, a comentat directorul executiv al AMRCR.

George Bădescu subliniază că nu neagă drepturile consumatorilor, dar autoritatea este un serviciu public.

„Deci e o diferență, să spunem, între un serviciu public și cineva care vorbește despre drepturile consumatorilor. Tocmai de aceea autoritatea nu are drept de inițiativă legislativă, pentru că sunt alte foruri care reprezintă voința poporului în reglementare, da, adică guvern, Parlament și așa mai departe. Însă drepturile consumatorilor coexistă sau trebuie să coexiste și cu drepturile antreprenorilor și cu drepturile persoanelor juridice. Deci, cu alte cuvinte, dacă un drept excesiv promovat poate produce pagube sau daune celorlalți, înseamnă că trebuie găsit un echilibru. Adică nu putem pe de o parte să asistăm poate la afectarea performanței economice în numele dreptului consumatorilor. Deci trebuie găsit acest echilibru”, explică reprezentantul Marilor Rețele Comerciale.

Care sunt pârghiile actorilor din piață

La întrebarea reporterului Gândul privind demersurile pe care le-au făcut, pot sau urmează să le facă raportat la acest proiect de ordin, aflat în consultare, înainte de a intra in vigoare, George Bădescu a declarat că toate entitățile cu putere de decizie au fost informate cu privire la punctul de vedere al actorilor din piață.

„Au avut loc întâlniri, Federațai Concordia a avut o întâlnire cu prim-ministru și membri ai Guvernului, toate celelalte instituții, să spunem, cu atribuții în această zonă, au fost informate. Așadar, cu alte cuvinte, toată lumea este la curent cu acest cu acest ordin”, a precizat oficialul AMRCR.

El a admis există și posibilitatea de a fi contestat ulterior, dacă este semnat și publicat în Monitorul Oficial.

„Referitor la posibilitatea ca acest ordin să fie contestat așa mai departe, bineînțeles că există și astfel de pârghii, însă ideea era că totuși nu credem că ar trebui să fim mereu într-un soi de necolaborare la nivel național, pentru că, să nu uităm, România este într-o permanentă concurență și cu alte țări și a văzut, adică se fac permanent evaluări economice, evaluări ale modului în care funcționează economia, în care sunt respectate regulile și standardele și toate astea sunt adunate în evaluări, în ratinguri. Și atunci trebuie să fim conștienți că ar trebui să rezolvăm toate aceste lucruri printr-o consultare, prin dialog și, mai ales, în găsirea unei soluții optime pentru România”, a conchis George Bădescu.

Măsură care încalcă regulile de concurență și creează potentiale distorsiuni

Într-un comunicat publicat miercuri seara, oficialii Marilor Rețele Comerciale atrăgeau atenția că acest proiect ar putea afecta agenții economici români și, mai mult, aceștia pot suferi și rigorile legilor anticoncurențiale și la nivelul blocului comunitar.

Cu alte cuvinte, prevederile afectează concurența, implicit șansa consumatorilor de a avea prețuri mai mici, dacă agenții ar putea să își vadă reciproc prețurile și să și le alinieze.

„Pe piața de retail, confidențialitatea prețului de achiziție alături de condițiile comerciale sunt elemente importante ale concurenței. Transparentizarea prețului negociat independent de fiecare operator economic ar putea conduce la potențiale efecte restrictive asupra concurenței libere, în detrimentul consumatorilor și nu invers. Impunerea obligației pentru retaileri de a afișa componentele distinctive ale prețului final la raft – preț de achiziție și adaos comercial – reprezintă o măsură de transparentizare a pieței, care încalcă regulile de concurență și creează potențiale distorsiuni”, potrivit comunicatului transmis de AMRCR.

Ei se raportează atât la legislația națională – Legea concurenței nr. 21/1996, cât și la cea europeană – Tratatul privind Funcționarea Uniunii Europene – care interzic înțelegerile și practicile concertate, precum si orice masuri adminstrative ce au ca potențial efect distorsionarea mediului concurențial.

Membrii AMRCC subliniază că informații precum prețul de achiziție al mărfurilor și adaosul practicat sunt încadrate legislativ ca „informații sensibile comercial”, iar potențiala divulgare a acestora poate conduce la amenzi asupra cifrei de afaceri.

„Cu cât nivelul de transparentizare este mai ridicat, cu atât gradul de competitivitate poate avea de suferit. Afișarea informațiilor cu privire la prețurile de achiziție practicate de întreprinderi concurente și procentele adaosurilor comerciale nu este menit să îmbunătățească informarea consumatorilor. Dimpotrivă, inițiativa ar putea periclita concurența între întreprinderi pe piață”, spun aceștia.

Oficialii AMRCR atrag atenția că, în mod normal, înaintea adoptării unui astfel de ordin, ar trebui consultate autoritățile europene competente, inclusiv prin mecanismul TRIS, având în vedere că impunerea unei asemenea obligații creează potențiale bariere pe piață.

„Aceste bariere ar fi resimțite în primul rând în relația cu operatorii din afara României care vând pe piața locală, dar care nu ar putea fi obligați să respecte sau să aplice prevederile ordinului. O astfel de măsură poate genera un dezechilibru concurențial considerabil, afectând în mod direct retailerii români și avantajând operatorii și platformele din afara UE, care deja ridică probleme de conformare cu legislația europeană și națională. Devine evident ca în domeniile interzise prin legislația concurenței europene și naționale, Statele Membre și autoritățile statului nu pot facilita sau impune astfel de practici”, au conchis oficialii AMRCR.

Sursa foto: Mediafax Foto/LinkedIn

Citește și:

Mesajul preşedintele ANPC, de Ziua mondială a Consumatorului. Cristian Popescu Piedone: „Oameni buni, nu uitaţi că aveţi drepturi”

Piedone a descins și la Iași. Gândaci, frigidere ruginite și produse expirate scoase la vânzare în magazinele controlate de ANPC

 

Absolventă a Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, Departamentul de Limbi Moderne Aplicate din cadrul Facultății de Litere, Mădălina Prundea a debutat în presa regională, la „Evenimentul ... vezi toate articolele

Citește și