Reacția parlamentarilor croați după ce presa străină a scris despre reținerea lui Gruia Stoica, „rumunjski tajkun”
Presa croată a preluat știrea privind reținerea de către procurorii DNA a patronului Grampet, Gruia Stoica – pe care îl numesc rumunjski tajkun (mogulul român n.n.) -, unele site-uri preluând și înregistrarea video difuzată de televiziunile de știri din România cu momentul în care Gruia Stoica era adus, miercuri seara, în cătușe, la DNA.
Reținerea patronului Grampet a stârnit reacții și în parlamentul croat care și-a întrerupt sesiunea parlamentară pentru 10 minute pentru a anunța informația reținerii lui Gruia Stoica. Mai mult, parlamentari croați au cerut demisia ministrului croat al Transporturilor, Hajdas Doncic, pentru eșuarea privatizării operatorului operatorului de stat de transport feroviar de marfă din Croația, HZ Cargo.
„Gruia Stoica a fost reținut pentru o mită de 3 milioane de euro”, a anunțat parlamentarul Boro Grubisic, membru al partidului HDSSB, fiind susținut de laburistul Mladen Novak, citat de 24sata.hr.
foto captura index.hr
Patronul Grampet anunțase în vara anului trecut că a fost desemnat câștigătorul licitației pentru preluarea operatorului de stat de transport feroviar de marfă din Croația, însă privatizarea a eșuat, Stoica motivând recent, pentru Mediafax, prin deteriorarea situației financiare a operatorului feroviar croat de transport.
Parlamentarii îi cer ministrului croat al Transporturilor să explice public cum a fost posibil să fie desemnat câștigător al licitației de privatizare Grupul Grampet, cu care au fost purtate negocieri până de curând pentru preluarea pachetului de 75% din acțiunile HZ Cargo.
Ei au atras atenția că, dacă privatizarea nu ar fi eșuat, soarta a 3.500 de angajați ai HZ Cargo ar fi ajuns în mâinile patronului Grampet, dar și viitorul portului Rijeka și calea ferată dintre Rijeka și Budapesta.
Presa croată a scris, citând declarații ale ministrului croat al Transporturilor, că HZ Cargo riscă falimentul dacă nu va recurge cât mai repede la disponibilizarea a 1.000 de angajați.
La jumătatea lunii ianuarie a.c. GFR infirma informațiile potrivit cărora privatizarea din Croația a eșuat, precizînd că „nici măcar nu a ajuns la faza depunerii garanțiilor. „Procedura continuă, după cum declară chiar Ministrul Transporturilor croat. Declarațiile croate au fost preluate greșit”, anunța GFR, într-.un comunicat pe 15 ianuarie.
„În realitate, privatizarea HZ Cargo este în plină desfășurare, iar Grampet Group, împreună cu autoritățile guvernamentale croate, reprezentate de Ministerul Transporturilor, continuă negocierile pentru privatizarea a 75% din HZ Cargo, operatorul feroviar de transporturi de marfă, aflat în present în proprietatea statului croat”, se preciza într-un comunicat al Grampet din 15 ianuarie.
În iunie 2013 GFR, firmă aparținând Grrupului Grampet, a fost declarată câștigătoare în procesul de privatizare a CFR Marfă, oferind un preț de 202 milioane euro pentru 51% din acțiuni.
Tranzacția nu a fost finalizată însă până la termenul limită, 14 octombrie, pentru că unele bănci creditoare ale CFR Marfă nu și-au dat acordul pentru schimbarea acționariatului, iar Consiliul Concurenței nu a avut timpul necesar pentru a se pronunța asupra operațiunii.
GFR este implicat și în procedura de privatizare a companiei feroviare TRAINOSE din Grecia, operează pe piața din Ungaria și a anunțat că dorește să se extindă în Germania, Austria, Republica Moldova și Serbia.
Gruia Stoica, proprietarul Grup Feroviar Român (GFR), este urmărit penal pentru cumpărare de influență, după ce i-ar fi dat avocatului Doru Boștină trei milioane de euro pentru a afla prețul cerut de CFR Marfă la o licitație pentru transportarea cărbunelui, organizată de Complexul Energetic Oltenia (CEO), la care participa și GFR.
Gruia Stoica a fost arestat joi pentru 29 de zile.
Gruia Stoica a fost reținut, miercuri seară, de procurorii anticorupție și va fi prezentat joi Curții de Apel București, cu propunere de arestare preventivă, iar avocatul Doru Boștină a primit interdicție de a părăsi țara, acesta fiind acuzat de trafic de influență.
Totodată, procurorii susțin că Gruia Stoica, care controlează SC Grup Feroviar Român SA București, membră a grupului Grampet, a încercat să denatureze mediului concurențial, prin încercarea de a obține informații nedestinate publicității de la o societate de stat, pentru a-și putea adapta oferta, astfel încât să nu există riscul necâștigării licitației de către societatea controlată de acesta.
Anchetatorii notează și că Gruia Stoica, prin grupul de firme pe care le controlează, a participat la procesul de privatizare a CFR Marfă, fiind chiar declarat câștigător al procedurii organizate de Ministerul Transporturilor.
Totodată, procurorii susțin că lăsarea în libertate a lui Gruia Stoica ar putea crea o percepție negativă potențialilor investitori și ar putea fi interpretată ca o încurajare a unor astfel de „practici infracționale”.
Procurorii au mai arătat că Gruia Stoica a dat dovadă de „lipsă de scrupule, evidențiată de presiunea constantă generată asupra funcționarilor CFR Marfă și nu numai, în scopul adjudecării în mod ilegal a unor contracte care să asigure supraviețuire.