Prima pagină » Economic » „România are un potențial REAL pentru un al treilea mare producător auto”. Cum putem egala Ungaria, după autogolul pe care ni l-am dat în 2008

„România are un potențial REAL pentru un al treilea mare producător auto”. Cum putem egala Ungaria, după autogolul pe care ni l-am dat în 2008

„România are un potențial REAL pentru un al treilea mare producător auto
Grupul Daimler ar putea deveni al treilea mare producător de mașini de prestigiu din România, după Renault și Ford, este de părere Constantin Stroe, vicepreședinte Dacia și președinte al Asociației Constructorilor de Automobile din România (ACAROM)

Grupul Daimler ar putea deveni al treilea mare producător de mașini de prestigiu din România, după Renault și Ford, este de părere Constantin Stroe, vicepreședinte Dacia și președinte al Asociației Constructorilor de Automobile din România (ACAROM). În opinia sa, constructorul german ar putea alege să deschidă o nouă uzină în România, în defavoarea extinderii celei din Ungaria, pentru a nu-și concentra toată capacitatea de producție într-un „mastodont negestionabil”.

„România are un potențial real pentru un al treilea mare producător de prestigiu. Avem două, Renault și Ford. Am putea avea încă unu, fără niciun fel de dubiu”, a declarat Stroe pentru gândul.

Presa din Ungaria a relatat zilele trecute despre decizia grupului Daimler de a analiza rentabilitatea deschiderii unei uzine de mașini în România. Oficialii grupului ar fi deranjați de „politicile economice imprevizibile” din Ungaria în contextul în care s-au angajat să extindă capacitatea fabricii de la Kecskemet. Gigantul german a anunțat recent o investiție de 300 de milioane de euro într-o fabrică de cutii de viteză din România.

„În lumea auto nu se dezvoltă capacități la infinit. Vă dau exemplul de la Dacia. Noi avem o capacitate de producție de 350.000 de unități. Am fi putut să mărim capacitatea la 550.000 de unități, dar am fi devenit un mastodont negestionabil. De aceea au luat cei de la Renault decizia de a deschide unitatea din Maroc”, a explicat Stroe care a arătat că Daimler ar putea ajunge la aceeași concluzie.

Cristian Socol, consilierul premierului Ponta: România va încheia parteneriate strategice cu investitorii de marcă

Stroe a arătat că decizia instalării unei uzine producătoare de mașinini ține de strategii pe termen mediu și lung și implică o investiție mare din punct de vedere financiar, însă România are câteva avantaje din punct de vedere al unor criterii de selecție.

„Costul forței de muncă în România este de 60% din cel din Ungaria”, a precizat președintele ACAROM.

Întrebat cum ar putea statul să-i convingă pe cei de la Daimler să investească aici, Cristian Socol, consilierul premierul Victor Ponta, a declarat pentru gândul că România are o serie de avantaje competitive.

„România va încheia parteneriate strategice cu investitorii de marcă, vizând o strategie comună de dezvoltare. România are scheme de ajutor de stat pentru investiții mari cu creare de locuri de muncă. România are cluster de competitivitate pe industria auto, personal calificat, talentat în domeniu, deductibilitate până la 50% din cheltuielile de cercetare-dezvoltare, potențial ridicat de export și absorbție ridicată pe piața internă, precum și un cost competitiv al forței de muncă”, a spus Socol.

Presa ungară a relatat că oficialii producătorului german de mașini s-ar fi arătat deranjați de „politicile economice imprevizibile” din Ungaria în contextul extinderii capacității fabricii de la Kecskemet.

Socol a arătat că România poate oferi stabilitate macroeconomică, un angajament solid privind consolidarea fiscală, politici monetare credibile, ancorarea unor politici credibile prin respectarea angajamentelor din acordul cu instituțiile financiare internaționale, potențial ridicat pe termen mediu și lung, precum și predictibilitate fiscală.

Daimler a negat informațiile apărute în presa de peste hotare, spunând că nu a existat nicio decizie fermă privind creșterea capacităților de producție în 2013.

„Negăm speculațiile apărute în presă că extinderea fabricii Mercedes-Benz din Kecskemét a fost planificată pentru 2013 și a fost acum amânată. Daimler a confirmat la inaugurarea fabricii în martie 2012 că există potențial pentru o extindere la Kecskemét. Totuși, nu a fost luată nicio decizie în acest sens, astfel că nu există nici o amânare”, a declarat un purtător de cuvânt al grupului.

Industria auto din Ungaria

Industria auto din Ungaria este unul dintre principalii piloni ai economiei statului vecin și reprezintă circa 20% dintre exporturile acestuia. Dacă înainte de 1990, Ungaria s-a axat pe producția de camioane și autobuze (Ikarus și Raba Automotive), după căderea „Cortinei de fier”, statul a ajuns să exporte în special șasiuri și osii, precum și alte componente produse de Raba Automotive.

În acea perioadă, pe piața ungară s-au stabilit trei producători de talie mondială, respectiv Suzuki, Opel și Audi. Anul trecut, lista giganților a fost completată de Daimler care a ales Ungaria în defavoarea României și Poloniei pentru deschiderea primei fabrici în Europa de est.

