România, țara chioșcurilor: buticurile de cartier de la noi, cu 50% mai performante decât în Polonia
Deși comerțul traÂdiÂțioÂnal din RoÂmâÂnia a pierÂdut constant jucători în ulÂtiÂmele două decenii, vânÂzările per maÂgazin sunt cele mai mari din reÂgiune. O explicație poate fi fapÂtul că aproape jumătate din popuÂlația RoÂmâÂniei trăiește în mediul rural, unde coÂmerțul modern este aproape inexistent.
Mai mult, executivii și analiștii spun că în România comerțul tradiÂțional nu va dispărea tocmai pentru că există o pondere atât de mare a popuÂlației care trăiește în ruÂral. Aceasta este cea mai mare ponÂdere de la nivel european, mai mare chiar deÂcât în Bulgaria. Cota de piață a coÂmerÂțului tradițional va mai scădea însă chiar sub 40% cât este acum, urmând să răÂmână în joc doar actorii care au reușit să se specializeze sau să își seÂcurizeze o bază critică de clienți.
Comerțul tradițional a pierdut un sfert dintre magazine în perioada 2008-2017, până la finalul acestui an numărul de chioșcuri și alimentare urmând să coboare sub 54.000.
Vânzările s-au întors însă la niÂvelul de 8,8 mld. euro, din 2008, după ce măÂsurile de relaxare fiscală au dat o gură de oxigen pieței.