România se află pe locul 9 la nivel global în rândul destinațiilor preferate pentru proiecte de tip call center, în perioada 2008-2012, când aceste investiții au adus pe piața locală aproape 11.500 de locuri de muncă, potrivit unui studiu al firmei de consultanță imobiliară Jones Lang LaSalle (JLL).
La nivel european, România este devansată doar de Marea Britanie și Polonia.
„Forța de muncă înalt calificată în domeniul IT din București și alte orașe importante, unde se regăsesc centrele universitare, precum și cunoașterea mai multor limbi străine, plasează în continuare România în topul preferințelor investitorilor pentru astfel de operațiuni, locul 9 la nivel mondial și locul 2 în Europa, după Marea Britanie și Polonia”, potrivit JLL.
În pofida dificultăților economice din 2009, a recuperării lente din 2010 și a instabilității politice care a marcat o mare parte a anului în curs, România a rămas în vederea jucătorilor multinaționali.
Pe lângă considerentele care fac parte din procesul de alegere a unei locații pentru un astfel de proiect, disponibilitatea crescută a programelor de ajutor de stat plasează România între destinațiile preferate. Majoritatea programelor de ajutor de stat, intrate în vigoare în 2007, ar urma să expire în 2013, dar este foarte probabil să fie extinse, se arată în raport.
Cele mai recente mișcări pe piața centrelor de tip call center evidențiază în România prezența unor activități cu valoare mai ridicată, precum servicii juridice, dezvoltarea de software și servicii financiare, care cer un profil diferit al candidaților. Pe de altă parte, notează JLL, acești candidați sunt atrași mai mult de stabilitate și mai puțin de salariu, dar și de perspectivele de carieră, respect, responsabilități și ocuparea unor poziții de decizie.
„Piața Europei Centrale și de Est, de circa 100 de milioane de persoane, este bine poziționată pentru a răspunde acestor nevoi în creștere ale corporațiilor. Țările în care există o prezență robustă, de exemplu Polonia și România, înregistrează adăugarea unor roluri tot mai avansate la gama de procese executate în centrele existente. În statele UE din regiune, accesibilitatea externă, conectivitatea internă și infrastructura (transport și imobiliare) s-au schimbat profund, în sens pozitiv, de la aderarea acestora la UE”, a declarat directorul operațional al JLL Europa Centrală și de Est, John Duckworth.
Sectorul imobiliar în Europa Centrală și de Est este în prezent bine plasat pentru a acoperi cerințele celor care intră sau se extind în activitățile de tip call center, a afirmat șeful de cercetare al JLL pentru Europa Centrală și de est, Kevin Turpin. Majoritatea piețelor de birouri favorizează, în prezent, chiriașii, a spus Turpin.
Pe prima poziție la nivel global în topul destinațiilor pentru proiecte din categoria call center se plasează Filipine, cu 72.444 de locuri de muncă create în perioada 2008-2012 de 115 proiecte de tip call center. După Filipine urmează India (64.370 locuri de muncă și 105 proiecte), China (25.455 slujbe – 56 de proiecte), Marea Britanie (22.304 posturi – 95 de proiecte) și Statele Unite (18.594 posturi – 78 de proiecte).
În rândul ultimelor cinci locuri din top 10, diferențele sunt mai mici. Pe poziția a șasea se află Brazilia (13.964 locuri de muncă – 23 de proiecte), Polonia (13.476 posturi – 46 de proiecte), Mexic (11.515 slujbe – 18 proiecte), România (11.438 posturi – 40 proiecte) și Costa Rica (8.878 posturi – 31 proiecte).
Studiul a fost elaborat în colaborare cu Ernst& Young și The Grafton Employment Group.