Reacția românilor în criză: mai puțini bani pentru vacanțe și haine; la alcool și țigări se renunță mai greu
Românii rămân precauți în ceea ce privește consumul și sunt dispuși să reducă cheltuielile, mai ales cele pentru haine, electronice și electrocasnice și vacanțe, dar renunță mai greu la alcool, țigări, fructe și legume, conform unui studiu 360insights, informează Mediafax.
„În ceea ce privește consumul, precauția și reducerile rămân prezente în viața românilor, însă se poate observa că față de 2010 nivelul acestor restricții nu a crescut, românii părând a fi ajuns la un nivel optim al cheltuielilor, având în vedere că își permit să achiziționeze categoriile de care au nevoie, încadrându-se în limitele de buget impuse. Hainele, încălțămintea, aparatura electronică și electrocasnică, amenajările interioare dar și vacanțele sunt în continuare pe lista cheltuielilor pe care românii vor să le reducă”, se arată într-un studiu al companiei de cercetare 360insights, care a analizat percepția românilor asupra crizei.
În ceea ce privește băuturile alcoolice și țigările, românii par mai puțin dispuși, comparativ cu 2010, să scadă cheltuielile. Dacă în urmă cu doi ani aproximativ 4 din 10 români erau hotărâți să își restrângă bugetul pentru țigări și băuturi alcoolice, în 2012 mai puțin de 3 din 10 au această intenție, cei mai mulți fiind deciși să își mențină consumul.
Îngrijirea sau întreținerea copiilor, plata utilităților, cât și cheltuielile cu fructe, legume, apă îmbuteliată sau produse lactate sunt categorii la care românii nu intenționează să facă reduceri, ci mai degrabă vor încerca să le mențină. Un comportament similar se observă și în cazul produselor farmaceutice.
Așa cum era de așteptat, persoanele din grupa de vârstă 55-64 ani, dar și cei cu venituri reduse intenționează semnificativ mai mult decât ceilalți să scadă cheltuielile în 2012.
Studiul 360insights a mai arătat că, în general, ajustarea bugetelor alocate diverselor categorii de bunuri nu se face prin renunțarea definitivă la categorie, ci în principal prin reducerea cantității sau a frecvenței de consum. Pentru anumite categorii o altă soluție este ca prețul plătit să fie mai mic, prin urmărirea promoțiilor sau alegerea unor produse sau mărci mai ieftine decât cele cumpărate de obicei.
Categoriile pentru care românii sunt mai deschiși față de promoții sau mărci mai ieftine sunt electronicele și electrocasnicele, dar și accesoriile vestimentare. Și când vine vorba de vacanțe românii se îndreaptă către opțiuni mai accesibile decât cele alese în trecut.
Totuși, atât pentru categoriile amintite anterior, cât și pentru toate celelate investigate modul de economisire pentru care optează majoritatea este reducerea cantității sau a frecvenței de cumpărare.
„În concluzie, după mai mult de trei ani de recesiune, criza financiară a devenit încetul cu încetul o constantă în viața românilor, afectând într-o măsură mai mică sau mai mare fiecare aspect al vieții cotidiene. Ca și măsuri, românii rămân atenți la cheltuieli, bugetul lor fiind într-o stare de «îngheț»”, se spune în studiul 360insights.
Studiul a fost realizat de compania 360insights be baza datelor culese în luna martie prin intervievarea telefonică a 800 de persoane cu vârste între 16 și 64 de ani.