Audi Ungaria este cea mai mare uzină producătoare de motoare din lume. Anul trecut a atins un nou nivel record de producție, respectiv 1,915 milioane de unități, în creștere cu 1,6% față de anul precedent. Cu toate acestea numărul de autoturisme produse a scăzut în 2012 la 33.500, față de 39.500 în 2011. Totodată, vânzările Audi Ungaria au fost de circa 5,2 milioane de euro, în scădere cu 5,4% față de anul anterior.

Compania a finalizat anul trecut o investiție de un miliard de euro la Gyor unde a construit o nouă uzină. Numărul de angajați a crescut cu 18,3 procente, la 8.663, la finele anului trecut, iar în primele luni ale acestui an, Audi a mai angajat alte 300 de persoane.

În februarie, Opel a anunțat că plănuiește să extindă uzina de la Szentgotthárd. Compania va investi 130 de milioane de euro în extidenrea fabircii unde se produc în prezent motoarele, atât diesel cât și pe benzină.

„Opel este în mijlocul unei ofensive: 23 de modele noi și 13 motoare noi vor fi lansate până în 2016, iar multe dintre aceste motoare vor fi construite în Ungaria”, a declarat Joachim Koschnicke, vicepreședinte Opel pentru relația cu guvernul.

Uzina va fi extinsă cu 1.600 de metri pătrați, iar capacitatea va fi mărită cu 100.000 de unități, la 600.000 de motoare anual. Investiția totoală a companiei în Ungaria se ridică astfel la 1,4 miliarde de euro. Compania germană Opel este controlată de General Motors care deține pachetul majoritar de acțiuni.

Producătorul japonez Suzuki a intrat pe piața ungară în 1991. În prezent, acesta produce în Ungaria în jur de 170.000 de mașini anual. Investiția în fabrica de la Esztergom s-a ridicat la circa 14 miliarde de forinți, echivalentul a 47 de milioane de euro la cursul actual de schimb.

România a pierdut în 2008 competiția cu vecinii din Ungaria

România se afla în 2008, alături de Polonia și Ungaria, pe lista scurtă a statelor în care ar fi urmat să fie amplasată noua uzină Daimler.

Fabrica Mercedes-Benz, deschisă în marie anul trecut, este una dintre cele mai mari investiții greenfield din Ungaria și prima uzină deschisă de Daimler în Europa de est, potrivit presei ungare.

Anul trecut uzina și-a atins ținta de 40.000 de autoturisme produse. În ianuarie, pe liniile de producție au intrat Mercedes-Benz CLA Rolls, mașini produse în exclusivitate la fabrica din Ungaria.

„Ne dorim să dezvoltăm în continuare, împreună, investiția din Ungaria. Pentru a ne atinge acest obiectiv vom continua să ne bazăm pe cooperarea bună care există deja între guvern și compania noastră”, Martin Jäger, la semnarea memorandumului de cooperare.

Potrivit datelor executivului de la Budapesta, peste 100.000 de persoane lucrează direct sau indirect în industria auto din Ungaria, în care activează circa 600 de companii.

Circa 90% din producția de mașini este exportată, în principal în statele UE.

Costul forței de muncă în Ungaria este de circa 6,4 euro pe oră, potrivit celor mai recente date ale Organizației Internaționale a Muncii, mai ridicat decât în România unde acestea se ridică la circa 4,7 euro pe oră. Cu toate acestea, salariile din Ungaria sunt competitive în comparație cu cele din Germania unde costul forței de muncă ajunge la circa 34 de euro pe oră.

Ce condiții a pus Daimler pentru investiția din România

Până la fabrica „mare”, Daimler testează România cu o fabrică „mică”, unde va produce cutii de vitează. Gigantul german a solicitat sprijinul autorităților locale pentru a pune la punct infrastructura de apă și canalizare, dar și cea rutieră. Mai exact, producătorul auto a cerut construirea unui drum care să lege uzina de șoseaua națională.

„Daimler vrea construirea unui sens giratoriu pe drumul național Deva-Orăștie-Vințu de Jos-Sebeș, drum care trece prin apropierea autostrăzii Deva-Orăștie. Pe lângă acesta, va fi construit un nou drum, de circa un kilometru, care să facă legătura sensului giratoriu cu zona unde se găsește fabrica. CNADNR va organiza licitație pentru a stabili constructorul. Trebuie relocată o stație meteo și trebuie mutate utilități, cum ar fi rețele electrice”, au declarat președintele Consiliului Judențean Alba, Ion Dumitrel, pentru gândul.

Investițiile vor fi finanțate de la bugetul de stat, banii urmând ca banii să fie alocați la rectificarea bugetară din vară, a mai precizat el.

Grupul Daimler va investi 300 de milioane de euro în filiala sa din România, compania Star Transmission Cugir, înființată în urmă cu 13 ani. Aceasta era deținută la acea dată de grupul german în parteneriat cu statul român, prin Uzina Mecanică Cugir, controlată de Compania Națională Romarm.

În aprilie, Varujan Vosganian, ministrul Economiei, a anunțat că statul a vândut cu circa 4 milioane de euro participația pe care o avea la Star Transmission Cugir.

Citește și