Master Planul General de Transport va fi făcut public pe 1 octombrie 2014, odată cu prezentarea acestuia în cadrul ședinței Comisiilor de transport ale Parlamentului României, a anunțat marți Ministerul Transporturilor.
Documentul trebuia sa fie gata în urmă cu aproape un an.
Reprezentanții Comisiei Europene au recomandat AM POST (Autoritatea de Management) adoptarea mai multor măsuri, printre care „îmbunătățirea metodologiei de elaborare a Master Planului, prin adăugarea unor scenarii alternative de testare a proiectelor de transport, care să includă criterii de selecție ce vizează performanța economică, apartenența la rețeaua TEN-T Core, precum și criterii de mediu”, potrivit unui comunicat de la Ministerul Transporturilor.
În plus, comisarii europeni au solicitat autorităților române revizuirea valorilor estimate pentru fiecare proiect în parte.
Pe de altă parte, autoritățile trebuie să își asume reforma feroviară, care presupune printre altele „punerea accentului pe o rețea feroviară redusă” și pe „introducerea serviciilor competitive pentru pasageri”, dar și a unui program de creștere a eficienței.
Acordarea unei atenții sporite proiectelor care închid coridoarele europene de transport în actuala perioadă de programare reprezintă o altă recomandare a Comisiei Europene adresată autorităților române.
AM POST va organiza ședințe publice pentru fiecare domeniu de transport.
Un document din Master Planul de Transport publicat în aprilie arăta că autostrăzile din România vor totaliza a nivelul anului 2020 mai puțin de 1.000 de kilometri, în condițiile în care ministrul Transporturilor, Dan Șova, a anunțat recent că rețeaua va ajunge peste șase ani la 2.440 kilometri.
Numărul de kilometri de autostradă din România se va dubla până în anul 2020, de la 550 km la 993 km, se arată într-unul din documentele din Master Plan, publicate în aprilie anul acesta de Ministerul Transporturilor.
În cadrul aceluiași document, denumit „Raport asupra definirii problemelor”, se arată că, pentru scenariul de referință 2020, rețeaua de autostrăzi va crește cu 433 kilometri față de anul 2011, ajungând la un total de 934 de kilometri.
Consultantul statului român pentru realizarea Master Planului este compania americană AECOM, în baza unui contract de 9,5 milioane lei fără TVA (2,15 milioane euro), atribuit în 2012.
România va primi, în total, în exercițiul financiar multianual 2014-2020, o sumă de 39,88 miliarde de euro – fonduri structurale și de coeziune și fonduri destinate agriculturii.