România este pregătită dar mai are multe de realizat pentru ca reciclarea să devină o sursă pentru economia circulară. Declarația îi aparține lui Dan Ceaușescu, CEO GreenPoint, și a fost făcută în cadrul conferinței Recyle Now.
El a menționat soluțiile pentru a realiza acest deziderat, dintre care, cea mai importantă, este educația și conștientizarea populației.
“România este pregătită pentru economia circulară, dar mai sunt multe de făcut: în sistemul de colectare separată, în special cel pentru municipal – la primării, UAT-uri (n.red. – Unități Administrativ Teritoriale) și ADI-uri (n.red. – Asociații de Dezvoltare Intercomunitară), există infrastructură de completat – nu peste tot există toată infrastructura pusă la punct – și, cel mai important, educarea și conștientizarea populației, să reușim cumva să-i mobilizăm pe oameni, să-i cointeresăm, astfel încât colectarea separată să crească foarte mult și, bineînțeles, calitatea deșeurilor colectate să fie la nivelul pe care-l așteptăm”, a declarat Dan Ceausescu.
CEO-ul GreenPoint a vorbit și despre importanța ecodesignului în producția de ambalaje.
“Producătorii trebuie să acorde o atenție deosebită producerii ambalajelor atunci când le pun pe piață, încă din faza de producție. Să aibă în vedere și reciclabilitatea acestora, ceea ce se întâmplă în tot acest proces de utilizare și consum. Ele să fie cât mai ușor reciclabile, iar într-un final – într-adevăr utilizatorul, care trebuie să fie conștient că aceste ambalaje sunt resurse și nu deșeuri -, ele trebuie colectate separat și puse la locul potrivit”, a arătat Dan Ceaușescu.
În ceea ce privește atingerea țintelor de colectare și reciclare, mecanismul Clearing House poate coordona relația OIREP-urilor cu autoritățile publice locale, responsabilă să asigure colectarea separată a hârtiei, metalului, plasticului și sticlei din deșeurile municipal.
“Mecanismul Clearing House ne așteptăm să aducă o viziune de ansamblu asupra sistemului național. Există localități care performază bine și vrem să luăm acea expertiză și să o introducem și în cele care nu performează.
Există multe resurse investite la nivel local în aceste campanii de informare/conștientizare și am dori să facem o campanie și la nivel maional cu un randament mult mai bun.
Există multă expertiză și în partea producătorilor, și în partea de OIREP-uri și am vrea cumva să reușim să o capitalizăm la nivelul fiecărui UAT din România și, mai mult decât atât, în tot acest Clearing House este un suport pentru primării, pentru municipalități și ar fi mult mai simplu pentru ele să încheie un singur contract, să stea de vorbă cu un singur partener, să rezolve întreaba problematică a acestor deșeuri de ambalaje”, a conchis Dan Ceaușescu, CEO GreenPoint.
Partenerii Conferinței Recycle Now au fost Administrația Fondului pentru Mediu (AFM), Asociația OIREP Ambalaje, Profi, RetuRO, Green Point și Red Point.