Retailerii încasează 2,6 miliarde de euro din vânzările de produse sub marcă proprie
Românii cumpără din ce în ce mai multe produse sub marca proprie a retailerilor, al căror preț este cu până la 20% sub cel al brandurilor, acestea ajungând să reprezinte 15% din piața de retail, adică aproape 2,6 miliarde euro.
Valoarea pieței de retail a fost anul trecut de 17,2 miliarde euro potrivit datelor Consiliului Concurenței.
„Cota de piață a mărcilor private în prima jumătate a anului 2013 reprezintă 15% din piața locală de FMCG, dublu față de 2010. Discounterii și hipermarketurile înregistrează cele mai mari vânzări de mărci private, iar categoriile cu cea mai bună dinamică sunt lactatele și dulciurile”, a declarat Raluca Răschip, consumer goods & retail director GfK Romania.
Segmentul de preț mediu (mainstream brands – n.r.) este cel mai afectat de creșterea mărcilor proprii, ponderea acestuia în total piață scăzând de la 46% la finalul anului 2012 la 43% în prima jumătate a anului. Brandurile premium au rămas la același nivel, de 19%, în timp ce mărcile economice cresc odată cu mărcile private, ponderea acestora ajungând la finalul primelor șase luni la 24%, de la 22% în 2012, potrivit unei prezentări GfK.
Mărcile private sunt cumpărate în principal de la discounteri (40%) și de la hipermarketuri (32%). De altfel, mărcile private dețin și cea mai mare pondere gamele de produse ale magazinele cu profil discount, respectiv de 80% în cazul Lidl, 20% în cazul Penny Market și 18% în cazul Kaufland. În cazul hipermarketurilor, ponderea mărcilor private este de 13% la Carrefour și de 6% la Auchan.
Toți retailerii mari din România, precum Kaufland, Carrefour, Lidl, Auchan, Penny&XXL, Mega Image, Cora, Profi și Billa, dețin o gamă de produse sub marcă proprie, multe dintre acestea fiind fabricate în România. Acestea sunt cu până la 20% mai ieftine decât cele de brand. Principalele categorii de produse pe care retailerii au dezvoltat mărci proprii sunt cele de bază.
Raluca Răschip declara la mijlocul lunii noiembrie că în acest an consumul total de bunuri de larg consum (FMCG) va crește ușor în acest an, cu 1%, în valoare, față de 2012.
„În acest an am observat o creștere foarte, foarte ușoară a consumului total de FMCG, în valoare, de 1% comparativ cu 2012. La un coș de 60 de categorii consacrate, creșterea este mai curajoasă, de 4,5%, însă vestea proastă este că inflația pe food a fost 7% conform Eurostat, și a fost pentru prima dată când inflația pe food a fost mai ridicată decât inflația generală. Consumatorul român nu a mai absorbit în 2013 inflația în consumul de FMCG și atunci a recurs la cumpărarea de produse mai ieftine față de 2012, cu un volum în creștere cu 3,5%”, spunea Răschip într-o conferință de retail.
Potrivit GfK, numărul de gospodării care au cumpărat cel puțin o dată o marcă privată din orice format de retail a atins potențialul maxim încă din 2011, mai mult de 9 din 10 gospodării din România achiziționând mărci private, iar ulterior s-a intrat într-o etapă de consolidare, în care cumpărătorii devin loiali mărcilor private.
Categoriile cu cea mai mare cotă de piață în volum erau la finele primului semestru batistele de hârtie (52%), șervețelele umede (64%), prosoape de hârtie (37%), uleiul pentru gătit (38%) și hârtia igienică (33%). De asemenea, produsele sub marcă proprie care au înregistrat cele mai mari rate de creștere au fost cerealele pentru micul dejun, săpunul, brânza, iaurtul, ciocolata tablete și pralinele.
Anul trecut, potrivit unui raport al Consiliului Concurenței, vânzările de produse marcă privată ale retailerilor au crescut, față de 2011, cu 34% pe categoria alimentelor și cu 36% pe segmentul produselor nealimentare.
Potrivit sursei citate, ouăle, uleiul și carnea de pui au o pondere de peste 50% din vânzările retailerilor pe fiecare din aceste categorii. De asemenea, aproape 40% din vânzările de făină sunt sub marcă proprie, pe segmentul conservelor ponderea brandurilor proprii este de 35%, de 30% la pește și fructe de mare, 26% la produse congelate, 22% la mezeluri, 22% la lactate, 19% la dulciuri, 16% la panificație, 15% la sucuri și apă, 12% la băuturi alcoolice, 11% la zahăr, 10% la legume și 10% la vinuri.