Emiterea facturilor la energie electrică a fost întreruptă la finalul anului trecut, pentru că a fost nevoie de timp pentru actualizarea sistemelor informatice pentru implementarea celor mai recente măsuri de plafonare a prețurilor, astfel că, pentru câteva luni, românii nu au mai primit facturi în poștă. Marii furnizori au anunțat că acestea vor întârzia, după ce au fost emise doar până la jumătatea lunii decembrie, iar în acestă perioadă clienții încep să le primească, și, în unele cazuri, să fie șocați când văd cât au de plătit.
Clienții casnici ai furnizorilor de curent electric beneficiază de prețuri plafonate – pe baza unei grile de consum și în funcție de încadrarea în trei categorii aparte – astfel că, dat fiind și că temperaturile nu au fost foarte scăzute, cuantumul facturilor nu ar trebui să fie exagerat de mare.
Între 1 ianuarie 2023-31 martie 2025, toți clienții casnici beneficiază de plafonarea prețului energiei, respectiv preț final, cu TVA inclus,la:
În acest context, românii care au început să primească facturi, iar valoarea lor este șocant de mare, încep să reclame pe rețelele de socializare și să ceară sfaturi pentru reglarea acestora.
Este și cazul unui consumator care a detaliat recent pe platforma Reddit situația lui. „E greșeală, nu? Efectiv n-are cum să am atâta, stau singur într-o garsoniera mică, maxim am dat 250 lei la curent, cum se poate să-mi vină de 10 ori mai mult?”, a scris un client pe Reddit, care a încheiat cu un „Doamne ajută!”.
Pe factura postată apărea un consum de 1.775 kWh pentru luna februarie, cuantumul facturii la curent fiind de 2.307,51 lei.
Zeci de internauți au comentat la postarea lui, unii dintre ei explicând chiar că au trecut prin aceeași situație și recomandând variante pentru a ieși din impas:
„Și eu am pățit asta acum 1 lună. Primul pas e să suni la Enel (021 9977) și să fii pus în legătură cu un reprezentant. El o să îți spună să trimiți email la [email protected], îți care specifici că ești proprietar, adresa, poză la indexul curent (același specificat la telefon), și că dorești recalcularea facturii. Răspunsul îl ai în aplicație (nu și din email, din păcate) cam în 5 zile lucrătoare. Succes!”, a scris un alt internaut.
„E o greșeală pe undeva… poate se baza pe o estimare foarte proastă… atâta consum eu în 18 luni…”, a scris un alt urmăritor.
„Tu trimiți indexul? Mie mi-au citit greșit indexul și mi-au pus 2.000 kWh în plus, darnici oamenii ăștia. Verifică factura și indexul să vezi dacă se pupă”, a scris un altul.
De amintit că noul regulament al Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei, aprobat la începutul lunii februarie, permite consumatorilor casnici din țară să achite în rate facturile la energie, dacă au fost emise cu întârziere. La cerere, furnizorul de energie are obligația să eşaloneze sumele restante, pe o perioadă de cel puțin 3 luni sau cea convenită între părți.