Realitatea din spatele superofertelor. Ce se întâmplă în fiecare hipermarket din 2008 încoace
În cele aproape 1.700 de hiperÂmarÂketuri, supermarketuri și maÂgazine de tip discount din coÂmerțul modern erau angajați la finalul anului trecut aproape 72.000 de salariați, potrivit datelor puÂbliÂce.
Numărul de angajați aproape s-a duÂblat în perioada 2008-2015, în timp ce nuÂÂmărul de magazine a crescut de peste paÂÂtru ori. Astfel, numărul mediu de saÂlaÂÂriați per unitate a scăzut la mai puțin de jumătate.
Dintre cele zece rețele anaÂliÂÂzate de ZF, opt sunt pe minus la indiÂcaÂÂtoÂrul angajați per magazin. Singura reÂțea care și-a majorat numărul mediu de salaÂriați per magazin a fost Profi, pe când la Lidl indicatorul a rămas constant.
„Diferențele foarte mari (de număr de salariați per magazin, n.red.) sunt date de schimbările din piață în ultimii ani. (…) În contextul conÂcurenței tot mai acerbe și al puterii de cumpărare scăzuÂte, au avut loc și scăderi de vânzări per maÂÂgaÂzin. Astfel, singura metodă la care au apelat retailerii străini a fost reÂduÂcerea cosÂturilor. Acest lucru a înÂsemÂnat și reÂstrucÂturări de personal”, spune OaÂna Botolan Datki, SEE managing partÂner în cadrul companiei cu activități în secÂtorul resurselor umane Consulteam.
Ea spune că scăderile de consum din perioada 2009-2011 nu au fost recupeÂraÂte încă, iar lupta tot mai acerbă pentru cliÂenți între rețele a dus la restructurări.
Consumul intern a crescut anul treÂcut cu 8,9%, amintind de anii de boom. Cifra de afaceri din comerțul cu amăÂnunÂtul, principalul indicator al consuÂmuÂlui, mai are însă de recuperat 1,6% pentru a reveni la nivelul din 2008, unul dintre cei mai buni ani pentru economia locală, potrivit calculelor ZF.
Comerțul modern este unul dintre ceÂle mai importante sectoare din ecoÂnoÂmie, cu afaceri totale de 10 mld. euro anual.