În România prețurile băuturilor alcoolice și al țigărilor au crescut cel mai mult în perioada 2000-2017, cu 726%, peste media europeană, care a fost 92,1%. De asemenea, creșteri semnificative de prețuri în perioada analizată s-au înregistrat la combustibili, locuințe, apă, gaz și electricitate (536%), în timp ce media europeană a fost 57,2%.
Transportul în România a crescut în perioada analizată cu 338%, iar restaurantele și spațiile de cazare au crescut prețurile și tarifele cu 328%, media europeană în acest sector fiind de 56%. Românii plătesc mai mult și pentru educație, cu 297% în perioada 2000-2017, în timp ce media europeană a fost 91%.
Potrivit Biroului de Statistică al Uniunii Europene, românii plătesc mai mult și pentru mâncare/băuturi non-alcoolice (unde creșterile au fost de 185% în perioada analizată), comunicații (135%), îmbrăcăminte și încălțăminte (144%) și sănătate (116%).
„Între 2000 și 2017, prețurile din UE au crescut cu 36% în general. Cele mai mari creșteri au fost înregistrate pentru băuturile alcoolice și tutun, precum și pentru educație, unde prețurile au crescut cu mai mult de 90%. Sectorul imobiliar, cel al utilităților, precum și serviciile turistice au avut rate de creștere de peste 55%. Prețurile pentru îmbrăcăminte și încălțăminte au rămas aproape stabile, în timp ce prețurile pentru comunicații au scăzut cu mai mult de 20%”, menționează Eurostat.
La nivelul statelor membre, după România, țările cu cele mai mari creșteri de preț au fost Islanda (108,3%), Ungaria (98%), Letonia (86,7%) și Bulgaria (84,6%), iar la polul opus se află Germania cu 28,6%, Suedia 29,1% și Franța 29,7%.
Comparativ cu România care a crescut prețurile cu 536,5% în sectorul imobiliar, utilități și combustibili, Irlanda a crescut prețurile în același sector cu 199%. De asemenea, Irlanda stă pe poziția a doua și la valoarea produselor de mobilier și elemente decorative (74,9%, față de 128% în România), dar și la capitolul recreație și cultură (88%, față de 128,9% în România).
În sectorul horeca și cel al serviciilor turistice, Ungaria ocupă poziția a doua în clasament cu 158,5% față de 328% în România, iar în privința prețurilor din sănătate, Ungaria ocupă prima poziție cu 156%.
Poziția Letoniei din clasament a fost inflențată de creșterea prețurilor la alimente și băuturi non-alcoolice care au fost cu 123,4% mai mari. De asemenea, creșteri s-au înregistrat și în sectorul utilităților, combustibililor și imobiliarelor (167,5%), dar și în sănîtate (139,2%).
În Bulgaria, cele mai mari creșteri ale prețurilor au fost la băuturile alcoolice și tutun (408,8%, față de 726,5% în România), dar și în sănătate (154%). La polul opus se află Germania, unde cele mai mici prețuri au fost înregistrate în sectorul imobiliar, utilități și combustibili (38,1%), dar și horeca – 41,9%.
Pe de altă parte, Franța a înregistrat scăderi de 7,5% din preț pentru servicii de recreație și cultură, în sănătate creșterile au fost de 22,7%, iar prețurile pentru restaurante și spații de cazare au înregistrat creșteri de 47,9%.