Prima pagină » Economic » România pierde în favoarea Poloniei o investiție de 500 de milioane de euro

România pierde în favoarea Poloniei o investiție de 500 de milioane de euro

România pierde în favoarea Poloniei o investiție de 500 de milioane de euro
România pierde investiții majore pe bandă în favoarea țărilor vecine, după ce ani la rândul companiile străine au atras atenția că fără infrastructură și fără investiții majore în școli și universități nu vor veni să construiască uzine și fabrici importante. La opt ani după ce am pierdut investiția într-o uzină auto, acum România pierde o investiție pentru o uzină de motoare.

Daimler AG, compania care deține brandul Mercedes-Benz, a anunțat astăzi oficial că va investi 500 de milioane de euro în construcția unei noi uzine de motoare. În cursă pentru această uzină era și România, unde la Sebeș Daimler produce prin compania locală Star Transmission cutii de viteze. Aceasta este cea mai mare investiție pe care România o pierde în ultimii ani în favoarea unei alte țări din Europa Centrală. Noua uzină ar fi asigurat 1.500 de noi locuri de muncă bine plătite.

La începutul lunii aprilie Costin Borc, vicepremier, ministru al economiei, tehnocrat și fost director general al CRH, declara în cadrul deschiderii noii fabrici de cutii de viteze a Daimler de la Sebeș faptul că „investițiile străine reprezintă o prioritate pentru Guvernul României și implicit pentru mandatul meu ca ministrul al economiei. La rândul ei, România este o soluție pentru investitori”. Pe de altă parte, la fel precum în 2014 când a fost demarat proiectul de 300 mil. euro, nu exista o autostradă fără întreruperi între Sebeș și Sibiu, iar promisiunea guvernului de atunci, condus de Victor Ponta, de a avea o autostradă până la Nădlac nu s-a concretizat. 

Polonezii se lăudau deja se săptămâna trecută cu faptul că Mercedes-Benz va investi într-o uzină, potrivit publicației Rzeczpospolita, nemții fiind interesați să construiască noua fabrică în orașul Jawor, din Silezia Inferioară, Polonia.

În Ungaria, la Kecskemet, nemții au anunțat un plan suplimentar pentru a extinde uzina de vehicule în urma unei investiții de 600 mil. euro. România a pierdut în 2008 investiția în favoarea Ungariei la acea vreme, din cauza lipsei unui plan concret pentru a dezvolta infrastructura rutieră și de a construi autostrăzi, dar și de specula imobiliară cu terenuri, potrivit presei de la acea vreme. Pe de altă parte, acum Mercedes-Benz produce în Ungaria 180.000 de mașini anual și vrea să ajungă la 300.000. valoarea mașinilor produse acolo fiind de peste 9 miliarde de euro, dublu comparativ cu Dacia.

Markus Schaefer, membru în consiliul de administrație al Mercedes-Benz Cars și supply chain manager declara la începutul lunii aprilie, în cadrul evenimentului de inauguare a investiției de 300 mil. euro în extinderea fabricii de transmisii că la Sebeș vor fi dezvoltate noi proiecte ce țin de trenul de rulare, ceea ce poate însemna atât componente cât și motoare.

În condițiile în care doar cu transmisiile automate cu cinci și șapte trepte, Star Transmission a ajuns în top 10 exportatori ai României anul trecut, pe poziția a zecea, cu noua cutie cu nouă trepte, care în viitor se va regăsi pe cel puțin 80% din mașinile produse dar și cu motoare, Daimler ar putea ajunge chiar cel mai mare exportator, depășind Automobile Dacia, care trimite la export mașini, cutii de viteze și motoare în valoare de peste 4,5 miliarde de euro anual.

Potrivit lui Falk Pruscha, director general Star Transmission și Star Assembly, compania locală a Daimler poate trece în acest an de pragul de un miliard de euro, în condițiile în care de la un singur schimb în prezent, până la finalul anului noua cutie 9G-Tronic va fi produsă în trei schimburi.

Citește în continuare pe zf.ro.

Autor

Citește și